"Kauheita tarinoita" lapsuudestasi

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Meillä ja useimmilla ystäväperheillä tupakoitiin sisällä. Ihan normi olkkarin sisustus oli tuhkakuppi pöydällä ja tuhkis oli myös ihan korrekti joululahja sukulaisille :D Joskus oli kämppä niin harmaana savusta, et hyvä jos lattiaa erotti :x
Eipä tulis nykyään mieleen, tästäki on tullu lapsille maninittua :whistle:

ludvig
[QUOTE="aapee";23019509]Juu, olen 45- vuotias. Siihen aikaan kun olin lapsi, ei ollut oikeastaan keksitty mitään. Ei edes maitotölkkejä. Maitokin myytiin muovisissa pusseissa, pussit laitettiin sellaiseen muoviseen kaatimeen ja niistä leikattiin yksi kulma auki. Meillä oli muuten oranssi maitokaadin, johon ne pussukat sullottiin. Kun olin 7-8 v tuli jugurtit kauppoihin.
Ne oli vihreissä neliönmuotoisissa pakkauksissa joissa ei lukenut mitään, paitsi kannessa, ja kärtin aina äidiltä, että se olisi ostanut hedelmäpommi- jugurttia. :)[/QUOTE]

Itse olen kolme vuotta sinua vanhempi. Muistan että ,ennen noita maitopusseja maito ostettiin kaupasta pulloihin. Omat tyhjät pullot oli mukana kauppaan mennessä. Kaupassa oli "maitokone", eli hana josta pullot täytettiin.

Leikkeleenä oli aina lauantaimakkkaraa, ja harvoin meetwurstia tai kinkkua. Toisin makkarat lolivat silloin paremman makuisia. Limpparia saatin kerran viikossa yksi 0,33 l pullo. Yleensä se oli Jaffaa. Kaupoissa oli myös sitruunasoodaa ja se olikin ihan hyvää. 70-luvun alussa oli Jaffa-jugurttia, joka oli hyvää. Viikkorahaa saatiin yksi markka ja sillä sai kioskilta sata pennin nallea, eli pientä hedelmänallea. Muuten ei yleensä karkkia saatu.

Alle kouluikäisetkin lapset huitelivat omin nokkinensa ympäri kyliä. Olihan se aika vapaata, mutta näin jälkikäteen ajateltuna vaarallistakin. Itse kiipeilin 5-vuotiaana isoissa puissa metsässä yksikseni. Hyvin harva lapsi oli 60-luvulla päiväkodissa. Itse en ollut. Joskus kotona oli lastenhoitaja.

"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23020061:
Kun sen oikean biisin vihdoin ja viimein viikkojen odotuksella sai c-kasetille niin eikös juontaja alkanut hölöttää jo ennen biisin loppua.

T: Aijä 45v
Se oli niiiiiiiiiin ärsyttävää :kieh: :D

Noita ihan samoja juttuja olen kertonut, mutta lähinnä sellaisina haikean suloisina muistoina. Olen sanonut lapsille kuinka ihanaa oli lapsena kun leikittiin kaikki yhdessä pihalla ja tehtiin kaikkea kivaa yhdessä. Järjestettiin urheilukisoja ja savenveisto kilpailuja. Rakennettiin majoja metsään ja oltiin tuntikausia hiihtämässä pellolla.... Syötiin eväitä kalliolla yms... eikä kukaan kaivannut tai jos kaipasikin niin kiinni ei saanut :D
Mutta ei nää mitään kauhutarinoita ole. Lämmöllä muistelen. Lapsuuden ihanaa aikaa. :heart:

ytre
Alle kouluikäisetkin lapset huitelivat omin nokkinensa ympäri kyliä. Olihan se aika vapaata, mutta näin jälkikäteen ajateltuna vaarallistakin. Itse kiipeilin 5-vuotiaana isoissa puissa metsässä yksikseni. Hyvin harva lapsi oli 60-luvulla päiväkodissa. Itse en ollut. Joskus kotona oli lastenhoitaja.
kyllähän noita kakaroita kulkee tuolla nykyäänkin eikä niitä kukaan kaipaa, isoja ja pieniä.

[QUOTE="mie";23020018]Meillä ja useimmilla ystäväperheillä tupakoitiin sisällä. Ihan normi olkkarin sisustus oli tuhkakuppi pöydällä ja tuhkis oli myös ihan korrekti joululahja sukulaisille :D Joskus oli kämppä niin harmaana savusta, et hyvä jos lattiaa erotti :x
Eipä tulis nykyään mieleen, tästäki on tullu lapsille maninittua :whistle:[/QUOTE]

Mä olen kertonut joskus esikolle kun se ihmetteli miksi jotkut aikuiset (esim mun äiti) polttaa. Eikö ne tiedä, että se on vaarallista ja vahingoittaa keuhkoja??! Noh, mummo on polttanut aina eikä silloin joskus tupakkaa pidetty pahana asiana.

Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsähdys;23019970:
Tää on kyllä semmonen asia jonka haluisin muistaa tolle 7v. tytölle kertoa, jos rupee jossain välissä nurisemaan noista biisien lataamisista :D
Muistan kun eilisen kun saatoin maata radion vieressä koko päivän ja kyttää että koska sieltä tulee joku hyvä biisi :D
Juu ja sit ku se biisi vihdoin tuli ni se joko pätkästiin kesken poikki tai se urpo radiotyyppi alko juttelee biisin päälle. Siinä vaiheessa korpes.. :D

Jaa joku muukin muisti saman turhautumisen.. :D

niwd
Samat voisin kirjoittaa, ja itsellä ikää 32 :) Muistan kun meille tuli eka lankapuhelin, olin ehkä tokalla luokalla. Kolmas kanava tuli joskus, kun olin ala-asteen loppupuolella. Meidän kylään tuli pizzeria, kun olin yläasteella. Hamppareita sai kyllä grilliltä muistaakseni. Limua ostettiin kaks kertaa vuodessa korillinen, jossa oli 0.33l pulloja. Karkkipussit oli samankokoisia kuin nykyisin "minipussit".

Limsapullojen korkit repi sormet haavoille.

Limsapullojen korkit repi sormet haavoille.
Ensin oli ne korkit joissa oli sellainen pieni oteliuska joka vedettiin pullon ympäri. Jos se lirpake katkesi niin avatessa oli ranteet auki ennen kuin virvoke oli huulilla.

Sitten tuli se versio jossa se lirpake vedettiin korkin yli. Se oli jo vähemmän vammauttava keksintö. Kokiksessa on kruunukorkit ollut kai aina.

"hehheh"
Meillä vanhin lapsi vasta 3v ja itse olen 30v.. Muutaman jutun olen jo päässyt sanomaan kuten tuon että silloin kun äiti oli pieni tuli telkkarista lastenohjelmaa vain pikku kakkonen ja sunnuntai-iltaisin yksi vajaan puolen tunnin pätkä Maija mehiläistä tai TaoTao:ta. Ei ollut videoitakaan meillä ennenkuin äiti oli yli 10v.
Äiti myös pyöräili kesät talvet koulumatkan kolmasluokkalaisesta lähtien kun taksikyyti loppui, n. 3,5km suuntaansa autotien reunaa pitkin vaan.. talvella varsinkin aamut oli tosi kivoja kun oli ihan säkkipimee susitaival edessä. Äiti vei autolla jos oli yli 20 astetta pakkasta, iltapäivällä sitten kävellen kotiin..
Karkkia sai jos pyöräili ensin kauppaan hakemaan sitä, kauppa 5km päässä.
Limsaa sai kerran viikossa saunan jälkeen lasillisen, jaettu pikkupullo veljen kanssa.

28v
itse kun olin pieni niin... meillä oli lankapuhelin ja autopuhelin(jota naapurit kadehti ;) ),oli videot jolla sai vaikka kokopvän katsoa lasten leffoja,pvä kodissakin olin jonne sain isältä lähes aina kyydin,paljon olin ulkona kavereitten kanssa,leluja oli paljon mm.barbeja,my litlle ponyja ym. muista sen että kun vähän kitisi niin sai sen mitä halusi isän lempilause oli no pitäähän lapsen se saada jos lapsi tahtoo=)

näin
13 ekaa vuotta, ei tullut lämmintä vettä hanasta vaan piti liedellä keittää jos halusi lämmintä vettä.
Ei ollut suihkua vaan saunassa käytiin ja lämmin vesi piti padassa keittää.
Ei mikroa, ekä mikro kun olin 19vuotta.
Ei videoita, eka video kun olin 19v
Lankapuhelin.Eikä mitään nykyajan digiharpäkkeitä ei des amigoa saatikka segaa

"aapee"
kyllä ennen oli kaikki paremmin. ei ihme että nykyajan kakarat on lihavia itkupillejä :/
Juu ja yksi kauhutarina on se, että minä olin 12v ja siskoni oli 10v, me hoidettiin 4v serkkuani ihan 8 tunnin päiviä, 3 viikon ajan kun tätini oli töissä. Vietiin sitä uimarannallekin, jestas, nykyään tollaisesta tulisi lastensuojeluilmoitus, silloin se oli ihan tavallista.

"vieras"
- Ei ollut mikroaaltouunia
- Oli vain kolme radiokanavaa, yleisohjelma, rinnakkaisohjelma ja ruotsinkielinen. Radiolähetykset loppuivat klo 24.00 Maamme-lauluun ja alkoivat klo 5.00 tai 6.00.
- Kaupat olivat auki arkisin klo 9 - 17, lauantaisin klo 9 - 13. Sunnuntaisin kaupat olivat kiinni. Sittemmin aukioloajat pitenivät ja kaupat olivat auki ainakin lauantaisin klo 9 - 15.
- Kaupat olivat lähikauppoja, marketeja ei ollut.
- Liikenne oli vähäisempää.
- Kukaan ei matkustanut ulkomaille lomalle.
- Vihannes- ja hedelmävalikoima oli paljon pienempi.
- Valmisruokaa ja eineksiä oli paljon vähemmän.
- Suomalaisia tuotteita oli myynnissä paljon enemmän.
- Sota oli monen ihmisen muistoissa.

"viima"
- karkkia myytiin kioskeilla niin, että karkit oli laatikoissa ja niissä laatikoissa oli numerot ja sitten niitä ostettiin, että sanottiin noita markalla jne.
- kanavia oli kolme ja ohjelmaa ei tullut ympäri vuorokauden
- internetiä ei ollut, pelikonsoleita oli jonkun verran, mutta läheskään kaikilla ei niitä ollut, elektroniikkapelit oli suosittuja
- huvipuistoissa oli ikä- eikä pituusrajat
- Lauantaipussi oli paljon parempi
- lautapelit oli suositumpia kuin nykyään
- puhelinkopit
- matkapuhelimia ei ollut vaan ainoastaan lankapuhelimet
- ihmiset matkustelivat vähemmän ulkomailla
- värikkäät tuulipuvut ja haalarit oli suosittuja
- 20-vuotiaat näytti 40-vuotiailta
- melkein kaikkiin juhlavaatteisiin kuului olkatoppaukset
sä oot syntynyt joskus 80-luvulla? tai ainakin on ihan kuin omasta kynästä

"viima"
[QUOTE="MInä";23019698]
Ja ikää minulla dinosauruksella on reilusti alle 40 vuotta, meidän perhe eli vaan aika ekoelämää, vaikka ei sitä silloin tajunnutkaan ekoelämäksi.[/QUOTE]

meidän poika varmaankin kertoo omille lapsilleen samanlaisen tarinan. paitsi vessaan ei tule vettä vaikka sisällä onkin.

"mie"
Mie oon ollu alta kouluikänen ja sisko pari vuotta nuorempi eli oisko ollu et sisko 4v ja minä 6v kun vietettii kesiä mökillä saaressa site, et aamupala syötii ja sitte vaellettii iltapäivään saakka pitkin saarta joka siis sijaitsi merellä :D aikuiset touhus mitä touhus mökissä tai siinä ympäristössä ja me tutkimusmatkailtii pitkin, käytii uimassa ja laskettii meriheinän päällä likua veteen kalliolla toisella puolen meidän mökkisaarta joka siis ei ollu edes mikään ihan pieni. No nykyään olis varmasti ollu tämäki lastensuojelu ilmon paikka....

"mie"
Ai juu ja mökillä ei ollu juoksevaa vettä eikä sisävessaa vaan huussi ja sauna missä padassa lämmitettiin vesi, ei ollu edes sähköjä :D nykyään kukaan ei sellasta mökkiä edes hankkis. Lapsille oon kertonu tosiaan kauhutarinoita :D :D mun lapsuudesta ku pimeessä oli kamalaa sinne huussiin mennä, pelotti et susi nappaa....

"sipu"
kerran lähettiin faijan kanssa viroon ja siellä se ilmotti käyvänsä jossain ja jättävänsä mut siksi aikaa kaverinsa luo. En ollut ikinä nähnyt ketään kyseisestä perheestä eikä kukaan heistä puhunut suomea. Illalla itkin ja pelkäsin etten ikinä enää pääse kotiin, olin n. 6v. Faija haki mut seuraavana päivänä. Faija oli aika erikoinen tapaus muutenkin...mut en jaksa tarinoida enempää tällä erää.

"vieras"
Meillä ei ollu omaa lankanumeroa, vaan sama numero oli myös käytössä isäni liikkeessä, joten puhelut meni aina päiväsaikaan sinne. Kyllä oli kivaa sit kun saatiin oma numero :D

Yhteistyössä