Kauanko pitää olla töissä että saa ansiosidonnaista äippärahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haavemasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haavemasu

Vieras
Olen valmistumassa ja työpaikka tiedossa...ja vauvakuumetta pukkaa. Kuinka kauan pitääpi olla töissä ennen äitiysloman alkua että saa sitten ansiosidonnaista äippärahaa ettei saa sitä minimiä? Onko se ihan päivälleen joku tietty aika?
Kertokaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äippärahaa voi hakea viimeiseltä 6 kk, eli se olis ainakin hyvä olla töissä.

mutta eikö sitä katsota lyhyemmältäkin aikaa, jos työhistoriaa ei ole enempää? Soita ihmeessö Kelalle. Sieltä saat varmaa tietoa.

Saa olla lyhemmänkin aikaa, palkka vain jaksotetaan 6 kuukaudelle. joka kerrotaan kahdella ja saadaan laskennallinen vuositulo.

Jos olet ollut 4 kk, palkka vaikka 2000,-/kk.

Lasketaan 4 * 2000= 8000 (6 kk:n tulot)
2 * 8000 = 16000 laskennallinen vuositulosi, jonka perusteella lasketaan päiväraha. Tästä vähennetään vain samat vähennykset kuin verotuksessasi.

Kuukausikin työssäoloa riittää, jos työsuhde kestää vähintään puoli vuotta.

Opiskelu ei tietääkseni vaikuta päivärahaan, vaan opintotuen nosto. Ja opintotukea pitää olla nostamatta myös neljä kuukautta ennen äitiyspäivärahakauden alkua.

Kelalla ne höpisevät mitä sattuu, joten ota vain itse asioista selvää, mene sitten Kelaan ja sano, että näin minun päivärahani tulee maksaa, tässä on tilinumero. Nimim. Kokemusta on.

Suoraan kelan sivuilta, josta olisit tiedon helposti itsekin löytänyt:

Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija tekee määräaikasta työtä (pätkätyötä) ja esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut.

Alkuperäinen kirjoittaja haavemasu:
Joo tarkastan vielä Kelalta. Ajattelin kuitenkin täälläkin kysyä koska monet varmasti olleet kyseisessä tilanteessa.

Pääsääntöisesti voit hakea ä-rahaa joko edellisen vahvistetun verotuksen mukaan tai viimeisten 6kk tulojen mukaan. Muistaakseni poikkeustapauksissa voidaan laskea myös viimeisten 3kk mukaan

Ok :)
p.s. Kuka ottaa isomasuisen naisen töihin joka on synnyttämäs parin kk päästä? Ei kukaan...

Eikö sulla nyt vasta ollut sitä vauvakuumetta? Kun eihän ne vauvatkaan niin vaan välttämättä saa alkuaan heti.

p.s. Kuka ottaa isomasuisen naisen töihin joka on synnyttämäs parin kk päästä? Ei kukaan...
Mun isä... ja ihan vaan sen takia et saan paremman äitiysopäiväraha toisesta.
Mites se muuten menee kun jotku sanoo et tokasta saa saman kun ekasta Jos eka on alle 3v. mut sit taas joku sano et jos jää ennen toukokuuta äippälomalle niin sit menee noin mut muuten menee edellisvuoden verotuksen mukaan kun uusi verotuskausi on jo valmistunut. Ja juu, tiedän et kelasta saa varmimman tiedon mut kun tuntuu et siel täytyy tietää mitä pitäs saada kun muuten ei saa omiaan pois.

Mun isä... ja ihan vaan sen takia et saan paremman äitiysopäiväraha toisesta.
Mites se muuten menee kun jotku sanoo et tokasta saa saman kun ekasta Jos eka on alle 3v. mut sit taas joku sano et jos jää ennen toukokuuta äippälomalle niin sit menee noin mut muuten menee edellisvuoden verotuksen mukaan kun uusi verotuskausi on jo valmistunut. Ja juu, tiedän et kelasta saa varmimman tiedon mut kun tuntuu et siel täytyy tietää mitä pitäs saada kun muuten ei saa omiaan pois.

Jos edellisen päiväraha perustuu työtuloihin, saat seuraavastakin saman, kunhan edellinen ei ole ehtinyt täyttää 3 vuotta ennen seuraavan laskettua aikaa. Niin se menee.

Eikö sulla nyt vasta ollut sitä vauvakuumetta? Kun eihän ne vauvatkaan niin vaan välttämättä saa alkuaan heti.

Ei tartte ilkeä olla...
Sitä tarkoitin että jos on laskettuun aikaan 2 kk niin hyvin harva palkkaa siinä vaiheessa.

Ei tartte ilkeä olla...
Sitä tarkoitin että jos on laskettuun aikaan 2 kk niin hyvin harva palkkaa siinä vaiheessa.

En mä mielestäni ilkeä ollut, jos siltä tuntui niin sori. Jotenkin vaan jäin ihmettelemään, et ensin olit vaan vauvakuumeessa ja nyt oletkin jo ajassa 2 kk ennen äitiyslomaa, vaikka sulla piti jo nyt olla paikka tiedossa?

Jos edellisen päiväraha perustuu työtuloihin, saat seuraavastakin saman, kunhan edellinen ei ole ehtinyt täyttää 3 vuotta ennen seuraavan laskettua aikaa. Niin se menee.
Varmasti???? Hyvä homma... olin ollu samassa paikassa useamman vuoden kun jäin äitiyslomalle ja jo nekin tuloot on PALJON paremmat kun kotihoidontuki. Tosin, ettei kukaan pääse sanomaan et olisit kiitollinen siitäkin vähästä... niin sanon et toki olen, mut 1000 eurolla kuussa lyhentää jo aika hyvin lainaa ja se mahdollistaa sen et voin sit toisenkin kanssa olla kotona pidempään kun ekan vuoden.

Ei välttämättä tule minimi, vaikka ei olis ollut päivääkään töissä. Jos on esim. ammattiinvalmistunut, ja kerkeää olla työttömänä vähintään 4kk ja saa työmarkkinatukea sen ajan, niin äitiyspäiväraha voidaan laskea sen työmarkkinatuen perusteella, ja se on silloin isompi kuin minimi.

Ei tartte ilkeä olla...

En mä mielestäni ilkeä ollut, jos siltä tuntui niin sori. Jotenkin vaan jäin ihmettelemään, et ensin olit vaan vauvakuumeessa ja nyt oletkin jo ajassa 2 kk ennen äitiyslomaa, vaikka sulla piti jo nyt olla paikka tiedossa?

Juu en ole vielä raskaana, opiskelen vielä ja työpaikka on tiedossa. Tuossa aikaisemmin ketjussa oli puhetta että 1 kk työntekoakin riittää siis siksi jäin miettimään ettei niin vaan oteta töihin naista joka viimeisimmillään raskaana.

Kaikkea en nyt jaksanut luea, mutta riittää vaikka vaan 1kk tulot kun on osoittaa että työ olisi jatkunut äitiyslomasta huolimatta vähintään 6kk. Tällöin lasketaan kuin 6kk tuloista.

Yhteistyössä