Ei tullut kausipiikistä tänä vuonna oireita itselleni eikä puolivuotiaalle.
Viime vuonna sikapiikistä tuli aivan järkyttävän kipeä käsi (niin kipeä, että säryn kanssa ei pystynyt nukkumaan missään asennossa) ja lämpöilyä, kolmivuotiaalle tuli monen päivän kova kuume.
Olen kuullut, että se sikapiikin adjuvantti olisi ollut noiden oireiden pääasiallinen aiheuttaja (siis en puhu narkolepsiasta, vaikka kai se siihenkin liittyy, puhun nyt ihan "tavallisista" sivuvaikutuksista), ja kun sitä ei kausipiikissä ole, niin paljon helpommalla pääsee.
Olen itse astmaatikko, mutta yleensä en ole influenssarokotteita ottanut. Nyt kuitenkin raskaana (viime vuonna siis) ja imetysaikana (tänä vuonna), otan mieluummin piikin kuin pahan taudin. Flunssat menee mulla lähes aina poskionteloihin, eikä parhaiten auttavaa lääkettä saa käyttää imetysaikana.
Vauvalle halusin nyt ilman muuta rokotteen, kun toisella ei ole muuten mitään suojaa possuflunssaa vastaan. Esikoiselle en nyt lopulta ottanut, olisi ollut maksullinen, ja hänellä pitäisi kuulemma viimevuotisen sikapiikin suojata vielä jonkin verran.