Kauanko muilla kestää lasten nukuttaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RangaTanga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun 1v nukahtaa niin että itse oon vieressä nukahtamisen ajan,aikaa menee 1-10min.Jos liian aikasten yrittää laittaa sänkyyn(siis ei oo tarpeeks väsynyt) niin kiehnää ja huutelee pitemmänkin ajan,mutta kun oikeella hetkellä laittaa niin nukahtaa tosi äkkiä.Nukkumaan laitetaan 20.00-20.30 säännöllisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
En nukuta. Oon ihan liian laiska moiseen hommaan. Muksut petiin ja saavat nukahtaa itse.

Mutta kun meillä poika ei ainakaan nukahda itsekseen, niin minkäs teet? Kun huutaa vaan niin kauan et otetaan syliin, niin vähän vaikea olla nukuttamatta. Mä halusin kans et meillä poika oppis nukahtamaan yksin, mut ei ole onnistunut yrityksistä huolimatta.

En nukuta lapsia. Ne nukahtaa ihan itsekseen 1-5 minuutissa. Eikä kumpikaan temppuile, karkaile tms vaan jää mukisematta sänkyyn. Sitä, miksi meillä nukkumaanmeno on näin helppoa, en tiedä. Mutta nautin siitä silti :D
Meillä nukuttiin perhepedissä pitkään; esikoinen 2 v 8 kk ikään saakka, kuopus 2-vuotiaaksi saakka meidän vieressä ja siitä seuraavat 4 kk omassa sängyssään joka oli sivuvaununa eli ihan meidän sängyssä kiinni. Silloinkaan en nukuttanut, mutta olin vieressä kunnes lapset nukahti. Omaan huoneeseen siirtymisen jälkeen ei ole kummankaan vieressä tarvinnut olla, vaan he nukahtavat ihan itse ja nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Hansu86:
Alkuperäinen kirjoittaja Sannaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Kertokaa miten olette opettaneet lapsen nukahtamaan yksin? Meillä poika nukahti noin 4 kk ikäiseksi asti itsekseen, mutta nykyään pitää nukuttaa viereen tai syliin ja laulaa tai antaa maitoa. Ja pojalla nyt ikää vuosi. Olen yrittänyt viedä omaan pinnikseen, mutta poika alkaa heti huutaa kun hyeena kun lasken hänet sinne. Ja huuto ihan semmosta paniikin omaista huutoa, ei mitään pientä itkua. Sama juttu päiväunille nukuttamisessa, mutta jos vien päikkäreillä vaunuihin ja ulos, poika jää sinne katseleen ja nukahtaa itsekseen. Täytyis vissiin olla kovana, lopettaa nukuttaminen ja huudattaa poikaa muutama ilta....

älä vaan jätä lastasi yksin. Hän huutaa, koska pelkää jäädä yksin. Lapsen itkule o aina jokin syysHei nukuttaja,
. Päivällä tilanne on toinen, koska ulkona on valoisaa ja ympärillä rauhoittavia ääniä (lapsestasi). Meillä ollut samantapaisia ongelmia: ratkaisu löytyi, kun siirsimme lapsemme perhepetiin. Alussa jäin hänen viereensä ja hiljaa paijailin ja laitoin tutin takaisin suuhun kun huuto alkoi. Enää ei tarvitse jäädä, nyt nukahtaa jo itsekseen tietoisena, ettei hätä ole ja että me vanhemmat olemme lähellä jos tarve vaatii. Seuraavaksi siirrämme hänet omaan sänkyyn ja aion tehdä samalla tavalla. Tämä vie sinulta ehkä viikon illat, mutta luo turvallisuuden tunteen lapsellesi ja auttaa häntä nukahtamaan päivälläkin yksikseen. En siis suosittele yksin huutamana jättämistä - silloinhan lapsesi oppii, ettei hänen huutoonsa vastata eli hänen tarpeillaa ei ole merkitystä. Millaisen itsetunnon sellainen kasvattaa?

Voimia

minkäköhän ikäisestä lapsesta kyse?ei tietenkään pientä vauvaa mutta kyllä isompaa voi jo huudattaakkin ilman että mitään haittaa siitä on.riippuu taas tietenkin mistä asioista,mutta esim,nukkumaan menossa.

Mustasin nyt tuon iän...

Ei nukuteta kumpaakaan. Molemmilla ollut kyllä kausi, kun siellä huoneessa sai olla, mutta siitä päästy nopeasti eroon. Kuopus nukahtaa n. 2-10minuutissa ja esikoinen 15-30minuutissa. Päikkäreille tota kuopusta ei oikein tahdo saada, ikää kuitenkin vasta 2v7kk, eikä jaksa iltaan asti kunnolla jos ei nuku tai kukaan sitä ei jaksa kuunnella kun kiukkuaa vaan. Eli päikkäreille mennään tappelujen kera. Nukkuu sitten kuitenkin sen 1,5-2 tuntia.

Ehkä mä kuitenkin kestän tuon nukuttamisen, kun meillä on kaikki muu ollut niin helppoa. Poika on aina nukkunut täysiä öitä, ihan syntymästä asti, ei ole ollut koliikkia tai mitään muitakaan ongelmia eikä poika kiukuttelekaan oikeastaan koskaan. Ainoastaan tuo nukkumaanmeno on meillä vaikeaa. Taitaa tulla äitiinsä, kun oon itse aina vihannut nukkumaanmenoa. :laugh:

Meillä poika nukahtaa ihan issekseen n.5 minsassa... Eipä ole koskaan tarvinnut nukutaa. :D Onneks, oon muutenkin niin väsynyt jo silloin kun pojan sänkyyn laitan, että en kyllä jaksais enää alkaa nukuttamaan.. Nii ja siis poika menee yöunille 19.30-20.00... :D

Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Ehkä mä kuitenkin kestän tuon nukuttamisen, kun meillä on kaikki muu ollut niin helppoa. Poika on aina nukkunut täysiä öitä, ihan syntymästä asti, ei ole ollut koliikkia tai mitään muitakaan ongelmia eikä poika kiukuttelekaan oikeastaan koskaan. Ainoastaan tuo nukkumaanmeno on meillä vaikeaa. Taitaa tulla äitiinsä, kun oon itse aina vihannut nukkumaanmenoa. :laugh:

Pienihän sun poika vielä on =). Ja kuten itsekin totesit, kaikki muu on ollut helppoa, joten tuskin siitä että lapsi saa nukahtaa syliisi tai viereesi, on suurtakaan vaivaa (ellei se kestä tuntikausia, mitä en usko). Pikkuinen haluaa olla äidin lähellä nukkumaanmenotilanteessa. Kun poika kasvaa, hän oppii varmaan nukahtamaan ihan helposti myös itse, kuten meidänkin viereen nukahtaneet oppivat :)
Mun mielestä vauvojen ja taaperoiden ei tarvitsekaan osata nukahtaa itse, mutta kun tullaan tuohon 3-4 v ikään niin se taito olisi jo hyvä osata. Meille tarjottiin yökylään 4½-vuotiasta joka pitää nukuttaa, sanoin että ei kiitos :snotty: :ashamed:

Noh.. Meillä vasta 2kk vanha mutta siinä 21-22 aikoihin pistetään sänkyyn. Siis vanhempien sänkyyn ja minä viereen. Välillä nukahtaa heti, mutta herää aina 15-30 min päästä jonka jälkeen yöunet alkaa joskus 24 aikoihin. Huudot loppui kun suostu vihdoin ja viimein ottamaan tutin ja nyt sitä Fuckin tuttia tungetaan suuhun välillä vielä 2lta yöllä |O |O |O

Miten oot nukuttamatta noin pientä??????

Ravistettava, joo ei ole ollut suurtakaan vaivaa nukuttamisesta. Yleensä poika nukahtaa 15 minuutissa, joskus ei mene kun muutama minuutti. Ja poika on kuitenkin niin vähän aikaa pieni, joten kyllä mä tuon nukuttamisen kestän. Ja me nukutetaan poika vuorotellen miehen kanssa, joten ei siitä montaa kertaa tule viikossa.

Meillä on 1,9kk ikäinen tyttö jolla on oma huone ja oma sänky.. On tottunut siihen että isi jää viereen istumaan niin kauaksi aikaa että nukahtaa, hyvä keino aluksi. Mutta nyt nukuttamisessa kestää puolesta tunnista tuntiin ja mies nukahtaa tytön viereen, yhteistä aikaa ei siis ole ollenkaan ja sit vielä tyttö heräilee öisin joskus kaksikin kertaa ja haluaa tulla meidän väliin nukkumaan, sit isi taas istuu vieressä sen puoli tuntia tai tunnin ja pääsee sit vasta nukkumaan. Miten saada tyttö nukahtamaan omaan sänkyyn itsekseen ja yöllä myös???? Jos joku ihana ihminen osaa antaa edes jotain neuvoja niin se olis suuri pelastus. Meillä on myös pieni 6vko:n ikäinen vauva joten siksi isi nukuttaa isomman kun minä hoidan pienempää ja siks onkin inhottavaa kun on muutenkin vähän yhteistä aikaa niin joutuu tappelemaan sit vielä ton nukkumisen kanssa. Kiitos jo etukäteen.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Noh.. Meillä vasta 2kk vanha mutta siinä 21-22 aikoihin pistetään sänkyyn. Siis vanhempien sänkyyn ja minä viereen. Välillä nukahtaa heti, mutta herää aina 15-30 min päästä jonka jälkeen yöunet alkaa joskus 24 aikoihin. Huudot loppui kun suostu vihdoin ja viimein ottamaan tutin ja nyt sitä Fuckin tuttia tungetaan suuhun välillä vielä 2lta yöllä |O |O |O

Miten oot nukuttamatta noin pientä??????

Hei, rauhoitus... Meillä välillä vauvojen kanssa ollut just tollasta. Tai yksi lapsista kyl nukkui kun vaan sänkyyn laittoi, mut muiden kanssa on sit istuttu ja tarjottu rintaa tuttia, rintaa, tuttia jne. Mut siitä 1 v:stä eteenpäin tai kun eivät oo enää syöneet tissiä, niin sit ovat alkaneet nukahtaa itsekseen, nukuttamatta. Vauvat tarvii hyvin usein nukahtamiseen apua.

Emme nukuta kumpaakaan.
Ei oppineet itse nukahtamaan, piti unikouluttaa.
Ei ne lapset yleensä jätä itse pois omasta tahdostaan tutteja, ei pulloja eikä sano että "kiitos äiti mutta ei tarvita iltasilityksiä enää", vaan kyllä ne pitää ihan opettaa siihen.
Mulle riittää että hoidan ipanoita kaikki päivät, en jaksa enää sitä vähäistä aikaa illasta käyttää pelleilyyn niiden kanssa.

eipä ole koskaan tarvinnut nukuttaa. vauvana nukahti tissille ja sen jälkeen aina nukahtanut iltapuurin jälkeen omaan sänkyynsä tyyliin, senkun nakkaa vaan sänkyynsä rupee tuhina kuulumaan. on varmaan aina niin väsynyt päivän touhuista =)

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Meillä on 1,9kk ikäinen tyttö jolla on oma huone ja oma sänky.. On tottunut siihen että isi jää viereen istumaan niin kauaksi aikaa että nukahtaa, hyvä keino aluksi. Mutta nyt nukuttamisessa kestää puolesta tunnista tuntiin ja mies nukahtaa tytön viereen, yhteistä aikaa ei siis ole ollenkaan ja sit vielä tyttö heräilee öisin joskus kaksikin kertaa ja haluaa tulla meidän väliin nukkumaan, sit isi taas istuu vieressä sen puoli tuntia tai tunnin ja pääsee sit vasta nukkumaan. Miten saada tyttö nukahtamaan omaan sänkyyn itsekseen ja yöllä myös???? Jos joku ihana ihminen osaa antaa edes jotain neuvoja niin se olis suuri pelastus. Meillä on myös pieni 6vko:n ikäinen vauva joten siksi isi nukuttaa isomman kun minä hoidan pienempää ja siks onkin inhottavaa kun on muutenkin vähän yhteistä aikaa niin joutuu tappelemaan sit vielä ton nukkumisen kanssa. Kiitos jo etukäteen.. =)

vinkki, tarpeeksi ulkoilua ja touhuumista päivän aikana ja telkkarin katselu pois, varmasti nukahtaa kun on tarpeeksi väsynyt. peuhaamista ja nauramista paljon päivän aikana niin uni tulloo hyvi illalla.

Koskaan ei ole meillä nukutettu. Lapset 9kk ja 3v menevät sänkyihinsä iltapuuhien jälkeen, suukotellaan, halitaan ja toivotetaan hyvät yöt. Sen jälkeen laitan vauvan mobilesta musiikin soimaan ja jään istumaan pinniksen viereen, vauva kun on erittäin kiinni äidissä, niin haluaa nukahtaa käsi kädessä. Istun siinä heidän kanssaan noin 5min, max. Esikoinen yleensä nukahtaa samantien ja vauvakin on jo horroksessa siinä vaiheessa kun siitä tuolilta nousen.
Nukkuvat aamuun asti samassa huoneessa.

Meillä oli huono vaihe, kun tyttö oli n. vuoden (vähän alle-vähän päälle) ikäinen. Silloin oli vaikeaa ja yöt repaleisia. Kuitenkin alusta asti päätettiin, ettei nukuteta, ja ihan pienenä ilman nukutusta nukahtikin sänkyyn. Vähän yli 1-vuotiaana oppi nukahtamaan ilman ongelmia uudestaan ja pullokin jätettiin sen jälkeen pois. Nyt meillä on hyvinkin rutiininomaiset illat, iltapala, suihku/kylpy/sauna, iltasatu, pienet juttelut (sovitaan tytön kanssa että jutellaan 5 minuuttia), ja tyttö jää yksin omaan huoneeseensa nukahtamaan n. 19.30. Ja ikää siis 2,5v nyt.

Päiväunille tosin täytyy yleensä jonkun jäädä nukkumaan sängyn viereen, mutta saapa itsekin nukkua päiväunet, etenkin tämän raskauden aikana se on ollut mukavaa..:)

Lapset ovat 4,5v, 3v ja 8kk. Nukuttamiseen menee noin puoli tuntia, makoilen (tai mies makoilee) vierellä. Kuopus on ollut todella helppo nukahtamaan, sen kuin on vienyt sänkyyn imetystyynystä tehtyyn "pesään". Mutta eroahdistus ja liikkumaanoppiminen ovat tehneet sen että vieressä pitää olla kunnes nukahtaa. Ja silmät kiinni, muuten neiti yrittää vain seurustella ;)

Meillä on 2v kaksoset. Illalla laitan lapset sänkyyn, peittelen ja toivotan hyvät yöt. Lähden pois ja sammutan valot. Yleensä eivät nukahda ihan heti vaan pulisevat jonkin aikaa sängyissään mutta muuten homma toimii tosi hyvin. On meilläkin ollut jaksoja ettei ihan näin hyvin ole sujunut ja ihan pienenä on tarvinnut oikein "nukuttaakin" mutta hyvällä tuurilla ollaan päästy tähän tilanteeseen. Lasten käytyä nukkumaan minulla on vielä kotitöitä ja sen jälkeen alkaa "oma aika" joten en varmasti olisi valmis uhraamaan lasten nukuttamiseen enempää aikaa.

Yhteistyössä