Olen joskus sairaanhoitaja-opiskeluaikoinani lukenut jostain, että kätkytkuolemaa ei todellakaan voi estää. Vaikka sinulla olisi tuo laite, joka mittaa vauvan liikkeitä/hengitystä, niin se ei kuitenkaan estä kätkytkuolemaa koska vaste elvytykseen on huono/olematon. Eli vaikka laite ilmoittaa, että lapsi on lakannut hengittämästä ja vanhemmat osaisivat oikeaoppisesti elvyttää (harvoin osaavat), niin ei se kuitenkaan lasta pelasta koska kätkytkuoleman syyt ovat tuntemattomia, kyse ei ole pelkästään siitä, että lapsi lakkaa hengittämästä vaan syyt voivat olla todella moninaisia, ja sellaisia joihin elvytys ei tehoa.
Siksi koen, että nämä laittteet ovat turhia. Ehkä ne antavat vanhemmille jotain mielenrauhaa, mutta lasta ne eivät kuitenkaan pelasta jos kätkytkuolema on kuoleman syynä. Suomessa kuolee vuosittain n. 20 lasta syynä ns. kätkytkuolema (eli kuolinsyytä ei voida todeta ruumiinavauksessa). Kannattaa muistaa, että JOS todella olisi niin, että nämä laitteet ESTÄISIVÄT ja keskeyttäisivät kätkytkuolemisen, niin niitä olisi joka perheessä ja annettaisiin jo mukaan synnytyslaitokselta. Pelkkää rahanhukkaa ne ovat, mutta jos ne jonkun mielenrauhaa parantaa niin hyvä niin. Kannattaa kuitenkin etsiä tietoa, mitä kätkytkuolema todella tarkoittaa, sitä ei voi estää, netistä löytyy varmasti paljon tietoa. Olisi surullista, jos ihmiset luulevat, että tämä laite estää heidän lapsensa kätkytkuoleman mahdollisuuden.