Kaupan ala valmistautuu mahdolliseen lakkoon

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sinterella:
Nythän nuo palvelualojen työnantajat ovat todellaki oikein innostuneet!!! Tuo vielä puuttuis niin vois tulla uupelo työntekijöistä tällä alalla!

Kaupan alan työnantajat
Työnantajat esittävät

* palkallisen äitiysvapaan kytkemistä sairasajan palkan heikennyksiin ja aattovapaiden poistamista
http://www.pam.fi/?x16563=1851736

 
noniin
"sairausajan kolme ensimmäistä työpäivää olisivat palkattomia, myös sairaan lapsen hoidon osalta"
-Voi hitto mikä esitys työnatajalta!

Nyt tuli minun kannatus PAMille.
 
vieras
Kaupan alan työnantajat ovat sanoneet ei

* kunnollisille palkankorotuksille, joilla saataisiin edes sama palkkakehitys kuin muilla aloilla ja
* kertakorvaukselle, jonka muut alat ovat jo saaneet.

Työnantajat esittävät

* palkallisen äitiysvapaan kytkemistä sairasajan palkan heikennyksiin ja aattovapaiden poistamista

sanovat myös EI

* perehdyttäjän korvaukselle
* seulontatutkimuksille työajalla ja
* työpaikkakohtaisille luottamusmiehille

Haluavat

* lisätä voimakkaasti työajan joustoja, ehtona osa-aikatyöntekijöiden lisätuntien saamisen parantamisesta

Pitävät

* omia tavoitteitaan neuvottelujen lähtökohtana, eivätkä suostu ymmärtämään PAMin tavoitteita.

Majoitus- ja ravitsemisalan työnantajat ovat sanoneet ei

* kunnollisille palkankorotuksille, joilla saataisiin edes sama palkkakehitys kuin muilla aloilla ja
* kertakorvaukselle, jonka muut alat ovat jo saaneet.

Työnantajat

* esittävät, että sairausajan kolme ensimmäistä työpäivää olisivat palkattomia, myös sairaan lapsen hoidon osalta.

Kiinteistöpalvelualan työnantajat ovat sanoneet ei

* kunnollisille palkankorotuksille, joilla saataisiin edes sama palkkakehitys kuin muilla aloilla ja
* kertakorvaukselle, jonka muut alat ovat jo saaneet.

Erityisalojen työnantajat

* hakevat voimakkaasti työaikajoustoja
* ovat esittäneet joihinkin työehtosopimuksiin kirjausta korvaavasta työstä. Se tarkoittaa, että vaikka sairauslomalla olevan työkyky ei riitä omaan työhön, hänelle voitaisiin osoittaa jotain toista työtä, jota sairaus ei haittaa.
* panneet hanttiin työsuojeluvaltuutetuille maksettavan korvauksen sopimista, vaikka korvauksesta sovittiin jo viime tupossa.
 
Nyt kaikki lakkoon!!! Me myyjät ja te sairaanhoitajat ym. ammattilaiset (pienipalkkalaiset) saadaan aina kärsiä muutenkin. Mä vaan olen äippälomalla, joten se siitä mun lakosta. Tai sit menen myötätuntolakkoon enkä tee kotona mitään... :D
 
vieras
Työntekijöitä marssinut ulos työpaikoiltaan

Kaupan alan työntekijöitä on marssinut tänään ulos Tampereen Stockmannilta, Sokoksesta ja Anttilasta.

Kaupan alan työntekijöitä on marssinut tänään ulos Tampereella. Tampereen Stockmannin, Sokoksen ja Anttilan työntekijät marssivat ulos työpaikoiltaan kello 15. PAMin tietojen mukaan ainakin Anttila sulki ovensa kokonaan. Ulosmarsseihin osallistui yli 100 työntekijää. Ulosmarsseilla työntekijät haluavat vauhdittaa kaupan alan työehtosopimuksen solmimista.

PAMin hallitus päätti eilen aloittaa työtaistelutoimenpiteet. Perjantaina 5.10. alkaa ylityökielto kaikilla aloilla, joilla ei ole työehtosopimus voimassa. Parin viikon päästä alkaa vajaan vuorokauden mittainen lakko, ellei sopimuksia saada aikaan 14.10. mennessä. Työtaistelun piirissä ovat kaikki kaupan alan, majoitus- ja ravitsemisalan ja kiinteistöpalvelualan yritykset sekä näille aloille vuokratyövoimaa välittävät yritykset. Lisäksi PAMin ammattiosastoilla on valtuudet päättää paikallisista saarroista ja muista toimista.

Kaupan alan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat huomenna. Myös kiinteistöpalvelualan neuvotteluja jatketaan huomenna. Majoitus- ja ravitsemisalan työehtosopimuksista on neuvoteltu tänään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sinterella:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Palkasta puhuttaessa kannattaa muistaa progressiivinen verotus ja esim. nopeasti maksimiin nousevat tarhamaksut. ELi siihen se ero keskipalkkaisella menee. 500 euroa bruttopalkassa ei todellakaan ole 500 euroa nettopalkassa.

Mikä on riittävä pakka kaupan kassalle/myyjälle, entä bussikuskille,< hoitajalle, insinöörille, lääkärille?
Mun tunti palkka on 8.53? ja olen siis myyjä. Jos palkka nousis tuon 8.5%, tuntipalkka olis silloin vähän yli 9? eikä se vielä silloinkaan hyvä olis, mutta kuitenki enemmän ku nyt. Mä olen vielä kioskissa töissä joten lisätkään ei tuota mun palkkaa nosta. Iltalisä on 0.70?/tunnille klo.18 jälkeen.

Siis tuohon korotukseenki olisin tyytyväinen.

Palkalla pitäisi voida elää. Opiskelijalle on ok tuo 8 euroa tunti, mutta jos on vahempi tai perhettä, niin,
 
kassa-myyjä
Nyt kun tässä päivitellään hoitajien palkkaa niin oletteko miettineet miten huonolla palkalla myyjät ovat. Itse olen myyjä ja esim huominen palkka on 47 tunnilta eli yhteensä 423?-verot. Se on kahden viikon palkka. Eli yleensä palkkaa tulee n 380-550?-verot.
Olemme vastuussa tavaroista, tilauksista, kassalla on aika isoa vastuu rahoista ja että kaikki menee oikein....teemme tosi ruumiillista työtä. Kun Hevi osastollakin vedämme korkeita, raskaita kuormia. Nostamme jopa 15-20kg laatikoita korkeasta kuormasta alas lattialle. Ja yleensäkin laatikot on raskaita mitä joudumme nostelemaan, kannattelemaan, kippailemaan...

Tuo yhden päivän lakko ei tuo meille mitään. Miksi PAM ei taistele niin kuin Tehy?
 
kassa-myyjä
Eli mulla palkka vähän reilu 9?/h ja sopimuksessa 25h, mutta tunnit vaihtelee kovastikin.
Tuolla rahalla pitää sitten elättää itsensä ja neljä lasta. Ja joku sitten täällä syyllistää kun joudumme hakemaan soskusta avustusta. Kun joka aamu herää klo 4, vie nuorimman hoitoon ja menee itse kuuteen töihin. Tekee niska limassa, paita hiessä töitä, taukoja ei ennätä pitämään ja saa tuollaisen korvauksen. Sitä ihan mielellään hakee lisä korvausta soskusta kun sitä kerran on mahdollista hakea ja sitä saa. Mutta totta kai enemmin ottaisin senkin rahan oikeana palkkana. Ei tarvitsisi aina selitellä omia raha menojaan.
 

Yhteistyössä