Lasten käytös kaupassa (I know, old story..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aloittaja (Kyllästyttää);28893766:
Tottakai aikuiset (ja miksei ostopäätökseen vaikuttavat lapsetkin) saavat kosketella tavaroita liikkeessäni.

Kaikkein eniten minua vain harmittavat ne lapset, jotka kohtelevat eri esineita kaltoin esim. kuten aloituksessa mainitsin vetämällä osia irti. Lisäksi minulla on paljon esim. valkoisia juhlalaukkuja (satiini yms.), joista muutamat olenkin joutunut poistamaan myynnistä suklaa- ja pehmistahrojen takia. Aikuiset harvemmin niin epäsiistejä ovat, että tahmaisin käsin kaupoissa liikkuvat.

No huh, miksi annat sen tapahtua?? Kyllä kai sulla sen verran on munaa ja järkeä päässä, että osaat mennä väliin ja kertoa ystävällisesti ja napakasti lapselle että noin ei saa rikkoa tavaroita. Jos siis äiti ei huomaa/puutu siihen. Aikuisena, mutta myös ammattilaisena sun odottaisi osaavan pitää huolta omaisuudestasi kun vastassa on lapsi. Lapselle aikuinen on aina auktoriteetti ja sillä ei ole mitään väliä oletko lapsen äiti vai et kun ojennat ja näytät lapselle että mikä ei ole oikein!

[QUOTE="Kile";28893506]Mä oon kyllä sinänsä samaa mieltä, ei kaikkien liikkeiden tarvitse olla ns lapsiystävällisiä. Kyllä kai niiden lasten perään voisi sen verran katsoa..[/QUOTE]

Samaa mieltä. Oma 5v on kasvatettu olemaan ihmisiksi ja rikkomatta arkojakaan tavaroita. Ihan kuten minutkin.

No joo, mun lapsilla ei ole kylläkään tahmatassuja :D Siitä yksinkertaisesta syystä, että meillä syödään ennen kuin lähdetään kaupungille/liikkeisiin liikkeelle, eikä matkan varrella vedetä suklaapatukoita, karkkia tms.

Siitä huolimatta en kyllä anna lasten hypistellä kaikkea. Miksi heidän pitäisi? Olen ottanut lapset mukaan esim. erääseen laukkuja myyvään liikkeeseen syystä, että a) Halusin laadukkaan laukun b) Laadukkaita laukkuja sai juuri ko. liikkeestä c) Mulla ei ollut lapsille vahtia puoleen vuoteen ja d) Tarvitsin laukun heti.

Toinen lapsista nukkui rattaissa, toinen käveli kanssani. Hyvin reissu silti meni, ei mun lapsi klähminyt kaikkea mitä eteen sattui. Ennen kauppaan menoa tosin muistutinkin lasta, että nyt pitää olla nätisti ja totella äitiä, joohan? Jos näytti siltä, että kaupassa rupeaa menemään "tiettyyn pisteeseen", kielsin heti. Aika hyvin meillä nuo kiellot pelaa, vaikka uhmiksesta onkin kysymys.

Minusta kauppaan kannattaisi kuitenkin ottaa myös tulevaisuuden kuluttajat huomioon jollain tavalla.... :)

[QUOTE="vieras";28893775]No huh, miksi annat sen tapahtua?? Kyllä kai sulla sen verran on munaa ja järkeä päässä, että osaat mennä väliin ja kertoa ystävällisesti ja napakasti lapselle että noin ei saa rikkoa tavaroita. Jos siis äiti ei huomaa/puutu siihen. Aikuisena, mutta myös ammattilaisena sun odottaisi osaavan pitää huolta omaisuudestasi kun vastassa on lapsi. Lapselle aikuinen on aina auktoriteetti ja sillä ei ole mitään väliä oletko lapsen äiti vai et kun ojennat ja näytät lapselle että mikä ei ole oikein![/QUOTE]

Eli oletat että myyjä kattoo kakaran perään? Kun se on sen ÄIDIN tehtävä, ei myyjän jolla ehkä muutakin tekemistä on.

Omasta mielestäni noihin pikkubutiikkeihin on hirmu ahdistavaa mennä kun myyjä on aina joku yrmeä ja mulkoileva täti. Harvemmin he tervehtivät tai ainakaan he eivät ole yhtään asiakaspalveluhenkisiä. Tuijottavat vain kun itse kävelee ympäri kauppaa.

Usein se menee siihen että hypistelen joitain tavaroita jonkin aikaa, ja koska ikinä missään ei ole hintalappuja eikä myyjää näytä kiinnostavan, niin hipsin taas ulos kaupasta ostamatta mitään :D Kuitenkin sen tietää että noissa pikkukaupoissa on naurettavan hintaista rihkamakamaa, etenkin jos niihin ei edes hintoja ole pistetty esille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästyttää;28891722:
Olen yrittäjä pienessä putiikissani. Myyn kaikkea kivaa tavaraa naisille, asusteita, lompakoita, laukkuja, huiveja ym. sälää.

Tänään on jo kolme kertaa tullut sisään äiti lapsien kanssa (siis eri tapauksia kaikki). Ensimmäisellä oli yksi noin 5-vuotias tytär, joka koski ja näpräsi kaikkea mitä käsiinsä vain sai. Kokeili lähteekö jokin osa irti vetämällä ym. Ja äiti vaan katselee ympärilleen tyttären touhuista välittämättä.

Toinen äiti oli retkellä kahden lapsen kanssa, toinen oli sylissä koko kauppareissun ajan (n. 3-vuotias tyttö) ja toinen oli noin 4-5 -vuotias poika. Poika rähmi ja heitteli eteensä osuneita tavaroita ja äiti vain sanoi että ´Noh noh, katsoa saa muttei koskea´. Ei tehonnut tuo kehoitus poikaan.

Kolmas tuli yhden tyttölapsen kanssa. Tyttö noin 8-9 -vuotias. Tyttö nosti äitinsä eteen valehtelematta varmaan 20 eri esinettä ´Tän mä haluun, tän mä haluun´. Ja äiti aina `ei, nyt katellaan´.

Yksikään näistä asiakkaista ei ostanut mitään. Itse en kehtaisi antaa muksujeni lähmiä tavaroita kaupassa tuolla tavalla. Kyseinen putiikkini ei siis ole mikään ketju tms. ja asiakkaat sen varmasti näkevät tullessaan sisään. Silti ei minkäänlaista kunnioitusta välillä vaikka kyseessä on minun omaisuuteni kunnes sen maksaa itselleen.

Raivostuttaa vaan välillä todella paljon. Ja ei tällaisen suhdanteen aikana oikein viittisi asiakkaitaan suututtaa, jokainen mahdollinen kauppa minkä saan aikaan on tarpeen. Ja jos näille olisi käynyt huomauttelemaan lapsistansa niin varmasti eivät olisi mitään ostaneet (tosin eivätpä ostaneet, vaikken sanonutkaan mutta anyway..)

Semmoista tällä kertaa. Jatkakaa.

Kyltti ulko-oveen: vain yksi kakara sisälle, muut jää ulos :)

[QUOTE="hmh";28891751]Ai sellainen rihkamakauppa! No, ehkä sulla sitten riittää lapsettomiakin nuoria naisia tsiigailemaan, joten siitä vaan kylttiä pusaamaan.[/QUOTE]

Tällaisia kommentteja tulee just niiltä äideiltä, jotka antaa lastensa käyttäytyä aloittajan kuvaamalla tavalla.

Jos lapsen kerran tekee, niin pitäkää myös kasvatuksesta huoli. Itselläni on 2 lasta, toinen vajaa 3-vuotias eikä koske kaupassa yhtään mihinkään kun tietää ettei niin saa tehdä. Toinen ei vielä liiku, mutta kunhan oppii kävelemään niin saman opetan hänellekin.

Aika turha sitten itkeä kalliita hintoja, jos ensin annetaan lapsen tuhota kaupan omaisuutta. Myyntikelvoton tuote menee hävikkiin kun ei se kauppias sitä ilmaiseksi saa ja hävikki pitää jollain tavalla kattaa joten se vaikuttaa suoraan muiden tuotteiden hintaan.

Muutenkin ne kakarat pitäisi opettaa käyttäytymään julkisilla paikoilla. Toisten omaisuuteen ei kosketa ilman lupaa ja järjetön juokseminen ja kiljuminen voidaan säästää kotiin.

[QUOTE="vieras";28892186]Jos kohderyhmääsi kuuluvat myös äidit pikkulapsineen etkö voisi miettiä sen "säläsi" lisäksi myös lapsille sopivaa myytävää? Pikkutytöt rakastavat aikuisten naisten juttuja, joten jos valikoimiin saisi tytöille sopivaa voitkin siinä samalla saada äidin lisäksi myytyä lapsellekin jotain mukaan. Ei voi olla vaikeaa, jos kerran myyt monenlaista. Ja löytyykö pojille jotakin? Asetat lasten korkeudelle yhden tarjonnan ja äideille korkeammalle.

Ja voit aivan ryhtyä myymään sitä tavaraa, johon lapsi koskee. Otat sen lapsen kädestä pois ja ryhdyt esittelemään sitä. Vähän huumoria mukaan. Hyvä myyjä vetäisee ihan mistä tahansa langasta ja mammat maksaa. Kehut, että onpa fiksu lapsi ja miten osasitkin valita juuri sen näteimmän tavaran. Pääasia on myydä, eikä harmitella. Asenteesi huokuu ja menetät asiakkaan. Tiedän, toivoisit muuta, mutta tartu tilaisuuteen kuin jättäisit käyttämättä hyväksesi.

Olen itsekin yrittäjä ja joskus sen ostoksen päättää ihan muu kuin se, jonka uskoo olevan päättävässä asemassa.[/QUOTE]

Ei tulisi kauppoja enkä palaisi enää.

Mitä jos te vanhemmat kuitenkin opettaisitte niille lapsukaisille ettei kaikkeen kosketa eikä kaikkea tarvitse rikkoa, sotkea jne.!? EI OLE myyjän tehtävä vaahtia mitä teidän lapsukaiset tekee sen aikana kun äitiä ei kiinnosta oma lapsi ollenkaan.
Ihan sama onko se joku pikku kauppa vai ihan ruokakauppa. Samalla tavalla menee ruokakaupassakin, kun lapsukaiset kävelee ja tekee reikiä kylmässä oleviin pakkauksiin. Pitäisikö myyjän tai kauppiaan kävellä ja vaahtia teidän lapsukaisia sielläkin!?

Mä olen kallistumassa sille kannalle että meidän muiden asiakkaiden pitää puuttua noihin tilanteisiin. Sanoa suoraan että "tuo ipanas rikkoo tavaraa, kato pentus perään" Heti jos tämä on vaan kauppiaan tehtävä ne saa kuraa niskaansa ja menettää asiakkaita. Tämä koko kylä kasvattaa menetelmä kunniaan ja entistä enemmän vaan puuttua muidenkin asioihin. Pieni vittuilu sieltä äidin puolelta valuu ku vesi ankan selästä kun ei ota sitä ihteensä.

Alkuperäinen kirjoittaja kylä kasvattaa;28894357:
Mä olen kallistumassa sille kannalle että meidän muiden asiakkaiden pitää puuttua noihin tilanteisiin. Sanoa suoraan että "tuo ipanas rikkoo tavaraa, kato pentus perään" Heti jos tämä on vaan kauppiaan tehtävä ne saa kuraa niskaansa ja menettää asiakkaita. Tämä koko kylä kasvattaa menetelmä kunniaan ja entistä enemmän vaan puuttua muidenkin asioihin. Pieni vittuilu sieltä äidin puolelta valuu ku vesi ankan selästä kun ei ota sitä ihteensä.

Samaa mieltä, tosi huolestuttavaa että nykyään eletään niin yksilökeskeisyyttä korostavassa yhteiskunnassa että edes lasten tekemisiin ei voi puuttua tai sitä täytyy harkita kamalan tarkasti. Kyllä lapset tarvitsee rajoja ja välittämistä. Aina se oma vanhempi ei ole tarpeeksi kiinnostunut ja kartalla, että katsoo sen lapsen perään mikä ei ole lapsen etu. Lapsi tarvitsee rajat! Sillä ei ole merkitystä oletko kauppias, asiakas, itse vanhempi tai et, sillä lapsen silmissä aikuinen ON auktoriteetti aina. Mielestäni sekä asiakkailta että kauppiaalta/myyjältä pitää odottaa kypsyyttä ja aikuismaista käytöstä/suhtautumista, jotta tämä voi ulkopuolisena puuttua lapsen touhuihin.

Yhteistyössä