Kauppa sanoi "ei" pyörätuoleille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap123

Vieras
Kauppa sanoi "ei" pyörätuoleille | Uutiset | Pääkaupunkiseutu | Oma kaupunki

Olen joskus ollut töissä kirppiksella jossa oli hyvin vähän tilaa ja paljon asiakkaita. Hävettää tunnustaa, että suurin ongelma oli mustalaiset (varastaminen ja häiriköinti) ja toiseksi suurin juuri vammaiset. (kolmas sitten narkkarit:)

Vaikka kauppaan oli hyvin vaikeata päästä sisään pyörätuolissa, saapui vammaiset asiakkaat ilman avustajaa melkein päivittäin. Jokaisen mielestä minun homma oli 'vähäsen' nostaa sitä hemmetin painavaa tuolia. Sitten heidän mielestä piti unohtaa muut asiakkaat ja ruveta palvelemaan.

Jonossa ei vammaiset oikein viihtyneet, jonon ohi oli pakko tunkea. Ja kauhea kohtaus ja loukkaantuminen aina seurasi, jos en aina heti ymmärtänyt mitä hyvin vammainen henkilö yrittää sanoa ja kysyin voiko toistaa...

Lauantaisin olen ollut töissä yksin ja kaikki meni ihan päin persettä.

En mainosta asiaa, mutta pysyn aina kaukana mustalaisilta ja vammaisilta, onneksi en ole työn puolesta niiden kanssa tekemisessä. :)

Yhteiskunnan sivistys näkyy siinä, miten se kohtelee vähäosaisimpia. Luuletko, että jotkut ihmiset haluavat liikkua pyörätuolilla tai puhua epäselvästi. Asia SAATTAA jopa olla hiukan rankempi sille pyörätuolissa istuvalle kuin sulle.
Ja sitäpaitsi, kuka tahansa meistä voi olla huomenna aamulla jalaton ja puhua epäselvästi. Kannattaa kohdella muita niin, kuin haluaisi itseään kohdeltavan.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Uskomatonta, ei voi muuta sanoa! Enpä välittäisi asioida ko. kaupassa. Ja mikä selitys se on, että vain pyörätuolit on kielletty, mitenköhän kaupassa arvellaan että se tuolissa istuva ihminen pääsisi kauppaan ilman apuvälinettään?

LLM: Minä ainakin käyn "tukkimassa tietä" kirppareilla niin kauan kun lapset rattaissa on,voi voi. En todellakaan aio olla käymättä kirpparilla siksi ettei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa lapsi mukaan. Ja mun lapsi jaksaa kyllä sen puolisen tuntia istuskella/nukkua minkä siellä viivyn. Ois ihanaa kyllä käydä ilman lasta mutta ei valitettavasti ole mahdollista. Eikö mulle muka siksi kuuluis sama oikeus käydä kirpparilla kuin muillakin ihmisillä? Ja hah haa.

Sitäpaitsi monella kirppiksellä on nykyään ostoskärryt, kyllä niiden sekaan lastenrattaatkin hyvin mahtuvat. Ihme ääliöitä täällä...

En kävisi kaupassa, jossa olisi vastaava kielto. Meinaakohan ne laittaa kiellon myös oikein lihaville ihmisille, koska nekin tukkii käytävät? Vaaka oven eteen ja jos raja ylittyy, ovea ei saa auki? Lastenrattaidenkin kieltäminen on mielestäni väärin, ellei kaupassa ole kärryjä joissa on vauvalle kaukalo ja ostoskärryt joissa on istuimet vaikka kaksosille...

Siis voisiko joku suomentaa mulle myyjän vastaus: "Se ei kuitenkaan koske pyörätuolissa istuvia ihmisiä, vaan vain pyörätuoleja."

Eli siis pyörätuolissa täytyy olla joku istumassa jotta sitä kyseistä pyörätuolia saa työnnellä sisälle? Huvikseenko joku sitä (tyhjää)pyörätuolia työntelisi?

[QUOTE="vieras";24970218]Siis voisiko joku suomentaa mulle myyjän vastaus: "Se ei kuitenkaan koske pyörätuolissa istuvia ihmisiä, vaan vain pyörätuoleja."

Eli siis pyörätuolissa täytyy olla joku istumassa jotta sitä kyseistä pyörätuolia saa työnnellä sisälle? Huvikseenko joku sitä (tyhjää)pyörätuolia työntelisi?[/QUOTE]

Se varmaan tarkoitti, että vammaiset saavat kyllä tulla kauppaan, kunhan eivät ota sitä pyörätuolia sisään mukaan... Ihan kuin ne voisivat päättää, että jätänpä nyt tämän pyörätuolin tähän ulos ja menen kauppaan omin jaloin kävellen. Mutta jotainhan sen kauppiaan piti koittaa selittää, ettei syytetä syrjinnästä ;) Pitäisköhän mennä sinne ja esittää vammaista ja pyytää kauppiasta kantamaan mua reppuselässä ostoskierroksen ajan, kun ei kerta pyörätuolia saa ottaa, mutta muuten olisin kyllä ihan tervetullut... :D

[QUOTE="vieras";24970248]Se varmaan tarkoitti, että vammaiset saavat kyllä tulla kauppaan, kunhan eivät ota sitä pyörätuolia sisään mukaan... Ihan kuin ne voisivat päättää, että jätänpä nyt tämän pyörätuolin tähän ulos ja menen kauppaan omin jaloin kävellen. Mutta jotainhan sen kauppiaan piti koittaa selittää, ettei syytetä syrjinnästä ;) Pitäisköhän mennä sinne ja esittää vammaista ja pyytää kauppiasta kantamaan mua reppuselässä ostoskierroksen ajan, kun ei kerta pyörätuolia saa ottaa, mutta muuten olisin kyllä ihan tervetullut... :D[/QUOTE]

Meinaaks se kauppias, että pyörätuolivammaisella tapahtuu ihmeparantuminen kun se lähestyy sitä liikettä :)

Yhteistyössä