Kaupan kassat, miten olette mokanneet töissä?

  • Viestiketjun aloittaja Jokuhfc
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meidän kauppa on auki klo 23:een ja monesti olutta yritetään ostaa 9:sän jälkeenkin.
Kerran sanoin eräälle mattimyöhäselle: "Anteeks,mut meillä ei juoda klo 9:sän jälkeen"
Molempia kyllä nauratti :)
Tästä tuleekin mieleeni kun muutama viikko sitten kävin tuossa lähikaupassa, (Valintatalo) joskus puoli kymmenen aikaan illalla. Joku nainen yritti ostaa kaljapulloa, mutta kassa ei enää sitä voinut myydä. Siihen tuli sitten toinen myyjä ja nämä myyjät alkoivat keskenään jutella, että jos asiakas tulee kauppaan vaikka klo 20.59 ja ottaa kaljat koriinsa, mutta tulee kassalle vaikka vasta 21.29 niin ne kaljat pitää vielä myydä, koska asiakas on tehnyt ostopäätöksen ennen yhdeksää. Meneekö se ihan joka puolella näin oikeasti?:)
Pakko kai se on myydä, jos vaikka asiakas on joutunut jonottamaan kassalla ja kello on sinä aikana mennyt yli 21. E kovin reilua, jos johoon menee klo 20.10 ja sitten ei myydäkään.
No jos jonottamisen takia niin sitten toki, mutta noista sai sen käsityksen että vaikka se ensin ottaisi ne kaljat kärryyn ja sitten rauhassa kiertelisi muut ostokset ja tulisi kassalle niin silti pitäisi myydä. Ja sama se kyllä minulle on, ihan vain uteliaisuuttani jäin miettimään että onko tämä siis ihan yleinen käytäntö, kun en ole moiseen sattunut aiemmin törmäämään.:)
 
ässän myyjä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meidän kauppa on auki klo 23:een ja monesti olutta yritetään ostaa 9:sän jälkeenkin.
Kerran sanoin eräälle mattimyöhäselle: "Anteeks,mut meillä ei juoda klo 9:sän jälkeen"
Molempia kyllä nauratti :)
Tästä tuleekin mieleeni kun muutama viikko sitten kävin tuossa lähikaupassa, (Valintatalo) joskus puoli kymmenen aikaan illalla. Joku nainen yritti ostaa kaljapulloa, mutta kassa ei enää sitä voinut myydä. Siihen tuli sitten toinen myyjä ja nämä myyjät alkoivat keskenään jutella, että jos asiakas tulee kauppaan vaikka klo 20.59 ja ottaa kaljat koriinsa, mutta tulee kassalle vaikka vasta 21.29 niin ne kaljat pitää vielä myydä, koska asiakas on tehnyt ostopäätöksen ennen yhdeksää. Meneekö se ihan joka puolella näin oikeasti?:)
Joo, kyllä se ainakin meidän kaupassa menee niin että jos asiakas on saanut juomat haltuunsa ennen klo 21, ne on hänelle myytävä vaikka hän tulisi kassalle esim. 21.10. Jos kauppaan tulee vielä asiakas klo 21.01 ja hän tulee kassalle juoman kanssa klo 21.02, sitä ei saa hänelle myydä :/

Pakko kai se on myydä, jos vaikka asiakas on joutunut jonottamaan kassalla ja kello on sinä aikana mennyt yli 21. E kovin reilua, jos johoon menee klo 20.10 ja sitten ei myydäkään.
No jos jonottamisen takia niin sitten toki, mutta noista sai sen käsityksen että vaikka se ensin ottaisi ne kaljat kärryyn ja sitten rauhassa kiertelisi muut ostokset ja tulisi kassalle niin silti pitäisi myydä. Ja sama se kyllä minulle on, ihan vain uteliaisuuttani jäin miettimään että onko tämä siis ihan yleinen käytäntö, kun en ole moiseen sattunut aiemmin törmäämään.:)
 
Hopping
No pahin moka oli varmasti se, kun sukulaispariskunta tuli ostamaan rullaluistimia kahdet parit ja siinä jutusteltiin tietenkin, niin epähuomiossani laitoin ne toiset luistimet vaan pussiin ottamatta niistä hintaa koneelle ollenkaan. Olisin tietenkin huomannut tämän, koska hinta olisi ollut selvästi liian vähän... MUTTA eiköhän siinä seuraavana jonossa sattunut olemaan sen urheiluosaston myyjä, joka tajusi meidän keskusteluista että ollaan sukulaisia ja että mä meinasin laittaa niille rullikset ilmaiseksi!! Se nosti kovan äläkän, otti mun nimen ylös ja väitti, että jos hän ei olis sanonut, olisin jättänyt ne laskuttamatta ja tahallani. Huhhuh. Olisin ihan varmasti huomannut, kun olisi tullut rahastuksen aika. Se kun nosti se äläkän heti kun laitoin ne pussiin - tosin se pahin äläkkä tuli sitten takahuoneessa kun mun kassavuoro loppui...
 
kojootti
Useamman kerran olen sanonut loppusummaksi sen, mitä kello on näyttänyt.. Ajatukset pyörineet kotiinlähdössä :p Ja toisinaan olen sanonut loppusumman samaan tyyliin ku kuukaudenpäivän, eli viidestoista kymmenettä tms. Jälleen ajatukset pyörineet jossain hyvin kaukana poissa. Joskus jäi englanninkieli päälle ja puhuin sujuvaa englantia vielä siinäkin vaiheessa, kun asiakas oli jo vaihtunut suomalaiseen. Kerran kun piti kysyä plussakorttia, kysyin asiakkaalta että "Onko sulla pankkikorttia?" Ja siis käteisellä oli maksamassa.
 
:/
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meidän kauppa on auki klo 23:een ja monesti olutta yritetään ostaa 9:sän jälkeenkin.
Kerran sanoin eräälle mattimyöhäselle: "Anteeks,mut meillä ei juoda klo 9:sän jälkeen"
Molempia kyllä nauratti :)
Tästä tuleekin mieleeni kun muutama viikko sitten kävin tuossa lähikaupassa, (Valintatalo) joskus puoli kymmenen aikaan illalla. Joku nainen yritti ostaa kaljapulloa, mutta kassa ei enää sitä voinut myydä. Siihen tuli sitten toinen myyjä ja nämä myyjät alkoivat keskenään jutella, että jos asiakas tulee kauppaan vaikka klo 20.59 ja ottaa kaljat koriinsa, mutta tulee kassalle vaikka vasta 21.29 niin ne kaljat pitää vielä myydä, koska asiakas on tehnyt ostopäätöksen ennen yhdeksää. Meneekö se ihan joka puolella näin oikeasti?:)
Ei mene. Olin joskus keikkahommissa ruokakaupassa opiskelujen ohella. Kauppa (Siwa) oli yhteentoista asti auki. Kassa meni "lukkoon" tasan 21, eikä alkoholia enään voinut myydä sillä kassa ei hyväksynyt niiden koodeja. Oli kyllä vihaisia asiakkaita aina, sillä kaikki tietysti tulivat 20.55 kauppaan ja pitkien jonojen takia kaikki eivät saaneet juomiaan ...
 
vieras
Olen sanonut lukuisia kertoja asiakkaalle "Kiitos hei"n sijasta "Hyvää ruokahalua" (edellinen työpaikka mäkkäri..)

Olen lyönyt kassalle neljän maidon sijasta 44maitoa jne.
 
tyy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meidän kauppa on auki klo 23:een ja monesti olutta yritetään ostaa 9:sän jälkeenkin.
Kerran sanoin eräälle mattimyöhäselle: "Anteeks,mut meillä ei juoda klo 9:sän jälkeen"
Molempia kyllä nauratti :)
Tästä tuleekin mieleeni kun muutama viikko sitten kävin tuossa lähikaupassa, (Valintatalo) joskus puoli kymmenen aikaan illalla. Joku nainen yritti ostaa kaljapulloa, mutta kassa ei enää sitä voinut myydä. Siihen tuli sitten toinen myyjä ja nämä myyjät alkoivat keskenään jutella, että jos asiakas tulee kauppaan vaikka klo 20.59 ja ottaa kaljat koriinsa, mutta tulee kassalle vaikka vasta 21.29 niin ne kaljat pitää vielä myydä, koska asiakas on tehnyt ostopäätöksen ennen yhdeksää. Meneekö se ihan joka puolella näin oikeasti?:)
Reilua tai ei, mutta kassakone ei niitä suostu myymään enää 21 jälkeen. Ei vaikka kauniisti piipauttaisi sen viivakoodin. Ei niissä koneissa ole mitään "Nyt kierretään lakia" nappia

Pakko kai se on myydä, jos vaikka asiakas on joutunut jonottamaan kassalla ja kello on sinä aikana mennyt yli 21. E kovin reilua, jos johoon menee klo 20.10 ja sitten ei myydäkään.
 
vieras
no asiakas toivotti puhelimessa v:n hyvää joulua (oli itse myöhässä lahjan hankinassa ja suosittu hittilelu jo myyty loppuun viikkoja aiemmin) ja minä siihen aurinkoisesti vastaten, että kiitos samoin. Tajusin vasta luurin laskiessa mitä tuli ns. sanottua ja soitin esimiehlle et näin tein, jos tulee palautetta. No eipä koskaan tullut:)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meidän kauppa on auki klo 23:een ja monesti olutta yritetään ostaa 9:sän jälkeenkin.
Kerran sanoin eräälle mattimyöhäselle: "Anteeks,mut meillä ei juoda klo 9:sän jälkeen"
Molempia kyllä nauratti :)
Tästä tuleekin mieleeni kun muutama viikko sitten kävin tuossa lähikaupassa, (Valintatalo) joskus puoli kymmenen aikaan illalla. Joku nainen yritti ostaa kaljapulloa, mutta kassa ei enää sitä voinut myydä. Siihen tuli sitten toinen myyjä ja nämä myyjät alkoivat keskenään jutella, että jos asiakas tulee kauppaan vaikka klo 20.59 ja ottaa kaljat koriinsa, mutta tulee kassalle vaikka vasta 21.29 niin ne kaljat pitää vielä myydä, koska asiakas on tehnyt ostopäätöksen ennen yhdeksää. Meneekö se ihan joka puolella näin oikeasti?:)
Reilua tai ei, mutta kassakone ei niitä suostu myymään enää 21 jälkeen. Ei vaikka kauniisti piipauttaisi sen viivakoodin. Ei niissä koneissa ole mitään "Nyt kierretään lakia" nappia

Pakko kai se on myydä, jos vaikka asiakas on joutunut jonottamaan kassalla ja kello on sinä aikana mennyt yli 21. E kovin reilua, jos johoon menee klo 20.10 ja sitten ei myydäkään.
Nuo myyjät puhuivat, että se kassakone menee "lukkoon" vasta puoli kymmeneltä, että siihen asti voi myydä.
 
Olen joskus vuosia sitten ollut kasslla töissä. Silloin ei ollut mitään tuollaisia viivakoodeja, ja kassakoneetkin olivat paljon vanhanaikaisempia. Sellaisia raskaasti näpyteltäviä. Ja usein sattuikin niin, että näpyttelin joko tuotteille liian suuren hinnan tai liian suuren määrän tuotteita.

Enkä aina itse ensin huomannut mokaani. Vaan saatoin ilmoittaa hinnan, jonka kassakoneesta näin.
En havahtunut edes siihen, kun olin pyytänyt asiakkaalta 500 mk Iltalehdestä, joka siis silloin maksoi 5mk.
 
Tekevälle tosiaan sattuu. :D

Itsekin olen jättänyt useamman kerran hälyttimen vaatteeseen kiinni vaatekaupassa töissä ollessani jne. Noloa poistella niitä! Ja kun paljon tekee niin aina tulee virhelyöntejä, tai rahasta annan takaisin väärin tms. Nämä yleensä hoituvat heti kassalla, itse huomaan tai asiakas huomaa. :)

Hirveitä tilanteita on sellaiset, jossa asiakas sanoo, että "hei mä maksoin viidelläkympillä" ja itse on lyönyt kakskymppisen koneeseen. Että siinä on sitten asiakkaan sana vastaan omaa sanaani, monesti on kyllä jossain pienissä ja tutuissa työpaikoissa sovittu, että maksan sitten, kun lasken kassan, jos on tullut virheitä.. :)

Se olisi kohtuutonta, että itse joutuisi maksaamaan kassan vajaukset takaisin palkastaan. Tekevälle sattuu ja ihmisiä tässä vaan ollaan!
 
vieras
Olen pudottanut asiakkaan pankkikortin näpeistäni sellaiseen väliin, että se saatiin pois vasta, kun purettiin kassa osittain :D Ihan siis ruuvimeisseliä kouraan ja sitä rataa... Sen jälkeen oli kyllä mojova pelko päällä aina kortteja käsitellessä ja puristin niitä varmaan rystyset valkoisina.
 
Alepoissa on ainakin joskus joutunut maksamaan tietyn summan ylittävät vajeet omasta pussista.

Yhdessä paikassa tuli aika usein näitä asiakkaita, jotka väittivät antaneensa isomman setelin kuin mitä olin itse lyönyt kassaan. Ei siinä muuta sitten kuin kassa kiinni ja laskemaan sitä, monesti jopa tonnien myynti. Aikaa meni kivasti... Koskaan ei sattunut niin että olisin lyönyt väärin noissa tapauksissa, vaan asiakas joko yritti huijata tai erehtyi itse antamastaan setelistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Reilua tai ei, mutta kassakone ei niitä suostu myymään enää 21 jälkeen. Ei vaikka kauniisti piipauttaisi sen viivakoodin. Ei niissä koneissa ole mitään "Nyt kierretään lakia" nappia
Meillä ainakin s-marketissa on sellainen "nyt kierretään lakia"-nappi. Eli meidän ohjeissa on, että asiakkaalle voi myydä vielä klo 21 jälkeen, koska kauppa on auki kello 21:een, joten asiakas on napannut tuotteet hyllystä ennen tuota kellonaikaa. Eli ei ole mitään lain kiertämistä, vaan ihan ohjeissa sanotaan näin.

Myymälöissä, jotka ovat auki pidempään, ne kaapit pitää lukita tai peitellä klo 21 niin ettei asiakkaat niitä saa sieltä hyllystä enää. En sitten tiedä, miten käytännössä menee, jos ei esim ehditä lukita niitä tai jos joku ottaa sieltä peittojen alta, mutta näin meille on ohjeistettu.
 
juu
Olin tietokonefirmassa kassalla harjoittelemassa ja koneella oli uus kassaohjelma. Pomo sanoi että voit sitä tutkia, mutta ei saa tehdä oikeita kuitteja eikä klikata turhaan niitä nappuloita. Harjoitusversio oli erikseen olemassa.

Mulla oli sit tylsää joten aikani kuluksi testailin. Enköhän lyönyt vahingossa jonkun muutaman tonnin olemattoman kaupan lukkoon. Hieman hävetti kertoa pomojke joka sitten naama punaisena teki korjauskuitteja ja huomautuslappusia kirjanpitoon...
 
vieras
Alkava migreeni on aina parasta seuraa kassalla:
-kiippa! = kiitos hei!
-aamenta = huomenta
-hyvää yötä = hyvää päivänjatkoa
-kirjastokortti = kanta-asiakaskortti
-vinkki vai pankki = pankki vai luotto
Näitä riittää....
 
hömhöm
Tota noin, vaikka kaupassa olis ne suljettavat portit, ja asiakas on sieltä kaljansa ottanut ennen niiden sulkemista, niin se pitää myydä asiakkaalle, vaikka olis kaupan oma moka että ne luukut on auki vielä puol kahdeltatoista. Jos taas on niin että kaappeja ei saa lukittua tai niin hyvin peiteltyä että kaljan ottaminen on mahdollista, kassa ei saa myydä alkoholia enää 9 jälkeen. Eli jos kerkeät ottamaan kaljat lukitusta kaapista ennen niiden sulkemista, sulle pitää se myydä vaikka olisit ollut kaupassa pari tuntia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hömhöm:
Tota noin, vaikka kaupassa olis ne suljettavat portit, ja asiakas on sieltä kaljansa ottanut ennen niiden sulkemista, niin se pitää myydä asiakkaalle, vaikka olis kaupan oma moka että ne luukut on auki vielä puol kahdeltatoista. Jos taas on niin että kaappeja ei saa lukittua tai niin hyvin peiteltyä että kaljan ottaminen on mahdollista, kassa ei saa myydä alkoholia enää 9 jälkeen. Eli jos kerkeät ottamaan kaljat lukitusta kaapista ennen niiden sulkemista, sulle pitää se myydä vaikka olisit ollut kaupassa pari tuntia.
No tässä kaupassa ei ne kaljat olleet lukkojen takana, ainakaan silloin kun minä siellä kävin, eli siis silloin puoli kymmenen maissa. Ja siis ne myyjät siinä puhuivat että puoli kymmeneen asti se kassakone "antaa" niitä kaljoja myydä. Sekavaa.:D
 

Yhteistyössä