Kaurapuuron teko korvikkeesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manta08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Manta08

Uusi jäsen
14.05.2008
17
0
1
Heissan,

osaako kukaan vastata, voiko kaurapuuron tehdä korvikkeeseen? Meillä vauvan maidon juonti on tällä hetkellä niin vähäistä, että tekisin kaurapuuron mieluummiin korvikkeeseen kuin veteen. Onhan vaihtoehtona kaupan valmispuurojauheet, mutta jos kokeilis vaihteeksi tehdä kaurapuuron itse.

Manta

Voi tehdä :)
Miulle neuvolatäti suositti, että jos poika vähentää tissittelyä (ollaan oltu koko ajan rintamaidolla) niin kannattaa alkaa tehdä puurot korvikkeeseen, jotta saa tarpeeksi maitoa.

Jos mikropuuro maidossa tuntuu jäävän vetisemmäksi kuin veteen tehtynä, niin anna hiutaleiden ensin turvota hetki maidossa ennen kuumentamista.

OK, kiitos Hipkukka tiedosta! Taidanpa huomenna heti kokeilla mitä tyttö tuumaa uudenlaisesta puurosta. Tulee nuo kaupan puurot vaan pitkällä ajanjaksolla kalliiksi ja hyvä tietysti totuttaa jo "normaalipuuroihinkin".

Meillä poju on alusta saakka syönyt ihan tavallisia hiutalepuuroja, esim kaura ja neljänviljan. Keitetään veteen löysä puuro ja vauvan annokseen lisätään tuttelia jauheena. Näin sitä tulee keitetyä itsellekin puurot =)

Alkuperäinen kirjoittaja Manta08:
OK, kiitos Hipkukka tiedosta! Taidanpa huomenna heti kokeilla mitä tyttö tuumaa uudenlaisesta puurosta. Tulee nuo kaupan puurot vaan pitkällä ajanjaksolla kalliiksi ja hyvä tietysti totuttaa jo "normaalipuuroihinkin".

Mie taas laskeskelin, että korvike on niin kallista, että halvemmaksi tulee melkeinpä tehdä vauvapuuroja niistä jauheista mitä oikeeta kaurapuuroa korvikkeeseen.
Mut hyvähän se tieysti on opetella syömään tavallistakin puuroa :)

Niin ja saakos sitä korviketta keittää? olen ymmärtänyt että ei,mutta voin toki olla väärässä :ashamed: itse teen niin, että laitan korvikejauhetta valmiin puuron sekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja krisu:
Niin ja saakos sitä korviketta keittää? olen ymmärtänyt että ei,mutta voin toki olla väärässä :ashamed: itse teen niin, että laitan korvikejauhetta valmiin puuron sekaan.

Joo, tuolla tavalla mäkin tein esikoiselle. Korviketta ei munkaan mielestä saa keittää. Jos haluaa valmista korviketta käyttää, kannattaa laittaa sitä sitten veteen keitettyyn valmiiseen puuroon, tekee puurosta vähän paksumman ja notksitaa ja jäähdyttää maidolla.

Kysäisin omalta neuvolatädiltä, niin hän oli myös sitä mieltä, ettei korviketta saa keittää. Eli taidan nyt aluksi kokeilla keittää puuron pieneen määrään vettä ja ohentaa sitä valmiilla korvikkeella. Jospa jatkossa ostais sitä korvikejauhetta sitten. Kiitokset vinkeistä =) !

Manta

Mä tein esikoiselle aina niin, että tein kaurapuuron minuuttihiutaleista mikrossa tosi pieneen määrään vettä (tyyliin 0.5dl) ja jähdytin/laimensin korvikkeella. Korviketta ei mun mielestä kans saa keittää. Mut tolla edellämainitulla tyylillä on sekin etu että puuro jähtyy nopeaa syömäkelpoiseksi.. Ja tuleepa samalla sitä maitokin lisää syötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja aniin:
häviääkö siitä korvikkeesta keittämisellä jotain vitamiineja vai miks ei saa keittää?

Kyllä, vitamiinit siitä kuulemma häviää, joten ei sen takia kannata keittää.

Kokeilin muuten eilen tehdä puuron mikrossa vähään veteen ja sitten lantrasin mössön korvikkeella. Ei tämä kyllä multa oikein onnistunut, puuro jäi kokkareiseksi. Laitoin varmaan lautaselle liian vähän vettä. Kokeilin sitten keittää puuron kattilassa ja sekoitin sitä koko ajan, niin sitten onnistui paremmin. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että taidan vielä tässä vaiheessa pääasiassa ostaa niitä kaupan puurojauheita niin kauan kuin korviketta pitää käyttää :) . Tai voihan sitä aina välillä antaa tavallistakin puuroa vaihtelun vuoksi.

Teet tietysti niin kun parhaaks näet mutta varmaan kannattaa joo välillä tarjota tavallistakin puuroa.Muuten voipi olla sitten melkonen taistelu edessä kun ootte tavalliseen puuroon siirtymässä :) Ne kaupan puurot on kuitenkin ihan eri makusia ja rakenteeltaan paljon sileämpiä kun tavallinen puuro.

Yhteistyössä