Mulla soi aina hälytyskellot päässä kun joku sanoo, etteivät riitele Koskaan. Ikään kuin se olisi jokin superonnellisen liiton merkki tai jotain, mitä tulisi tavoitella. Tulee vain mieleen, että joko toinen antaa tosi pahasti periksi tai sitten ""arkaluontoisiksi"" huomatut asiat haudataan ja jätetään käsittelemättä. Tai kai voi olla niinkin, että molemmat vain ovat niin lauhkeita lampaita, ettei Mikään asia mitä toinen sanoo, saa ikinä ärsyyntymään tai suuttumaan.
Eivätkä riidat (kunhan niitä ei ole koko ajan ja suhde on muuten kunnossa) ole mikään huonon liiton merkki, jos N46 siihen viittaa. Ei se, että on riitoja, vaan se, miten ne riidat ratkaistaan! Mitkä ovat parin konfliktinratkaisutavat.
Meillä ainakin molemmilla on sen verran temperamenttia ja vankkoja mielipiteitä, että riitojakin joskus tulee. Aika harvoin, mutta kuitenkin. Emme ole samaa mieltä Joka maailman asiasta ja molemmilla on joskus huonoja päiviäkin. ""Tärkeimmistä"" asioista kuitenkin olemme samaa mieltä ja arvomme ovat hyvin yhteneväiset.
Olen ylpeä siitä, että uskallamme puhua aroistakin aiheista avoimesti eikä tarvitse pelätä toisen reaktioita, tai että toinen ei hyväksy erilaista mielipidettä. Asioista voidaan riidellä eikä kumpikaan lukkiudu vaikka pitämään mykkäkoulua. Asioista riidellään ja sovitaan.
Suhteessamme näytetään kaikkia tunteita avoimesti, myös negatiivisia tunteita, kuten suuttumusta. Ei niin, että heitellään kukkaruukkuja tms, vaan puhumalla. Se on vapauttavaa ja lisää turvallisuuden tunnetta, koska voi luottaa siihen, että minua rakastetaan juuri sellaisena kuin olen. Minun ei tarvitse esittää mitään tai niellä eriävä mielipiteeni. Sen haluan lapsillemmekin opettaa.
Jos riitaa pidetään hirveänä asiana avioliitossa, niin onhan se pelottavaa sitten, jos kaikesta huolimatta joskus jostain tuleekin riita. Ei ole opittuja tapoja käsitellä sitä tai keskustella asioista, joista ollaan eri mieltä. Riidathan ovat sitä ""särmien hioutumista"" ja yhdessä kasvamista. Asenteiden, arvojen ja mielipiteiden tarkistamista, mitä minun mielestäni on hyvä tehdä läpi elämän.