Nuoret hihhulit - mitä mieltä??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ateisti665
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23106697]Katsoin dokumentin, oli ihan mielenkiintoinen. Tuli vain tuosta käsien nostelusta mieleen, että kun ite kiitän jostakin (en ole uskossa, mutta saatan silti joskus rukoilla tai kiittää ) niin kädet nousee aina otsalle. Jokin automaattinen reaktio..[/QUOTE]

Ei sillä käsien asennolla oikeastaan ole sinänsä väliä. Jokaisella on omat tapansa ja pitää saada ollakin. Tai se on mun mielipide asiasta.

Koska Jumala on niin pyhä. Jumala on Luoja, jolle kuuluu se ylistys itseoikeutetusti. Pakko ei ole, mutta tuntuu oudolta, että joku ei haluaisi ylistää ja palvoa. Ei Jumalan palvonta liity siihen, että sillä voisi ostaa Jumalalta jotain. :)

Hmm...eli kristinuskossa, usko Jeesukseen on tärkeämpää kuin usko Jumalaan, Jeesuksen luojaan?

/rauhaa toivottaen muslimi /

[QUOTE="vieras";23106721]Hmm...eli kristinuskossa, usko Jeesukseen on tärkeämpää kuin usko Jumalaan, Jeesuksen luojaan?

/rauhaa toivottaen muslimi /[/QUOTE]

Enhän mä oo niin sanonut. Mutta ilman Jeesusta ei voi olla yhteydessä Jumalaan, Kristinuskon mukaan. Raamatussa sanotaan, että jolla ei ole poikaa, sillä ei ole isääkään. Vaan Jeesuksen sovitustyön kautta kelpaa Jumalalle. Se, että voi ylistää, on etuoikeus.

Jumalassa on nämä kaikki kolme, eli isä, poika ja pyhä henki, eikä mikään niistä ole olemassa ilman kahta muuta.

Miten Jumala voi olla samaan aikaan sekä isä että poika?
Miksi dokumentissa Anna sanoi syntyneensä helluntailaiseksi?....eikö olekaan perisyntiä?
Miksi monet kristityt uskovaiset häpeilevät uskoaan?

/rauhaa toivottaen muslimi/

[QUOTE="vieras";23106739]Miten Jumala voi olla samaan aikaan sekä isä että poika?
Miksi dokumentissa Anna sanoi syntyneensä helluntailaiseksi?....eikö olekaan perisyntiä?

/rauhaa toivottaen muslimi/[/QUOTE]

ei perisyntiä ei ole, luterilainen oppi. Lapset ovat synnittömiä siihen saakka kunnes erottavat hyvän ja pahan.

[QUOTE="vieras";23106739]Miten Jumala voi olla samaan aikaan sekä isä että poika?

Kuinka H2O voi olla yhtaaikaa vesi, jaa ja hoyry?

Jos Jeesus(rauha hänelle) oli osa Viisasta Jumalaa, miksi hänen tietämyksensä oli rajoittunut? Eikö Jumala tunnekaan omaa luomustaan?
> "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes POIKA, ei kukaan muu kuin Isä." mark. 13:32

Jeesus(rh) sanoo raamatussa: "Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä Isä on minua SUUREMPI." joh.14:28
> Jos isä, poika ja pyhä henki ovat SAMAA, miten yksi heistä voi olla suurempi?? Eihän vesi, jää tai höyry, mikään näistä aineista ole toista vahvempaa...

/ rauhaa toivottaen muslimi /

Isä on alkulähde. Miksi sä kyselet niin paljon? Jumala on ilmoittanut itsensä sillä tavalla, että hän on 3, mutta 1. Kyse on siitä, haluaako uskoa siihen, mitä Jumala on itsestään immoittanut, vai haluaako itse keksiä jotain, joka miellyttää enempi.

Isä on alkulähde. Miksi sä kyselet niin paljon? Jumala on ilmoittanut itsensä sillä tavalla, että hän on 3, mutta 1. Kyse on siitä, haluaako uskoa siihen, mitä Jumala on itsestään immoittanut, vai haluaako itse keksiä jotain, joka miellyttää enempi.

Saahan sitä kysellä, vai eikö löydy vastauksia..? Missä Jumala on itsestään näin ilmoittanut? Minusta on järkevämpää palvoa sellaista, joka tietää KAIKEN, eikä ole puutteellinen :)

Outo ajatusmaailma, että olisi epänormaalia kyseenalaistaa jonkun järjenvastaiset/käsittämättömät/erilaiset maailmankatsomukset ja aatteet.

[QUOTE="ihminen";23108333]Outo ajatusmaailma, että olisi epänormaalia kyseenalaistaa jonkun järjenvastaiset/käsittämättömät/erilaiset maailmankatsomukset ja aatteet.[/QUOTE]

Uskon, että aksolotli on vain turhautunut siihen, että keskustelu alkaa yhtäkkiä olla perimmäinen analyysi kolminaisuudesta... ei siinä, kyllä kysellä saa, mutta julkisissa keskusteluissa näyttää olevan se piirre, että uskova (kristitty) joutuu yleensä niissä vastailemaan ja puolustelemaan ylen määrin, mihin väistämättä turhautuu, vaikka kysymykset itsessään eivät ole missään määrin asiattomia, ja ennemmin tervetulleita.

Hyvä tapa hahmottaa asiaa on sen ajatteleminen, että harvemmin muslimi tai ateisti joutuu perustelemaan omia näkökantojaan, yleensä vastaamis- ja perusteluvastuu on kristityllä. Ja samalla paljot kysymykset muuttavat helposti niihin vastaajan roolin aktiivisesta osallistujasta passiiviseksi vastaajaksi (siis ei itse voi vaikuttaa keskustelun suuntaan, kun joutuu itse joutuu vain puolustelemaan ja vastailemaan)

[QUOTE="vieras";23108058]Jos Jeesus(rauha hänelle) oli osa Viisasta Jumalaa, miksi hänen tietämyksensä oli rajoittunut? Eikö Jumala tunnekaan omaa luomustaan?
> "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes POIKA, ei kukaan muu kuin Isä." mark. 13:32

Jeesus(rh) sanoo raamatussa: "Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä Isä on minua SUUREMPI." joh.14:28
> Jos isä, poika ja pyhä henki ovat SAMAA, miten yksi heistä voi olla suurempi?? Eihän vesi, jää tai höyry, mikään näistä aineista ole toista vahvempaa...

/ rauhaa toivottaen muslimi /[/QUOTE]

Itse asiassa... jää on vettä ja höyryä vahvempaa ;p

Itse asiassa Anna viittasi helluntailaiseksi syntymisellä siihen, että on helluntailaisesta perheestä ja lähes koko ikänsä uskonut kristilliseen Jumalaan - verrattuna siihen että tulisi uskoon ja helluntailaiseksi myöhemmällä iällä. Perisyntikysymys ei siis varsinaisesti liity tähän. Voisi verrata siihen, onko syntynyt muslimiksi, vai kääntynyt myöhemmin henkilökohtaisen kokemuksen kautta ;p

[QUOTE="toivova";23106692]nyt vähän asian sivuun mutta voisko joku uskova rukoilla mun puolesta että saisin yhteyden jumalaan olen pyytänyt ja rukoillut nyt monta päivää lähelleni tulemistä ja sydämeeni tulemista tai jotain..en tiiä oikee mitä nyt ajattelen mutta tuntuu siltä että tarviin rukous apua..oon ehkä vähän pihalla mutta kait se rukous jotain auttaa.olen siis kasvanut enemmän ja vähemmän hellareitten kanssa mutta en oo ikinä ollu ite uskossa.uskonut kylläkin aina epäilyneni päivineni.mutta nyt kaiken tän helvetin jälkee mitä täsä on ollu koen tarviivani jeesusta nyt.
kiitos jos joku jaksaa rukoilla mun puolesta[/QUOTE]

Hei toivova, mä ainakin rukoilen puolestasi. Kun kerran uskot Jumalaan ja haluat olla häneen yhteydessä, luulisin, että se yhteys tosiasiassa on jo olemassa. Kirjoituksesi perusteella en ainakaan keksi mitään syytä, miksi olisit kauempana Jumalasta kuin minä, joka pidän itseäni uskovana. Se, että ihminen sanoo tarvitsevansa Jeesusta, on aika selkeä merkki uskosta.
Onko sulla ketään, jonka kanssa voit puhua ajatuksistasi?
En tiedä, millaisesta helvetistä puhut, mutta toivon sulle valoisampaa tulevaisuutta ja voimia jatkaa eteenpäin.

[QUOTE="toivova";23106692]nyt vähän asian sivuun mutta voisko joku uskova rukoilla mun puolesta että saisin yhteyden jumalaan olen pyytänyt ja rukoillut nyt monta päivää lähelleni tulemistä ja sydämeeni tulemista tai jotain..en tiiä oikee mitä nyt ajattelen mutta tuntuu siltä että tarviin rukous apua..oon ehkä vähän pihalla mutta kait se rukous jotain auttaa.olen siis kasvanut enemmän ja vähemmän hellareitten kanssa mutta en oo ikinä ollu ite uskossa.uskonut kylläkin aina epäilyneni päivineni.mutta nyt kaiken tän helvetin jälkee mitä täsä on ollu koen tarviivani jeesusta nyt.
kiitos jos joku jaksaa rukoilla mun puolesta[/QUOTE]

Haluan muistaa sua rukouksin. Raamattu sanoo nin että kun lähestymme Jumalaa niin Hän lähestyy meitä, muista se kun seuraavan kerran etsit Jumalaa. "Anokaa, niin teille annetaan. Etsikää niin te löydätte, Kolkuttakaa niin teille avataan, sillä jokainen anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan" :)
Tässä on esimerkki "syntisen rukous", miten voi rukoilla kun haluaa ottaa vastaan Jeesuksen sydämeensä, Pelastajana ja Vapahtajana:)
Tulen eteesi Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Tuon eteesi kaikki syntini, kaikki taakkani ja kaiken sen, mikä minua sitoo ja vangitsee.

Isä, pese minut Jeesuksen kalliissa veressä jonka hän vuodatti Golgatalla minun syntieni tähden.

Katkaise synnin ja Saatanan kahleet minun ja omaisteni elämässä.

Pane minuun kalliin veresi merkki.

Halua antaa sinulle henkeni, sieluni ja ruumiini ja olla sinun omasi niin kauan kuin elän täällä maanpäällä ja sitten taivaassa.

Turvaudun uskossa yksin Sinuun, Herra Jeesus Kristus, Sillä sinä olet elävän Jumalan Poika. Ole Herrani ja Vapahtajani tästä hetkestä iankaikkisesti.

[QUOTE="vieras";23109782]Vahvemmalla tarkoitin siis "väkevämpää".[/QUOTE]

ok ;p

Muutenkin pointti oli ehkä vähän huono (siis mun puolelta :)... Tarkoitus oli lähinnä osoittaa se, että joskus analogioiden vetäminen ei täysin onnistu... Jumalan kolminaisuuden pohtiminen suhteessa vesi/jää/höyry -elementteihin voi palvella jotain tarkoitusta, mutta loppujen lopuksi tällaisilla analogioilla ei asiaa voi sen paremmin kumota kuin perustellakaan.

Toinen tapa kääntää asioita olisi sen huomaaminen, että vesi ilmenee missä jäänä, missä höyrynä ja missä nesteenä, kaikkia yhtäaikaa - eli vaikka yksi vesimolekyyli ei voi olla kuin yhdessä tilassa, on vesi kokonaisuutena nähtynä kaikkia näitä yhtä aikaa. Mutta joo, analogia pettää, eikä se miten vesi käyttäytyy ole väistämättä suorassa yhteydessä Jumalan olemuksen kanssa.

[QUOTE="Vieras";23106124]Sääli. että ohjelma oli toteutettu noin huonosti. Aiheesta olisi saanut paljon enemmän irti, jos ohjelma olisi tehty paremmin. Pätkitty miten sattuu. Sääli myös että ei otettu mukaan niitä oliko alunperin viittä nuorta, joita piti haastatella. Sensijaan annettiin Suomen kansalle helluntainuorista
kuva, etteivät ymmärrä uskon asioista tuon taivaallista. Toinen haastateltava ei kaiken lisäksi edes
kuulunut hellutainuoriin, mutta hän oli ikäänkuin edustamassa nuoren ääntä liikkeessä, vaikkakin vasta pohti liittymistään seurakuntaan. Sääli ihania helluntaiseurakuntaan liittyneitä nuoria, jotka ovat todella uskossa Jeesukseen ja haluavat kuunnella Jumalan johdatusta elämässään. Monen uskovan nuoren elämä on koulussa ja kaveripiirissä muutenkin vaikeaa, nyt sitten tällainen ohjelma! Toivon tsemppiä kaikille nuorille uskoville niin helluntaiseurakunnissa kuin muissakin hengellisissä piireissä. Toivon sydämestäni, että tälle ohjelmalle tulee jatkoa TV1:ssä. On syytä jatkaa keskustelua ja tuoda toinenkin puoli ja seurakunnan todellinen toiminta esiin ja julkisesti. Siunausta ja rohkeutta![/QUOTE]

Alunperin kuvattavia piti olla 5-8 Eri-ikäistä helluntailaista hiipparoimassa konferenssissa. Idea vaihtui kesken. Ohjelman tarkoitus ei ollut olla helluntai-mainos, vaan tuoda esille kriittisesti katsottuna helluntailaisuuden painolastia. Läpinäkyvyys liikkeessä tuo luotettavuutta; emme olekaan hurskastelevia pyhimyksiä, vaan meillä on omat ongelmamme, joiden kanssa painimme. Myös Jeesus aikanaan tuikkasi tikulla silmään niitä uskonnollisia johtajia, joiden uskonnollisuus meni uskon edelle tuoden vasatimuksia, jotka eivät uskon sisältöön alunperin kuulunut.

ok ;p

Muutenkin pointti oli ehkä vähän huono (siis mun puolelta :)... Tarkoitus oli lähinnä osoittaa se, että joskus analogioiden vetäminen ei täysin onnistu... Jumalan kolminaisuuden pohtiminen suhteessa vesi/jää/höyry -elementteihin voi palvella jotain tarkoitusta, mutta loppujen lopuksi tällaisilla analogioilla ei asiaa voi sen paremmin kumota kuin perustellakaan.

Toinen tapa kääntää asioita olisi sen huomaaminen, että vesi ilmenee missä jäänä, missä höyrynä ja missä nesteenä, kaikkia yhtäaikaa - eli vaikka yksi vesimolekyyli ei voi olla kuin yhdessä tilassa, on vesi kokonaisuutena nähtynä kaikkia näitä yhtä aikaa. Mutta joo, analogia pettää, eikä se miten vesi käyttäytyy ole väistämättä suorassa yhteydessä Jumalan olemuksen kanssa.

nooh, älä suotta vähättele. suorat analogiat ja verrannollisuudet toimivat vain matemaattisissa yhtälöissä, muttaa nyt kyse on aivan erilaatuisesta ilmaisusta.

Ja vielä, kun kommentoija alkoi kiemurrella "Vahvemmalla tarkoitin siis "väkevämpää"", niin on pakko sanoa, että jäässä on juurikin sitä väkevyyttä: se murtaa kovimmankin kallion.

Alunperin kuvattavia piti olla 5-8 Eri-ikäistä helluntailaista hiipparoimassa konferenssissa. Idea vaihtui kesken. Ohjelman tarkoitus ei ollut olla helluntai-mainos, vaan tuoda esille kriittisesti katsottuna helluntailaisuuden painolastia. Läpinäkyvyys liikkeessä tuo luotettavuutta; emme olekaan hurskastelevia pyhimyksiä, vaan meillä on omat ongelmamme, joiden kanssa painimme. Myös Jeesus aikanaan tuikkasi tikulla silmään niitä uskonnollisia johtajia, joiden uskonnollisuus meni uskon edelle tuoden vasatimuksia, jotka eivät uskon sisältöön alunperin kuulunut.

kas vain! sattuimoisin tänne siis kommentoi noinkin läheltä asiaa seurannut.

minäkin katsoin ko. dokumentin, enkä halua moittia. kyllä siinä ihan rehhellista kanttia oli havaitavissa.

ei kait vain noista aiotuista 5...8. hlöistä niinkin suuri osa ns. jänistänyt.

Markus vai mikä tämän nuoren miehen nimi oli, sanoi dokumentin lopussa ihanasti että jos Jumala on olemassa, hän (markus) voi kyseenalaistaa ihan kaiken ja Jumala siitä selviää :)

Eli epäillä saa, kyseenalaistaa saa ja oman uskonsa analysoiminen on ihan hyvä asia. Kunhan ei ala liiaksi analysoimaan toisten tapaa uskoa ja ajatella.

Uskon, että aksolotli on vain turhautunut siihen, että keskustelu alkaa yhtäkkiä olla perimmäinen analyysi kolminaisuudesta... ei siinä, kyllä kysellä saa, mutta julkisissa keskusteluissa näyttää olevan se piirre, että uskova (kristitty) joutuu yleensä niissä vastailemaan ja puolustelemaan ylen määrin, mihin väistämättä turhautuu, vaikka kysymykset itsessään eivät ole missään määrin asiattomia, ja ennemmin tervetulleita.

Hyvä tapa hahmottaa asiaa on sen ajatteleminen, että harvemmin muslimi tai ateisti joutuu perustelemaan omia näkökantojaan, yleensä vastaamis- ja perusteluvastuu on kristityllä. Ja samalla paljot kysymykset muuttavat helposti niihin vastaajan roolin aktiivisesta osallistujasta passiiviseksi vastaajaksi (siis ei itse voi vaikuttaa keskustelun suuntaan, kun joutuu itse joutuu vain puolustelemaan ja vastailemaan)

Oi aamen, juuri näin! Ja muslimille, että Jumala ilmoittaa itsensä raamatussa. mutta miksi sillä olisi merkitystä muslimille, kun hän lukee koraania, eikä raamattua.

Tosiaankin olen edelleen sitä mieltä, että ohjelma oli toteutettu huonosti, jos nimenomaan olisi haluttu tuoda esille nuoren/nuorten etsintää helluntailiikkeessä. Olisi ollut hyvä haastatella oikeasti
niitä esim. viittä nuorta, jotka alunperin piti ottaa ohjelmaan, ei vain seurata heidän "hiipparointiaan"
juhannusjuhlilla. Nythän tästä tulikin vasta helluntaiseurakunnan negatiivinen "mainos", vaikka tarkoituksenne ei ollutkaan "mainostaa". Mistä käsitys hurskastelevista pyhimyksistä? Tunnen pitkältä ajalta ja paljon helluntaiseurakuntaan kuuluvia, enkä yhtäkään "hurskastelevaa pyhimystä". Sitä vastoin liiankin aralla omallatunnolla varustettuja uskovia. En ole koskaan nähnyt näin lähellä rienausta olevaa "rukouskokousta", mikä antaa nyt suurelle osalle Suomen kansaa ja varsinkin
uskomattomille ihmisille oudon kuvan helluntainuorten käyttäytymisestä. Läpinäkyvyyteen kuuluu se, että tuodaan asiallisesti ja rehellisesti esille asian eri puolet haastattelemalla niin nuoria kuin niitä "uskonnollisia johtajia", joihin ehkä viittasit vastauksessasi. En tosin ymmärtänyt kommenttiasi tässä yhteydessä. Meillä todellakin on omat ongelmamme tässä herätysliikkeessä niinkuin niitä tuntuu olevan muissakin kirkkokunnissa ja asioista pitää puhua ja ottaa esille, mutta niin ettei aiheuteta lisää ongelmia. Keskustelua ohjelma kylläkin herättää. Ohjelmassa ei varsinaisesti uskoon liittyvistä asioista näiden nuorten kohdalla puhuttu mitään, mikä myöskin hämmästytti. Onhan kysymys näin suuresta perusasiasta. Eli siinäkin mielessä petyin. Olen keskustellut muutamien uskovien kanssa ohjelmasta ja kuullut suorastaan tyrmistyneitä kommentteja. No, tehty mikä tehty.
Muuten, nuorten hengellisestä slangista voisi saada aika paksun opuksen.

Oi aamen, juuri näin! Ja muslimille, että Jumala ilmoittaa itsensä raamatussa. mutta miksi sillä olisi merkitystä muslimille, kun hän lukee koraania, eikä raamattua.

Rauhaa! Onhan sillä väliä, mitä rakkaasta profeetastamme Jeesuksesta (rauha hänelle) väitetään,,,ja kutsutaan ihmisiä harhaan. Tätä mieltä siis minä olen, ei pahalla.
Ja surullista on ,,, miten kristityt sanovat Jeesusta Jumalaksi, mutta sitten samaanaikaan heittävät vitsiä tv-ohjelmissa, sarjakuvissa jnejne. "jumalastaan".

Noh, lähden tästä häiritsemästä :D ,,Ei ollut tarkoitus arvostella tai muuta. Pelkkää ajatustenvaihtoa,, peace!

Yhteistyössä