Katsoitko eilen a-studion nuorisotyöttömyydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjjfyj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jep. Aika kovaa tekstiä. Toisaalta olen kyllä tämän yrittäjän kanssa samoilla linjoilla, että nuoria pitäisi saada työpajojen sijasta enemmän töihin oikeisiin yrityksiin, mutta mistä nämä työpaikat revitään? Ehdotukseksi tarjoavat palkkojen alentamista, jotta kynnys työllistää laskee. Huhheijaa, eivät itse tekisi päivääkään töitä edes kympin tuntipalkalla, veikkaan.

Katsoin ja ärsytti se äijien sokeus. Olen itse ex-nuorisotyötön ja uskoisin tietäväni vähän paremmin kuin nämä herrat (miinus Ihalainen, joka oli yllättävän hyvä) että mistä on kyse. Aika moni nuori menisi töihin, jos...

a.) työstä maksettaisiin kunnon palkka. Nythän kaavaillaan nuorista ja nuorista aikuisista B-luokan kansalaisia demokratiaan, puhuivat ohjelmassakin nuorien palkkaamisesta matalammalla palkalla. Koko ajatus on pelottava ja kestämätön.

b.) jos työnantaja pitäisi nuoren töissä muutenkin kuin palkkatuettuna/tukityöllistettynä/puoli-ilmaisena harjoittelijana. Jopa pörssiyrityksiä pyöritetään nykyään harjoittelijoiden voimin, tämän olen itsekin joutunut kokemaan. Töitä en saanut 6kk jälkeen, vaan suositukset kouraan ja seuraava harjoittelija tilalle.

c.) jos työelämä ei olisi niin vaativaa mitä nyt. Nuorilla on aika kovat paineet kun pitää olla koulutuksen lisäksi kokemusta, kielitaitoa, suhteita, ulkomailta näkemystä...huhheijaa. Ennen riitti että sai ysin todistukseen ja sillä pääsi minne vain.

Tahtoisin myös korjata näkemyksen siitä, että jokainen nuori muka tahtoisi työllistyä julkkikseksi tai malliksi tms. turhuudeksi. En ole vielä tavannut yhtäkään, joka niin tahtoisi tehdä sen jälkeen kun täyttää 17! Samanlainen näkemys on nuorilla itselläänkin ja se ärsyttää heitäkin kun vanhat ukot telkkarissa väittävät tietävänsä mitä 40 vuotta nuoremmat haluavat työelämältä. Nuoret ovat hyvin tiedostavia ja yhä useampi pohjoismaalainen nuori pohtii eettisiä kysymyksiäkin; ohjelmassa oli poika joka koki ettei voinut puhtaalla omatunnolla työskennellä Mc Donaldsille ja siitähän kokoomus riemastui...yllättäen eettisyyden pahin morkkaaja oli lakimieheksi valmistuva kokoomuslainen. ;)

Katson just parastaikaa. Ihan mielenkiintoinen ohjelma. Mä ymmärrän oikein hyvin sen, että yhä useampi nuori ei haluaisi tehdä työtä, jolla riistetään köyhien maiden kansalaisia - usein lapsia - vain sen vuoksi, että yrityksen omistajat saisivat mahdollisimman paljon rahaa itselleen. Toi "jäätävä jamppa" tuskin edes ajattelee niitä työsuojelu- ja ympäristöongelmia, mitä Kiinassa, Intiassa tai muualla kehitys- tai kehittyvissä maissa ilmenee, jotta länsimaiset suuryritykset saisivat kahmittua itselleen mahdollisimman paljon rahaa. Mä ymmärrän, että nuoret haluaisivat tehdä työtä, jolla on merkitystä...niinkuin se yksi haastateltava vanhustenhuollosta sanoikin. Valitettavasti vaan siihen merkitykselliseen työhön ei ole varaa, jos ei löydy myös sellaista porukkaa, joka sulkee silmänsä eettisiltä ja ekologisilta ongelmilta.

Yhteistyössä