Kätkythälytin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevät 06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kevät 06

Vieras
Odottelen ensimmäistä lastani ja olen miettinyt kätkythälyttimen hankintaa. Taisi olla merkiltään "Baby Sense". Onko teillä muilla kokemuksia ( hyviä tai huonoja ) kyseisestä laitteesta tai muista vastaavista? Onko laite ollut mielestänne tarpeellinen?

No ei todellakaan ole ollut tarpeen, ainakaan meillä :)
Eikös se mittaa jotenkin vauvan hengitystä, että tuleeko katkoja tms. ja jos tulee, niin se hälyyttää.

Saattaahan tuollainen jollekin olla tarpeellinen, mutta meillä ainakin on viisi lasta kasvatettu vauvaiästä ihan hienosti ohitse ilman mitään tälläisiä "vempaimia" :laugh:

Mutta kuten sanottu, vaikka itse koen sen täysin tarpeettomaksi, niin voihan se jollekin olla tärkeimpiä vauvalle hankittavia juttuja ;)

Mielestäni myös tuo kuuluu sarjaan tuotteita joita markkinoidaan varsinkin esikoistaan odottaville ihan ehdottomina juttuina ja todellisuudessa sillä ei ole mitään virkaa! ;)

Kyllä noita kapistuksia piisaa joihin voisi rahansa kaikki upottaa mutta ilmankin pärjää.

Meillä kaksi muksua jo nukkunut perhepedissä vieressä ja kyllä siinä hengityskatkokset huomaa jos tulee tms vastaavaa. KÄtkyt kuolemallekaan kun ei mitään voi kuitenkaan, syitäkään ei tiedetä ja liekö noista vempaimistakaan on oikeita tutkimustuloksia kuinka monta kätkytkuolemaa ne on todella estänyt!

SInuna käyttäisin rahani johonkin muuhun ja luottaisin vaistoihini! =)

Kysyit mielipidettä kätkythälyttimestä.
Mielestäni kokemukseni perusteella hyvä hälytin. Kun valitset harkiten niihin perehtyen löydät varmasti hyvän.
Esikoisemme syntyi v.-97 ja olimme noin vajaan viikon kotosalla, kunnes tuli neuvolakäynti. Itkin tuhersin siellä, että en jaksa enää vuoroon vahtia lapsemme hengitystä mieheni kanssa. Vauva onneksi nukahti ja lääkäri totesi, että meillä oli hengityskatkoksia. Synnytyssairaalassa ollessa minua ei kuunneltu,(koska sainhan esikoisen) vaikka jo parille yökölle selitin vauvan hengityskatkoksista.
Päädyimme neuvolapäivänä 2kk sairaalahoitoon,uniapneasta.
Kotiin päästyä hankimme "äidin pääkopan" tueksi itkuhälyttimen, hengityskatkostunnistimella varustetun. Toiminut hyvin ja aiheestakin hälyyttänyt. Juuri nyt pienin 5kk vanha nukkuu päikkäreitä hälytin päällä. Siis ota toki huomioon en halua pelotella, että teillä olisi sama vahtiminen edessä, meillä esikoisen jälkeen pojat hengitelleet ihan ok. Ole rauhallisin mielin ja tee niinkuin sinusta hyvältä tuntuu.

Nuo hälyttimethän hälyttävät tietääkseni vasta, kun vauva on ollut tietyn aikaa hengittämättä. Tutkimukset osoittavat, ettei kätkyt kuolemaa voi estää ja siitä on erittäin vaikeaa elvyttää, joten siksi nuo hälyttimet ovat todella turhia.

Olen joskus sairaanhoitaja-opiskeluaikoinani lukenut jostain, että kätkytkuolemaa ei todellakaan voi estää. Vaikka sinulla olisi tuo laite, joka mittaa vauvan liikkeitä/hengitystä, niin se ei kuitenkaan estä kätkytkuolemaa koska vaste elvytykseen on huono/olematon. Eli vaikka laite ilmoittaa, että lapsi on lakannut hengittämästä ja vanhemmat osaisivat oikeaoppisesti elvyttää (harvoin osaavat), niin ei se kuitenkaan lasta pelasta koska kätkytkuoleman syyt ovat tuntemattomia, kyse ei ole pelkästään siitä, että lapsi lakkaa hengittämästä vaan syyt voivat olla todella moninaisia, ja sellaisia joihin elvytys ei tehoa.

Siksi koen, että nämä laittteet ovat turhia. Ehkä ne antavat vanhemmille jotain mielenrauhaa, mutta lasta ne eivät kuitenkaan pelasta jos kätkytkuolema on kuoleman syynä. Suomessa kuolee vuosittain n. 20 lasta syynä ns. kätkytkuolema (eli kuolinsyytä ei voida todeta ruumiinavauksessa). Kannattaa muistaa, että JOS todella olisi niin, että nämä laitteet ESTÄISIVÄT ja keskeyttäisivät kätkytkuolemisen, niin niitä olisi joka perheessä ja annettaisiin jo mukaan synnytyslaitokselta. Pelkkää rahanhukkaa ne ovat, mutta jos ne jonkun mielenrauhaa parantaa niin hyvä niin. Kannattaa kuitenkin etsiä tietoa, mitä kätkytkuolema todella tarkoittaa, sitä ei voi estää, netistä löytyy varmasti paljon tietoa. Olisi surullista, jos ihmiset luulevat, että tämä laite estää heidän lapsensa kätkytkuoleman mahdollisuuden.

Ai ...mäkö luin jostain esittely jutusta,että se hälyyttää heti kun vauvan hengitykses tai muissa jutuis on jotain eroa aikaisempaan.

Mutta enpä sitten tiedä.Täytyy käydä viel lukemassa uudestaan.

Niin, itse olen raskaana ja lääkärineuvolassa kyselin tuosta kätkytkuolemasta, sillä meillä suvussa on kaksi vauvaa kuollut syynä kätkytkuolema (eli "varsinaista" syytä, sairautta yms. ei ole löydetty).

Mulle lääkäri sanoi, että se on sillä lailla surullisesti, että kun kätkytkuolemasta ei juurikaan tiedetä, ei tiedetä mikä sen aiheuttaa tai miten vauvaa tulisi elvyttää, niin sitä ei myöskään voi estää tapahtumasta jos näin on tapahtuakseen. Surullista mutta totta. Tosiaankaan elvyttäminen ei käykytkuolematapauksissa auta.

Siksi minäkään en aio hankkia tuollaista hengitystä mittaavaa laitetta, koska mitä sitten vaikka sellainen olisikin? Se ilmoittaa, että lapsi on lakannut hengittämästä, mutta valitettavasti se on jo liian myöhäistä siinä vaiheessa...Laitteen pitäisi paremminkin mitata kaikkia elintoimintoja, jotta siitä olisi ehkä jotain apua. Tuo hengitys/liike-seuranta kun ei riitä.

Yhteistyössä