kausi-influenssarokotuksesta

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mamma";27410711]Influenssarokotettahan juuri suositellaan raskaanaoleville. Sikainfluenssa altistaa keskenmenoille...[/QUOTE]

Mua hirvittää se narkolepsiajuttu vähän ja ajattelin etten tällä kertaa ota...Tosin otin kyllä ekassa raskaudsessa itse sikapiikin... :whistle:

[QUOTE="mami";27410732]Saako udella että millaisin perustein rokotuttaisit itsesi muttet lastasi? :)[/QUOTE]

Lapselle en uskaltaisi tuota ottaa. Itselleni voisin ehkä harkita kun aikuisille noista vähemmän haittaa näyttäisi olevan. No en kuitenkaan ole joutunut edes pohtimaan tuota asiaa, mutta voisin harkita jos en nyt olisi raskaana...

"mamma"
Mua hirvittää se narkolepsiajuttu vähän ja ajattelin etten tällä kertaa ota...Tosin otin kyllä ekassa raskaudsessa itse sikapiikin... :whistle:
Kaikki narkolepsiaa aiheuttavat rokotteet on suomessa vedetty markkinoilta. Fluarixin kohdalla on rajoitettu sen antamista vain yli 65-vuotiaille koska siinä iässä ei ole todettu että narkolepsia olisi puhjennut. Fluarix ei myöskään ole aiheuttanut yhtäkään narkolepsiaa, on äärimmäinen varotoimi olla antamatta sitä alle 65-vuotiaille.
Lue THL:än sivuilta infoa.
Influenssarokotukset

[QUOTE="mamma";27410830]Kaikki narkolepsiaa aiheuttavat rokotteet on suomessa vedetty markkinoilta. Fluarixin kohdalla on rajoitettu sen antamista vain yli 65-vuotiaille koska siinä iässä ei ole todettu että narkolepsia olisi puhjennut. Fluarix ei myöskään ole aiheuttanut yhtäkään narkolepsiaa, on äärimmäinen varotoimi olla antamatta sitä alle 65-vuotiaille.
Influenssarokotukset[/QUOTE]

En kuitenkaan aio perusterveelle tuota ottaa, en nyt näe niin kovin suurta tarvetta. Oli asia miten oli.

"vieras"
[QUOTE="mamma";27410830]Kaikki narkolepsiaa aiheuttavat rokotteet on suomessa vedetty markkinoilta. Fluarixin kohdalla on rajoitettu sen antamista vain yli 65-vuotiaille koska siinä iässä ei ole todettu että narkolepsia olisi puhjennut. Fluarix ei myöskään ole aiheuttanut yhtäkään narkolepsiaa, on äärimmäinen varotoimi olla antamatta sitä alle 65-vuotiaille.
Influenssarokotukset[/QUOTE]

THL suosittelee joo ettei Fluarixia anneta alle 65- vuotiaille, mutta sieltä samaisesta linkistä löytyy myös tieto siitä, ettei sitä toista rokotetta riitä kaikille eikä sitä enää näin myöhään syksyllä, kun kunnat ovat jo omansa tilanneet, ole enää saatavissa, joten kyllä sitä Fluarixia jaellaan iästä riippumatta.

Tänä syksynä ilmaisrokotteen saajien joukkoa on laajennettu:

Syksystä 2012 alkaen rokotteen voi antaa myös niille, joiden läheinen on riskissä sairastua vakavaan influenssaan mukaan lukien raskaana olevien, imeväisikäisten ja ikäihmisten lähipiirin. Lisäksi kausi-influenssarokotus on lisätty Puolustusvoimissa annettaviin pakollisiin rokotuksiin. Jotta rokotteiden suojateho ehtii muodostua, tammikuussa varusmiespalvelukseen astuvat voivat hakea rokotteen kuten muutkin riskiryhmiin kuuluvat jo syksyllä.

"vieras"
Otan, koska kuulun riskiryhmään ja saisin sen muutenkin työn puolesta. Mies ei varmaankaan ota, vaikka saisi tynantajan kustannuksella - ei ole ottanut aiemminkaan. Lapset saavat päättää itse - ovat sen verran isoja, että osaavat päättää. Viime syksynä 2 otti viidestä.

Yhteistyössä