[QUOTE="aapee";23019509]Juu, olen 45- vuotias. Siihen aikaan kun olin lapsi, ei ollut oikeastaan keksitty mitään. Ei edes maitotölkkejä. Maitokin myytiin muovisissa pusseissa, pussit laitettiin sellaiseen muoviseen kaatimeen ja niistä leikattiin yksi kulma auki. Meillä oli muuten oranssi maitokaadin, johon ne pussukat sullottiin. Kun olin 7-8 v tuli jugurtit kauppoihin.
Ne oli vihreissä neliönmuotoisissa pakkauksissa joissa ei lukenut mitään, paitsi kannessa, ja kärtin aina äidiltä, että se olisi ostanut hedelmäpommi- jugurttia.
[/QUOTE]
Itse olen kolme vuotta sinua vanhempi. Muistan että ,ennen noita maitopusseja maito ostettiin kaupasta pulloihin. Omat tyhjät pullot oli mukana kauppaan mennessä. Kaupassa oli "maitokone", eli hana josta pullot täytettiin.
Leikkeleenä oli aina lauantaimakkkaraa, ja harvoin meetwurstia tai kinkkua. Toisin makkarat lolivat silloin paremman makuisia. Limpparia saatin kerran viikossa yksi 0,33 l pullo. Yleensä se oli Jaffaa. Kaupoissa oli myös sitruunasoodaa ja se olikin ihan hyvää. 70-luvun alussa oli Jaffa-jugurttia, joka oli hyvää. Viikkorahaa saatiin yksi markka ja sillä sai kioskilta sata pennin nallea, eli pientä hedelmänallea. Muuten ei yleensä karkkia saatu.
Alle kouluikäisetkin lapset huitelivat omin nokkinensa ympäri kyliä. Olihan se aika vapaata, mutta näin jälkikäteen ajateltuna vaarallistakin. Itse kiipeilin 5-vuotiaana isoissa puissa metsässä yksikseni. Hyvin harva lapsi oli 60-luvulla päiväkodissa. Itse en ollut. Joskus kotona oli lastenhoitaja.