kauramaitoa 9kk ikäiselle?

Meillä ons siis vajaa 9kk vanha tytön tyllerö, jolla on päällä jonkin asteinen maitoallergia epäily. Allergiaa ei siis olla tutkittu testeillä (lääkärin kanssa ollaan muuten juteltu) koska tyttö ei saa oireita rintamaidosta. Yritän imettään tyttöä ainakin tuonne vuoden ikään asti, joten ei siis olla tarvittu mitään apteekin korviketta.

Olen miettinyt, että mitä käyttää tytölle ruoanvalmistukseen maidon/korvikkeen tilalle kun itsellä maitoa ei oikeastaan irtoa lypsämällä. Mulla on pakastettua maitoa jonkin verran (maito ei ole omaa vaan lahjaksi saatua), mutta siitä ei oikein voi enää pakkaseen ruokaa tehdä. Tyttö syö hyvin jo karkeitakin ruokia niin olis kiva tehdä vaikka makaronilaatikkoa, riisipuuroa tai perunamuusia, mutta mihin maitoon? Uskallanko käyttää kaupan riisi/soija/kauramaitoa? Niitähän ei suositella pienille koska ravintoarvot ei oikein vastaa sen ikäisen tarvetta. Mutta onko niistä varsinaista haittaa jos niitä käyttää vain antamaan makua ruokaan?
 
Siis eihän noista kaupan kauramaidoista yms, ole haittaa, sinä kuitenkin imetät ja lapsi saa sitä kautta maitonsa.
Oikein hyvä riisipuuro tulee muuten kun keittää 2dl puuroriisiä litraan vettä ja haudutuksen loppupuolella laittaa 2dl kaurakermaa :p , paljon parempaa kun kaura/riisimaitoon keitetty ;)
 
Kauramaito on oiva vaihtoehto ruuanlaitossa. Ei ole mitään esteitä sen käytölle ja siihen on nykyään lisätty kalsium ja d vitamiini, eli vastaa ravintoarvoiltaan ihan normi maitoa. Minä teen muussit, puurot ym. kauramaitoon ja hyvin toimii ruuanlaitossa. aloittelin sen ja n. 8-9kk iässä.
 
Kiitokset vastauksista! Tein jo tytölle peruna-bataattimuusia lihapullien kanssa ja liha-porkkana-makaronilaatikkoa :) Ja hyvin maistui..

Nyt tosin miekin joudutaan ihan testeihin koska olen uudestaan raskaana ja en tiedä mihin asti oma maito riittää. Mulla on vähän maitoa pakkasessa, mutta mitä teen tuon tytön kanssa kun se ei juo sitä? Vettä vaan juo ja välillä ihan kunnolla.. Tyttö on ollu koko viikon kiukkuinen ja en kyllä tiiä mikä sillä on hätänä.. Hampaatko vaivaa? Kokoajan huolettaa et onkohan sillä jano..
 
No, eihän se maailmanloppu ole jos ei maitoa juo... Ei meillä ole juotu mitään korvikkeita n. 10kk jälkeen. Käytössä on tosiaan se kauramaito oatly ja kalcipos tabletit + d vitamiini ja näillä mennään... Nutri soijaa sekoittelen enää n. 3-4 mittaa ruokiin päivässä. Vesi on meidän juoma, enkä millään pyhällä hengelläkään saa muuta juomaan... Aika paha siinä on sitten mitään tehdä... Mehujakin olen sinnikkäästi tarjonnut, muttei edes mehu kelpaa.
Ravitsemusterapeutti tietysti olisi hyvä arvoimaan päivän energiantarve ja ravinnonsaanti jos mahdollista. Me päästiin rav.terapeutille, ja katsottiin, et näillä eväillä pärjäillään...
 
Meillä pesunamuusi ja makaronilaatikko tehdään ilman maitoa joka tapauksessa ja hyvää tulee. Muusin teen perunoiden keitinveteen ja makaronilaatikon kasvisliemeen. Pojalle maistuu hyvin myös kauramaitoon tehty riisipuuro, mutta muille se ei oikein maistu, joten teen välillä erikseen kaksi puuroa.

Meillä 1v2kk on nyt juonu kaupan kauramaitoa kuukauden ajan ja voisin sanoa, että on voinu paremmin kuin koko vuonna ja tuntuu että on kasvanutkin parissa kuukaudessa ainakin 3 senttiä (ellei peräti kuukaudessa). Aikasemmin on kokeiltu Nutri Soijaa ja Almironia, mutta kumpikaan ei sopinut ja NCtä on nyt vähän maistellu, mutta jos saadaan elokuussa allergologilta lupa, niin jatkaisin kyllä mielluummin tota kauramaidon antamista kuin vaihtaisin NChen, joka on tosi pahaa ja sikakallista.
 
Tänään saatiin lastenlääkärin siunaus tuohon kauramaidon käyttöön. Olen antanut sitä nyt pari kuukautta rintamaidon lisänänä ja n. viikko sitten tyttö lopetti tissin syönnin kokonaan. Täytti juuri vuoden. Lääkärikin oli sitä mieltä, että aika turha alkaa mitään korvikkeita altistelemaan kun kauramaito selkeästi sopii tytölle. Almironia ja Nutri-soijaa jo aikaisemmin testailin ja molemmista tuli oireita. Lääkäri vähän epäili ettei noin iso oikein enää suostuisikaan neocatea ottamaan.
 
unikuu108
meillä vuoden vanhempi (1v.8kk+risat)poika joka nyt vajaa 2kk juonut sekaisin kaura/soija ja riisimaitoja oman th luvalla.epäilunä juuri maitoallergia.
meillä vasta lääkäriaika elokuun alussa joten sitten saadaan lopullsta tuomiota mitä pitää lisänä ottaa..että riittääkö nuo+d vitsku
 

Yhteistyössä