Kauhajoki ketju, pura paha-olosi tähän ketjuun.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wanha-Rouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wanha-Rouva

Aktiivinen jäsen
01.08.2006
5 754
0
36
Näin. Sana on vapaa pura paha-olosi tähän ketjuun. Surraan yhdessä, koska surutyö kestää varmaan monella pitkään, vaikka ei ihan konkreettisesti kaikkia kosketakkaan, mutta kaikilla joilla meillä on pieniä lapsia kasvatettavana tämä varmasti koskettaa, uskoisin ainakin niin vahvasti :/

Kyllähän sitä aamulla kun lapsensa kouluun laittoi niin erilaisia pelko ajatuksia mielessä kävi. Mies opiskelee kanssa aikuispuolella amk.ssa ja sanoi illalla että uskaltaako sitä kouluun kohta enää mennäkkään. Oli varmaan osittain sellaista miehen tapahtuman käsittelyä asian tiimoiltta mutta varmaan myös pieni ripaus tottakin. Mihin tämä maailma on oikein menossa?

Kuten minä olen hokenut: Mihin kävellen ei ennätä, sinne ei pidä ennättääkään. Älkää kiirehtikö elämäänne pois. Kun kulkee hiljaa, näkee monta asiaa, mitä muuten ei näkisi koskaan.

Olen surullinen, kun ajattelen Kauhajoen uhreja ja omaisia, tänään kuljen vielä entistä hitaammin. Mikään paniikki minulla ei silti asian suhteen ole. Kun ajattelee, mitä vauhtia tämä maailma kulkee, ei mitään hyvää edes voinut olla odotettavissa. Oikeasti: MIHIN kaikilla on kiire? Minä pidän siis kiirettä ja ns. henkistä kovuutta yhtenä suurista aikamme ongelmista, ja osasyynä ne varmaan ovat tämänkin tyyppisiin tragedioihin. EI voida ajatella, että se on pelkästään tälläisen kauhea teon tehneen yksilön oma ongelma..... Kylmyyttä sekin, ajatella noin....

Minne tämä maailma menee, sinne en totisesti haluaisi olla matkalla.

Ei oo varsnaista pahaa oloa, on vaan tyrmistys. Miten taas kävi näin ja tuleeko näin käymään jatkossakin. Miten youtuben ja netin saisi kiinni ? Miten saisi vapaata näistä hulluista ?

Mulla oli eilen päivällä vaikeaa. Olin yksin kotona (netin kanssa :| ) koko päivän, seurasin uutisia ja katselin niitä kuvia ja videoita. Tyhmä minä. Oli todella ahdistava olo. Tänään en aio vaipua enää samanlaiseen uutissuohon. En jaksa. Voimia kaikille surun koskettamille.

Mä mietin sitä, et ampujasta sanottiin hänen olleen "sosiaalinen" ja ihan "mukava" kaveri. Hänestä ei olis uskonut tämän tyyppistä. Kuitenkin nettimaailmanminä oli ihan jotain muuta kuin arkitodellisuus.

Tämä ristiriita kummittelee mun mielessä...

Minä olen opettaja, ja minua pelottaa. Minua pelottaa, etten tositilanteessa osaa suojella luokkaani. Minua pelottaa, että ajattelen vain itseäni. Minua pelottaa, että lapseni menettävät äitinsä vain siksi, että tässä yhteiskunnassa on jätetty nuorten mielenterveystyö hoitamatta. Minä olen tehnyt tätä työtä kohta viisitoista vuotta ja rakastan sitä, mutta tähän minua ei ole koulutettu: miten suojautua tappajalta.

Joillekkin sivustoille tarvittaisiin parempaa valvontaa ja poliisille paremmat valmiudet puuttua asioihin, kuten tässä tapauksessa oli, tyypiltä olis pitäny ottaa se ase pois. Hieman kammoksuttaa mennä itse kouluun tänään, itsekkin kun olen restonomiopiskelija niin kun tämä ampujakin oli, niin en tiedä miksi, mutta se saa niskavillat pystyyn. Ei auta muu kun kohdata asia ja mennä kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Mä mietin sitä, et ampujasta sanottiin hänen olleen "sosiaalinen" ja ihan "mukava" kaveri. Hänestä ei olis uskonut tämän tyyppistä. Kuitenkin nettimaailmanminä oli ihan jotain muuta kuin arkitodellisuus.

Tämä vaivasi minuakin. Jokelan tapaushan oli koulukiusattu ja yksinäinen. Kauhajoen tyyppi taas sosiaalinen ym.

Tämä on järkyttävää... osanottoni kaikille!!
Tämä koskettaa todellakin.
Hulluintahan tässä on se, että vainajat vain sattuivat olemaan väärässä paikassa väärään aikaan... kauhulla odottaa missähän tapahtuu seuraavaksi....
Kovasti myös mietityttää, mihin tarpeeseen ko. käsiase on haettu/myönnetty???? Tarviiko suomessa yksityishenkilö aseen????
Vanhemmat lapseni puolestaan odottelevat kauhulla nimilistaa...

Yksilökeskeisyys on mennyt liian pitkälle. Jokainen katsoo vaan omaan napaan eikä huomaa polkunsa vieressa makaavaa sairastunutta. Oli se sairaus sitten henkinen tai fyysinen. Tai ehkä näkee, muttei välitä. Tai ei ainakaan uskalla puuttua..

Ihmisillä on liikaa vaatimuksia. Pitää olla ura, harrastukset, näyttää hyvältä. Ja perhe. Kaikki pitää jaksaa yksin suorittaa. Ei ole tukiverkkoja, isovanhempia. Ystävät on kiinni omissa kiireissään. Koskaan ei ehditä oikeasti kuuntelemaan mitä sille lähimmäiselle oikein kuuluu. Jos kysytään mitä kuuluu, odotetaan sitä normaalia "ihan hyvää". Eikä kai osata enää muuten edes vastata.

Niin, hankalaa on hyväksyä tätä. Enkä tiedä mitä tekisin. Miten omia lapsiaan voisi kasvattaa ja suojella siten, että tulisivat hyviksi kunnon ihmisiksi?

Kun tuosta kylän läpi äsken ajoin, jotenkin tuntui, että mikään ei ole enää entisellään.
Eilinen päivä meni siinä, kun netistä ja tv:sta seurattiin uutisia koko päivän ja soiteltiin tuttavien, onko kaikki kunnossa... puolin ja toisin. Yö meni huonosti, kun asia kummitteli mielessä koko ajan. Kamala tapahtuma :(

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Minä olen opettaja, ja minua pelottaa. Minua pelottaa, etten tositilanteessa osaa suojella luokkaani. Minua pelottaa, että ajattelen vain itseäni. Minua pelottaa, että lapseni menettävät äitinsä vain siksi, että tässä yhteiskunnassa on jätetty nuorten mielenterveystyö hoitamatta. Minä olen tehnyt tätä työtä kohta viisitoista vuotta ja rakastan sitä, mutta tähän minua ei ole koulutettu: miten suojautua tappajalta.

Varmasti pelottaa. Toivottavasti saatte tukea.

Jotenkin on ihan järkyttynyt olo, epäuskoinen. Et eihän tämmöstä voi tapahtua ja silti niin tapahtui jo kaksi kertaa vajaan vuoden aikana. Miksi tapahtuu täällä Suomessa ? Mä en ole tiennyt että Suomessa on niin paljon aseita, kun eilen jossain asiasta mainittiin.

Minä olen myös opettaja, ammattiaineiden opettaja... Ja hirveää huolta osasta nuoria oppilaistani kannan... Kun näkee, ettei mene hyvin, ja keinot auttaa on niin vähäiset... Tuntuu, että välillä kannan heistä enemmän huolta kuin omastani. Kun tiedän, että jaksan vielä omastani huolta pitää, mutta kun kaikilla niitä turvaverkkoja ei ole...

Ja kyllä, pelkään, että joskus tämä sattuu omallekin kohdalle... Turha sitä on kaunistella. Lapsikin kysyi eilen, että eihän äiti sinun koulussa voi sattua noin? Sanoin, että ei voi, niin toivonkin.

Tästä täytyy lähteä opettamaan, hirveän raskas on tämäkin päivä ollut. Kun mitään ei noille nuorille oikein osaa sanoa, kun itsekin on niin järkyttynyt, särkynyt ja sekaisin.

Voimia kaikille, joita asia vielä enemmän koskettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:

Minusta Saari oli ennemminkin hiljainen ja semmonen yksinäinen kulkija.Oli yläasteella samaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
Miksi aseita on niin paljon??? Mihin hittoon niitä tarvitsee yksityishenkilöt??? Tällä kaverilla oli ase ollut kuukauden ajan... miksiköhän sen hankki???

Hmm. Niin. Eiköhän se hankkimissyy ole selvä. Oli kuitenkin suunnitellut tekoaan vuodesta 2002.

Suomessa on paljon aseita - osa selittyy metsästyksellä. Mutta miksi niitä käsiaseita tosiaan on niin paljon? Harrastetaan ampumista enemmän kuin muut kansat?

Englannissa käsiaseet on kielletty - niin tiesi joku palstalla eilen kertoa. Mitenkähän on siellä vaikuttannut turvallisuusjuttuihin? Kun täällä heti huudetaan, että sittenhän aseita on vain rikollisilla, onkos se sitten hyvä jne.

Meillä asuu naapurissa ihminen joka voisi hyvinkin toimia vastaavasti. Olen ennenkin tuntenut suurta pelkoa siitä että ensin pyöri tässä pihapiirissä, ja nyttemmin sitten muutti ystävänsä luo asumaan. On sen verran pahasti sotkenut asiansa jo täällä päin ettei uskalla edes liikkua tuolta asunnosta mihinkään kun saisi hyvin nopeasti kunnon kurmutuksen.

Silti pelottaa että se keksii jotain tyhmää taas. Ja jos se kohdistuukin nyt lapsiin? Muita lapsia täällä ei asukaan kuin me. Muu porukka on lähinnä juoppoja, narkkareita, rikollisia eikä meille löydy asuntoa muualta. Vauvaa en ole juurikaan ulkona nukuttanut koska pelkään että varastaa vauvan ja vaatii jotain lunnaita tms. saadakseen aineita :(

Tuo tapaus sai taas tunteet pintaan. Miksi joku tekee pahaa myös muille? Jos ei kestä omaa elämäänsä niin tarviiko siinä pilata monen muunkin elämä? Veisi itseltään hengen mutta jättäisi muut rauhaan.

Tuntuu että olen tehnyt hirveän väärin kun olen tehnyt lapsia tähän hirveään maailmaan :( Kaksi pientä tyttöä meilläkin, ja mihin maailma on menossa? Saa koko ajan pelätä heidän puolestaan. Voi kun kaikki menisi hyvin. Vielä jopa haaveilen että perheemme saisi lisäystä joskus vielä, en tiedä. Taitaa olla hullun hommaa sellaset unelmat :(

Ja mua häiritsee suunnattomasti se,että hänellä todennäköisesti oli joku kuvaamaassa niitä videoita. Mitä jos hän jatkaa mihin tämä ampuja jäi? Miksi poliisi on niin kädetön tällaisissa tilanteissa? Itse varhaiskasvatuksen ammattilaisena mietin, olisiko hänestä voitu nähdä lapsena jotain erikoista ja mitä jos siihen olisi puututtu, olisiko tämä kauhea tragedia voitu estää? Mikä saa ihmisen vihaamaan kanssaihmisiään noin kovasti? Itseäni tämä asia ei läheisesti kosketa, mutta eihän sitä voi olla ajattelematta, että missähän seuraavaksi. Toivon totisesti, ettei enää missään. :(
Voimia kaikille!!

Yhteistyössä