kauanko ruoka säilyy autossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sara"

Vieras
meil on matkaa kaupasta kotiin n. 20km. miten saan ruuan säilymään kotimatkan,kun ei ne kylmälaukkuun kaikki mahdu. yleensä viis pussillista kun ostan niin ei millään saa mihkään kylmälaukkuun mahtumaan.

[QUOTE="sara";23936620]sepä, mut kun maitookin yleensä ostan 15litraa kerralla kun 7 lasta meil. nii aika äkkii on täynnä kylmälaukut.[/QUOTE]

No en mä usko et ne pilalle menee jos automatka ei tuota kauemmin kestä, me tuotiin 25 asteen lämmöllä autossa jossa ei ole ilmastointia, lihaa, maitoo, jogurttia yms. 45min ajomatkan päästä ilman kylmälaukkua ja syötäviä oli..

Minun mielestä ei ole viisasta kuljettaa kylmässä säilytettäviä elintarvikkeita ilman kylmälaukkua. Miksi et osta toista laukkua? Saahan niitä sellaisia kylmäkasseja jollain eurolla. Esim jäätelöaltaan vierestä. Sinne vaan kylmäkalleja.

http://www.ess.fi/?article=238889

Itse kuljetan kylmäkassissa lihat ja maidot yms. vaikka meillä on kaupasta matkaa 5 minuuttia. En halua ottaa riskiä että saisin vatsataudin.

Minun mielestä ei ole viisasta kuljettaa kylmässä säilytettäviä elintarvikkeita ilman kylmälaukkua. Miksi et osta toista laukkua? Saahan niitä sellaisia kylmäkasseja jollain eurolla. Esim jäätelöaltaan vierestä. Sinne vaan kylmäkalleja.

Pidä kesäeväät kylmänä - Ruoka ja juoma - ESS.fi

Itse kuljetan kylmäkassissa lihat ja maidot yms. vaikka meillä on kaupasta matkaa 5 minuuttia. En halua ottaa riskiä että saisin vatsataudin.

Eiks teillä oo ruokailun yhteydessä leikkeleet, maidot, voit yms.. pöydällä?

Mä aattelen asian niin et jos ne vermeet on siinä pöydällä levällää muutenkin sen 15 minuuttia kun syödään niin tuskin ne pilalle menee autossakaan siinä ajassa..

Eiks teillä oo ruokailun yhteydessä leikkeleet, maidot, voit yms.. pöydällä?

Mä aattelen asian niin et jos ne vermeet on siinä pöydällä levällää muutenkin sen 15 minuuttia kun syödään niin tuskin ne pilalle menee autossakaan siinä ajassa..

No jos mä haluan että ne mun ruoat säilyy siihen viimeiseen käyttöpäivään asti niin kyllä mä ne kuljetan laukuissa. Eri asia jos mä syön sen leikkelepaketin sitten parissa päivässä. Mutta yleensä ostan viikon ostokset kerralla.

Yleensä kyllä laitan leikkeleet yms heti kaappiin kun olen tehnyt voileivät. En jätä niitä pöydälle pitkäksi aikaa.

Näillä helteillä en kyllä kuljettelisi kovin pitkiä matkoja ilman kylmäpussi/laukkua. Maito happanee hyvinkin nopeasti tässä kuumuudessa. Ja liha pilaantuu myös. Vaikka kotiin päästessä tavarat olisi vielä silmämääräisesti hyvässä kunnossa, niin tällainen keli kyllä vaikuttaa niiden säilyvyyteen.

Suosittelen ensihätään niitä kylmäpusseja jätskialtaiden läheisyydestä.

Sattuipa juuri olemaan juttu mtv3 sivuilla.
Itse henkilökohtaisesti pidän hysteriana pakata kylmälaukkuun parinkymmenen minuutin takia. Toki erikseen ne jotka oikeesti sulaa kuten jäätelö.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/06/1342475/tarkkana-kauppareissuilla---nain-ruoka-sailyy-autossa-helteillaHerkästi pilaantuvat ruokaostokset olisi hyvä pakata helteellä kylmäpussiin tai kylmälaukkuun.

Eviran ylitarkastajan Pirjo Korpelan mukaan ruoka säilyy kuumassa autossa huonosti.

– On eri asia jos kotiin on vain kymmenen minuutin matka ja tietää, että ruuat saa heti kylmään. Mutta jos matka on pidempi, esimerkiksi useampi tunti mökille, niin en kyllä itse uskaltaisi lähteä matkaan tällaisella kelillä ilman kylmälaukkua.

Maksimiaika jonka herkät elintarvikkeet kestävät lämpimässä on Korpelan mukaan neljä tuntia.

– Tämän jälkeen aletaan jo menemään vaaralliselle puolelle.

Erityistä varovaisuutta vaativat muun muassa liha-, kala- ja maitotuotteet. Esimerkiksi leikkeleet ja makkarat pilaantuvat nopeammin jos ne saavat lämpöpiikin.

– Raa‘an kalan ja kalavalmisteiden lämpötilavaatimus lainsäädännön mukaan on 0-3 astetta. Niihin liittyy tutkitusti mikrobiologinen patogeeniriski. Lisäksi kasvispuolella esimerkiksi idut vaativat alle kuuden asteen säilytyslämpötilan.

Kylmäketjun katkeaminen edesauttaa esimerkiksi listeria-bakteerin kehittymistä.

– Jos ruokatuotteessa on valmiiksi patogeeniä, oli se sitten eheciä, listeriaa tai salmonellaa, niin lämpöpiikki laukaisee siellä kasvupotentiaalin. Tosin listeria on ikävä siitä, että se kasvaa ja lisääntyy myös kylmässä, mutta se lisääntyy siellä huomattavasti hitaammin kuin lämpimässä, Korpela valistaa.

Kylmäpussit käyvät kaupaksi
Helsingin Kannelmäen Prisman johtaja Kaj Grahnin mukaan kylmälaukkuja ei vielä pahemmin asiakkailla näy.

– Normaalisti ihmisillä on tavalliset pussit mukana, kylmälaukkuja ei näy. Sitten kun mennään juhannuksen kulmille, niin silloin alkaa jonkin verran näkymään.

Kaupassa kylmäaltaiden luona myytäviä kylmäpusseja menee Grahnin mukaan hyvin kaupaksi.

– Niitä ostetaan, että saadaan jäätelöt ja muut pakasteet turvallisesti kotiin. Itse asiassa nyt näyttää siltä ,että ne ovat tuosta loppuneet, eli pitää hakea lisää.

Vanha ketju, mutta enivei, kyllä ne puoli tuntia siellä säilyvät.

Pakkaa kylmät tuotteet yhteen kasaan samaan kassiin ja lämpimät tuotteet ertikseen toiseen. Se riittää.

Yhteistyössä