1-vuotiaan opettaminen nukkumaan/nukahtamaan omaan pinnikseen

Peikkopojan Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
30.05.2007
6 776
0
36
Sateekaaren pää
Meidän tytöllä on alkanut mennä vähän pelleilyksi tuo nukkumaan käyminen. Tähän asti on nukahtanut syliin.

Aiemmin tuo nukahtaminen kävi aika kivuttomasti mutta nykyään saattaa mennä yli tuntikin tytön kanssa sylitellessä. Isänsä usein koettaa nukuttaa tyttöä niin että käy itse makuulle ja ottaa tytön vatsan päälle makaamaan. Usein tyttö "esittää nukkuvansa". Toisaalta välillä tuntuu että tyttö ottaa nukkumaan käymisen leikkinä ja naureskelee ja nostelee päätään ja vaikuttaa hyvinkin pirteältä vaikka oikeasti jo väsyttää. Minä taas pidän vauvaa sylissä itse istuessani.

Jos vauvan laittaa puoliunisena tai hereillä pinnikseen alkaa huuto ja hän pomppaa ylös. Pinnikseen nukuttaminenkin on aika hankalaa kun ensinnäkin sen pohja on tosi alhaalla ja pinnojen välit sen verran pienet että käsivarsi mahdu hyvin taputtamaan vauvaa pepulle nukuttamisen ajaksi eli oma selkä joutuu tosi koville siinä pinniksen vieressä päivystellessä.

Nykyään vauva myös herää kertaalleen yössä ja hänet on otettava syliin, välillä hän juo maitoa ja välillä ei. Öisinkin nukuttaminen sattaa kestää pitkän tovin ja lopulta usein otan vauvan viereen nukkumaan kun en itse jaksa enää kukkua.

Mitenkä siis lähteä opettamaan nukahtamista omaan pinnikseen? Mieluiten itsekseen. Kaikki ohjeet, neuvot ja vinkit sekä hyvät linkit otetaan kiitollisuudella vastaan. :flower:

Minä kyllä suosittelen unikoulua neuvolan ohjeiden mukaan. Meillä opeteltiin yösyömisestä pois 6kk ikäisenä (söi 1.5h-2h välein) juuri unikoulun avulla ja se toimii myös illalla nukahtamiseen. Meillä meni viikonloppu tuolloin 6kk iässä ja sitten nukuttiin kiltisti yön yli. Vanhemmalla lapsella voi mennä opetteluun ehkä hieman kauemmin. Meillä ainakin poika olisi seurustellut vanhempien kanssa vaikka kuinka kauan eli hänen oli opeteltava nukahtamaan yksin.

Hieman vanhempana (1-1.5v) hänelle on ollut tärkeää, että sänkyyn saa jotain seuraksi. Meillä se ei ole ollut mikään unipupu vaan auto/pallo/kirja tai kaikki. Poika saa ensin leikkiä yksin sängyssään lelullaan valot päällä ja hetken kuluttua valot pistetään pois. Hieman se vaihtelee, kuinka kauan poika menee ennenkuin nukahtaa. Joo, ja joskus yritetään seurustella, mutta silloin otetaan unikoulun ohjeet taas käyttöön. Ja ne lelut sitten otetaan pois myöhemmin illalla, kun poika nukkuu sikeästi...

Yhteistyössä