Kaupassa nähtyä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku lapsen puolesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku lapsen puolesta

Vieras
kävin prismassa ja siinä kierrellessä ohi juoksi kaksi n.3-4 vuotiasta lasta,
toinen lapsista juoksi äitinsä ohi ja tämä äiti sitten stoppasi lapsen juoksun ja otti lippiksen päästä ja tukisti oikein huolella samalla huutaen että mitä olen sanonut kaupassa juoksentelusta jne. Lapsi siinä sitten huutaa ja haluaa syliin ja äiti kovalla äänellä vataa taas että aina vain syliin ja syliin...
no toinen lapsista taas joutui myös oman äitinsä rauhoitettavaksi, äiti siis otti lapsen syleilyynsä ja selittyi lapselle asian miten ei saa tehdä. joka minun mielestä on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin tukistaminen. Teki kyllä tosi pahaa toisen lapsen kannalta että.. :(

vaikka lapsi on tehnyt "pahojaan"niin oikeuttaako se väkivaltaan?

No, jos on hellempi keino, mikä vaikuttaa, niin aina parempi.
Jos ei auta mikään muu, niin sitten ymmärtäisin pienen tukistamisen, jos se tehoaa kurittomaan lapseen, joka ei muuten usko.

Et voi tietää mitä sitä ennen on tapahtunut.
Eli vastaan, mun mielestä voi tukistaa, jos sille lapselle on 5min aikana vaikka 5kertaa sanottu, ja kerran aikaisemmin vaikka jo pysäytetty täysin... Ja jos ei mene jakeluun, niin kyllä minäkin ottaisin jo aika kovasti tenavastani kiinni tuossa vaiheessa. Jotkut tenavat ei tajuu jos vain lempeästi selitellään sata kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja o:
Eli vastaan, mun mielestä voi tukistaa, jos sille lapselle on 5min aikana vaikka 5kertaa sanottu, ja kerran aikaisemmin vaikka jo pysäytetty täysin... Ja jos ei mene jakeluun, niin kyllä minäkin ottaisin jo aika kovasti tenavastani kiinni tuossa vaiheessa. Jotkut tenavat ei tajuu jos vain lempeästi selitellään sata kertaa.

Vaikka olisikin sanottu useasti NIIN OIKEUTTAAKO SE OIKEASTI VÄKIVALTAAN??!!

Alkuperäinen kirjoittaja EI oikeuta :
Alkuperäinen kirjoittaja o:

Vaikka olisikin sanottu useasti NIIN OIKEUTTAAKO SE OIKEASTI VÄKIVALTAAN??!!

Sitten määrtellään väkivalta. Onko pieni tukasta/niskasta tms nappaaminen väkivaltaa. Siis tarkoitan nyt sellaista että lasta ei oikesti edes satu, en mitään että revitään hiukset päästä. Kyllään monien kukkahattutätien mielestä sekin on väkivaltaa jos opettaja taluttaa häirikön kädestä pitäen ulos luokasta.

Fyysinen kurius on kiellettyä, mutta se raja on joskus veteen piirretty viiva. Jo pelkkä tiukka kiinnipitäminen voi tuntua lapsesta kamalalta, ja se on sentään sallittua.

Lapsia on iät ja ajat kuritettu fyysisesti, mihin se yhtäkkiä häviäisi...mitä oppii omilta vanhemmiltaan siirtää myös helposti omille lapsilleen...
Moni kuitenkin hyväksyisi lapsen fyysisen kurittamisen, jopa lapset itse, jos heltä on kysytty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsia on iät ja ajat kuritettu fyysisesti, mihin se yhtäkkiä häviäisi...mitä oppii omilta vanhemmiltaan siirtää myös helposti omille lapsilleen...
Moni kuitenkin hyväksyisi lapsen fyysisen kurittamisen, jopa lapset itse, jos heltä on kysytty.

Se on Suomen laissa kielletty. Sellaiset lapset varmaan hyväksyy joita on kuritettu ja joista väkivalta on hauskaa.

Onneksi (taas kerran) SUomessa on laki, jonka mukaan kukaan ei saa fyysisesti kurittaa ketään.

Eli se ei ONNEKSI ole äidin itsensä päätettävissä, onko lapsi ansainnut fyysistä kuritusta vai ei. Se on aina lailla kielletty ja siitä saa tuomion. Kamalaa lukea näiti selityksiä millon kenenkin mamman mielestä on ok tukistaa, läppästä, vetää, nipistää omaa pientä lastaan. Onneksi laki on lapsen puolella. Eihän se ole ok että ketään aikuistakaan satutetaan, joten miksi lapsia pitäisi saada satuttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Sääliksi käy lapsia:
Onneksi (taas kerran) SUomessa on laki, jonka mukaan kukaan ei saa fyysisesti kurittaa ketään.

Eli se ei ONNEKSI ole äidin itsensä päätettävissä, onko lapsi ansainnut fyysistä kuritusta vai ei. Se on aina lailla kielletty ja siitä saa tuomion. Kamalaa lukea näiti selityksiä millon kenenkin mamman mielestä on ok tukistaa, läppästä, vetää, nipistää omaa pientä lastaan. Onneksi laki on lapsen puolella. Eihän se ole ok että ketään aikuistakaan satutetaan, joten miksi lapsia pitäisi saada satuttaa!

Oletetaan että lapsi alkaa riehumaan ja äiti ottaa lapsen tiukasti syliinsä. Lapsi ei halua siinä olla, ehkä ahdistaa tms, ja jatkaa riehumista. Äiti joutuu pitämään kiinni tosi tiukkaan ja sekin voi sattua lasta. nko se väkivaltaa? Siinähän lasta sattuu, eikä kukaan pidä siitä että tiukasti pidetään kiinni. Mä olen nähnyt esim kaupassa kun uhmaikäinen on saanut raivarin ja koittanut läpsiä äitiä, äiti on ottanut käsistä kiinni niin että selvästikään ei ole kova ote, vaan hillitsee huitomista. Lapsi on siinä alkanut kiljua täysillä Älä satuta. Onko se väkivaltaa?