Kaurahiutaleet, sokeri ja kylmä maito - aamupalaksi?

  • Viestiketjun aloittaja "Aamupala"
  • Ensimmäinen viesti
"Aamupala"
Onko terveellinen vaihtoehto? Penkkivelliksi kai myös kutsutaan tätä lapsuuteni herkkua, eli kaurahiutaleita, ripaus sokeria ja kylmää maitoa sekoitetaan mössöksi.

Mietin vaan, kun pitäisi pieniä ruokavalion muutoksia tehdä.

Kumpi siis parempi, jos verrataan vaikkapa valion mansikkaviilistä tai kalinka-jogurttia ja penkkivelliä?
 
"Aamupala"
[QUOTE="Saara";29688942]Laittaisin hiutaleet ja maidon mikroon ja tekisin siitä kunnon kaurapuuroa. Sokeri pois ja tilalle itse tehtyä hilloa tai rypsiöljyä.[/QUOTE]

Kokemuksen perusteella lämmin puuro ei aamuisin maistu. Mutta ei kai se terveellisyys siitä muutu, onko se sitten kylmää vai lämmintä.

Sokerin voi tietty korvata vaikkapa hillon kanssa, joka myös sisältää sokeria..

En vaan ymmärrä, että mikä tuossa sitten on epäterveellistä, jos kerran kaurapuuroakin ylistetään terveelliseksi? Tuohan on vain kylmä vaihtoehto ja ilman voita. Sokeriakin vain noin teelusikallinen joukkoon.
 
"."..ö
[QUOTE="Saara";29688942]Laittaisin hiutaleet ja maidon mikroon ja tekisin siitä kunnon kaurapuuroa. Sokeri pois ja tilalle itse tehtyä hilloa tai rypsiöljyä.[/QUOTE]

No miten tämä eroaa oleellisesti ton ap:n vellistä?
 
"PiuPiu"
Missä proteiini? Maitoa en ihan riittäväksi laskisi...Tee vaikka tuon kaveriksi munakas, niin ollaan paremmilla jäljillä (sokerin tosin itse jättäisin pois, mutta muutokset kannattaa tehdä pikkuhiljaa. Jos tuo on ainoita jäljelle jääviä paheitasi, niin sitten se menee)
Ja jos tuhdimmat aamiaiset eivät uppoa, tee smoothie. (kaurahiutale-maitorahka-marjat-hedelmä-öljy)

Terveellisellä ruokavaliolla JOKA aterialla on proteiinia sekä kasviksia/marjoja/hedelmiä. Kun pyrkii ensin tähän, niin pikkuhiljaa muu muuttuu perässä. Proteiini ja kasvikset/marjat/hedelmät tekevät pidempään kestävän kylläisyyden, eikä epäterveellisille hiilareille ym. jää enään tilaa.
 
Vierasmiess
Alkuperäinen kirjoittaja mitäh?;29689033:
niin valiolla on näitä erilaisia viilimerkkejä yksi näistä on viilismansikka.Ihanko oikeesti et oo ikinä kuullukkaan?
No kuule nauran sille, että miten kukaan aikuinen voi edes puhua samassa yhteydessä Viiliksestä ja aamupalasta. :LOL:

kas kun et juo maitoa sokerilla ja kysele, että "olikx hyvä aamizz??"
 
"vierailija"
Miksi ei voi tehdä maidosta ja hiutaleista puuroa mikrossa? Sokeri ei ole terveellistä, puurossa sitä ei edes tarvitse. Hiutalemössön herkullisuudestakin olen vähän eri mieltä.
Minä syön maustamatonta jugurttia ja marjoja tai hilloa.
 
yhoo
[QUOTE="vierailija";29689080]Miksi ei voi tehdä maidosta ja hiutaleista puuroa mikrossa? Sokeri ei ole terveellistä, puurossa sitä ei edes tarvitse. Hiutalemössön herkullisuudestakin olen vähän eri mieltä.
Minä syön maustamatonta jugurttia ja marjoja tai hilloa.[/QUOTE]

Maku menee piloille kun sen kypsentää. Kypsentäminen ei lisää terveellisyyttä millään tavalla.
 
"Aamupala"
[QUOTE="vierailija";29689080]Miksi ei voi tehdä maidosta ja hiutaleista puuroa mikrossa? Sokeri ei ole terveellistä, puurossa sitä ei edes tarvitse. Hiutalemössön herkullisuudestakin olen vähän eri mieltä.
Minä syön maustamatonta jugurttia ja marjoja tai hilloa.[/QUOTE]

Kun lämmin puuro ei vain maistu aamulla.

En vaan ymmärrä, että muuttuuko se kaurahiutaleen rakenne siinä puurossa jotenkin terveellisemmpäksi kuin vaikkapa kylmässä penkkivellissä?
 
katsosnääs
[QUOTE="Aamupala";29689150]Kun lämmin puuro ei vain maistu aamulla.

En vaan ymmärrä, että muuttuuko se kaurahiutaleen rakenne siinä puurossa jotenkin terveellisemmpäksi kuin vaikkapa kylmässä penkkivellissä?[/QUOTE]

Ei sytytä?

Eihän tuo ole kovin herkullista, jos suhde on sellainen kuin aikuisen aamupalassa näiden kahden suhde pitäisi olla. Eli alle desi kaurahiutaleita (noin 3/4 desiä) ja lasi maitoa. Sokeria ei voi suositella.
 
maiskista
Ai penkkivelli :) Enpä ollut kuullutkaan. Mutta itse tykkään syödä kaurahiutaleita, maitoa ja rusinoita sekaan. Ah, niin hyvää. Mutta herkkuna sitä oon ennemmin pitäny kuin terveellisenä ruokana.

Noi maustetut viilitkin lienevät sokeroituja. Lienevät samalla viivalla, jos haluat terveellisyyttä verrata.
 
vieras*
200 gramman viilispurkki sisältää ruokosokeria 18grammaa. Naisille suositus on muistaakseni jotain viitisenkymmentä grammaa vuorokaudessa, eli tuo on siihen nähden paljon. Kaurahiutalemössön sokerimäärää voit itse säädellä, ja siinä taitaa olla reilusti enemmän ainakin proteiinia ja kuituja.
 

Yhteistyössä