Kaukalo rattaissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietin vaan

Vieras
Nykyään näkee miltei jokaisella vauvalla kuljetussysteemin, jossa ratasosassa on kiinni vain kaukalo. Mihin vauva sitten laitetaan, kun kasvaa kaukalosta ulos? Pitääkö tuolloin ostaa uudet rattaat, vai miten tämä muoti-ilmiö toimii?

Minä taas mietin sitä, että pari vuotta sitten, kun noita asioita selvittelin, yksiselitteinen suositus oli että lasta pidetään kaukalossa vain automatkojen ajan, ja pitemmillä matkoilla pidetään runsaasti taukoja, koska kaukalo rasittaa niin paljon pientä selkää.

Nykyään tuntuu tosiaan joka toinen vastaantulija työntävän kaukaloa rattaissa.

Minä taas mietin sitä, että pari vuotta sitten, kun noita asioita selvittelin, yksiselitteinen suositus oli että lasta pidetään kaukalossa vain automatkojen ajan, ja pitemmillä matkoilla pidetään runsaasti taukoja, koska kaukalo rasittaa niin paljon pientä selkää.

Minä kysyin lastenlääkäriltä aikoinaan asiaa ja hän sanoi, että ihan ok pitää vauvaa kaukalossa, kunhan vaan parin tunnin välein käyttää pois sieltä.

Onhan se näin, mutta aika moni on ennenkin pitänyt lapsen kaukalossa esim. kauppareissun ajan. Minäkään en ota kyllä prismareissulla nukkuvaa lasta kaukalosta pois, mutta olis ihan kätevä jos auton perässä olis ratasrunko, mihin sen kaukalon sais kiinni. En mä ainakaan oo nähnyt että kukaan mitään vaunulenkkejä tekis niin että vauva on kaukalossa ja ostoskeskuksissakin kun käy niin harvoin sielläkään näkee travel systemeitä, vaan yleensä rattaat tai kunnon vaunut tai kantoväline. Ei meidän lapsi ainakaan suostu edes olemaan kaukalossa kovin pitkää aikaa yhteen menoon, joten en ole huolissani että selkä kasvaa kieroon.

Musta tuntuu että tuon kaukalossa pitämisen terveysvaikutuksia liioitellaan vähän samaan tapaan kun rintarepun vaikutuksia lonkkiin. Tuskin kukaan kummassakaan lastaan pitää ylettömiä määriä ja kyllä mä ainakin uskon että vauvakin jossain vaiheessa protestoi jos asento todella on niin huono että ihan kehitystä haittaa.

Musta tuntuu että tuon kaukalossa pitämisen terveysvaikutuksia liioitellaan vähän samaan tapaan kun rintarepun vaikutuksia lonkkiin. Tuskin kukaan kummassakaan lastaan pitää ylettömiä määriä ja kyllä mä ainakin uskon että vauvakin jossain vaiheessa protestoi jos asento todella on niin huono että ihan kehitystä haittaa.

Tämä on aivan totta. Aikanaan jopa neuvolan iäkäs terveydenhoitaja sanoi, että kaukaloa ei saa käyttää edes autossa ja turvaistuinkaan ei ole isommalle terveellinen. Että sieltä ne legendat sikiävät. Toinen, joka on täysin paskaa on tosiaan puhe rintarepuista. Ei koskaan missään ole ollut uutista rintarepussa vammautuneesta lapsesta. Nämä jutut ovat käsittääkseni yhden myyjän ja merkin propagandaa oman tuotteensa puolesta ja sitä varten on sitten perustettu jopa yhdistyksiä niinkuin ei olisi tärkeämpiä aiheita.

Rintarepulla ja kaukalolla on se yhteinen piirre, että kumpaakaan ei ole pakko käyttää, paitsi toki kaukaloa autoillessa.

Itse olen tehnyt sen valinnan, että lapsi kulkee muilla kulkuvälineillä. En näe noissa mainituissa mitään niin suurta etua, että olisin valmis lapsen niihin sijoittamaan.

Rintarepulla ja kaukalolla on se yhteinen piirre, että kumpaakaan ei ole pakko käyttää, paitsi toki kaukaloa autoillessa.

Itse olen tehnyt sen valinnan, että lapsi kulkee muilla kulkuvälineillä. En näe noissa mainituissa mitään niin suurta etua, että olisin valmis lapsen niihin sijoittamaan.

Niin no se on asia erikseen, mitä kukakin kokee tarpeellisena ja hyödyllisenä, mutta jos sanotaan että niistä on merkittävää haittaa ja ne tyyliin vammauttavat lapsen(normaalisti käytettynä), niin se on jo mielestäni typerää.

Yhteistyössä