Kausi-influenssarokotuksesta sivuoireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rokottaako_vai_ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rokottaako_vai_ei

Vieras
Onko lapsenne saaneet kausi-influenssarokotuksista jotain sivuoireita? Sikainfluenssarokotuskohun keskellä on vaikea päättää, ottaako rokotus vai ei :( Te, jotka rokotteen olette ottaneet, kertokaa tuliko jotain oireita?

Ei ole saanut meidän lapset mitään oireita kausi-influenssa rokotteista. Eikä sikainfluenssarokotteesta.
Tietysti kamala ajatuksin, että omalle lapselle jotain sivuvaikutuksia tulisi, mutta on hyvä muistaa kohun keskellä, että sikainfluenssarokotteen sai yli puolet suomalaisista (noin 2,5 miljoonaa) ja kuitenkin vain 40 lapsella on epäilty narkolepsiaa. En siis mitenkään vähättele heidän tilannettaan, mutta ehkä pikkuisen on ylireagoitu koko kohuun.

Ja sen narkolepsianhan on epäilty johtuneen itse viruksesta, vaikka rokotteen vaikutuksia tutkitaankin nyt tarkoin. Todisteita ei ole että narkolepsiatapaukset olisivat rokotteen aiheuttamia. (Ja sikainfluenssa voi olla hyvin vakava, jopa hengenvaarallinen sairaus) Mutta sikainfluenssarokotteen suoja on tehokas vasta noin viikon kuluttua rokotuksesta, joten tartunnan on voinut saada rokottamisen jälkeenkin.
Otin sikainfluenssarokotteen odottaessani kuopusta ja samalla esikoinen sai sekä sikapiikin että tavallisen kausi-influenssarokotteen. Itselläni kipeytyi käsivarsi, esikoisella ei ollut mitään oireita, ei aristanut edes käsivarsia. Tänävuonna molemmat tytöt saivat kausi-influenssarokotteet, eikä kummallekaan tullut mitään sivuoireita. Terveydenhoitaja sanoi myös että vaikka tämänvuotinen kausi-influenssarokote antaa suojan myös sikainfluenssaa vastaan, se ei sisällä samoja aineita joita oli viimesyksyn sikainfluenssarokotteessa.

Ei tullut kausipiikistä tänä vuonna oireita itselleni eikä puolivuotiaalle.

Viime vuonna sikapiikistä tuli aivan järkyttävän kipeä käsi (niin kipeä, että säryn kanssa ei pystynyt nukkumaan missään asennossa) ja lämpöilyä, kolmivuotiaalle tuli monen päivän kova kuume.

Olen kuullut, että se sikapiikin adjuvantti olisi ollut noiden oireiden pääasiallinen aiheuttaja (siis en puhu narkolepsiasta, vaikka kai se siihenkin liittyy, puhun nyt ihan "tavallisista" sivuvaikutuksista), ja kun sitä ei kausipiikissä ole, niin paljon helpommalla pääsee.

Olen itse astmaatikko, mutta yleensä en ole influenssarokotteita ottanut. Nyt kuitenkin raskaana (viime vuonna siis) ja imetysaikana (tänä vuonna), otan mieluummin piikin kuin pahan taudin. Flunssat menee mulla lähes aina poskionteloihin, eikä parhaiten auttavaa lääkettä saa käyttää imetysaikana.

Vauvalle halusin nyt ilman muuta rokotteen, kun toisella ei ole muuten mitään suojaa possuflunssaa vastaan. Esikoiselle en nyt lopulta ottanut, olisi ollut maksullinen, ja hänellä pitäisi kuulemma viimevuotisen sikapiikin suojata vielä jonkin verran.

Otimme 6 kk neuvolassa neidille kausi-influenssa rokotteen eikä hänellä ole ollut mitään oireita. Näin pienet tarvitsevat kuulemma vielä kuukauden kuluttua tehosteen.

Kuten joku jo maitsikin niin tästä rokotteesta on jätetty se ainesosa pois jonka epäillään saattaneen aiheuttaa narkolepsiaa.

Päätime rokototuttaa, koska oma raskausaikana saamani sikapiikki ei enää suojaa ja lähi kaupungissa on ollut tänä syksynä sikainfluenssa tapauksia.

Yhteistyössä