J
"jes"
Vieras
Kätilöt haluavat synnytyksestä luonnollisemman - pois ylihoitaminen! | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
mitäs mieltä? itse olen samaa mieltä.
mitäs mieltä? itse olen samaa mieltä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Ktlö;28432943:Itse olen yhden lapsen äiti ja kätilö joka synnytyssalissa työskentele. Puhun äitinä, haluan kyllä seuraavaakin synnytykseen ns. "Kaikki herkut" mitä on tarjolla![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Ktlö;28432943:Itse olen yhden lapsen äiti ja kätilö joka synnytyssalissa työskentele. Puhun äitinä, haluan kyllä seuraavaakin synnytykseen ns. "Kaikki herkut" mitä on tarjolla![]()
Itse olen sitä mieltä että jos joku lääkitystä tilanteessa kuin tilanteessa (enkä tarkoita ainoastaan synnytystä) kokee tarvitsevansa ja nykyaikainen lääketiede sen tarjoaa, niin parempi silloin ottaa kuin olla ottamatta. Jos joku haluaa kokea kivut (enkä tarkoita tässäkään ainoastaan synnytystä) luomuna niin antaa mennä mun puolesta. Hyvä että on vaihtoehtoja.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28433015:Luomusynnytys ei tarkoita sitä, etteikö olisi kivunlievitystä. Esim. amme on todella tehokas kivunlievittäjä. Epiduraalin saaminen on joka sairaalassa mahdollista, mutta esim. ammetta kaikille ei ole antaa - ja tämä on minusta aika suuri epäkohta.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28433015:Luomusynnytys ei tarkoita sitä, etteikö olisi kivunlievitystä. Esim. amme on todella tehokas kivunlievittäjä. Epiduraalin saaminen on joka sairaalassa mahdollista, mutta esim. ammetta kaikille ei ole antaa - ja tämä on minusta aika suuri epäkohta.
Alkuperäinen kirjoittaja Ktlö;28433052:Mielestäni on kurjaa väittää että oksitosiinia laitettaisiin vuoron vaihtumisen vuoksi, siksihän sairaalassa tehdään vuorotyötä että esim synnytykset voivat jatkua turvallisesti. Kätilöille ei ole suurtakaan merkitystä sillä, saadaanko lapsi oman vuoron aikana maailmaan, koska maailmaan se siltä joka tapauksessa saadaantuo Amme asia on hieman hankala, kaikissa sairaaloissa sitä ei ole kaikille synnyttäjille ja niin tuskin koskaan tulee olemaankaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Ktlö;28433052:Synnytyskokemus on tärkeä ja se on henkilökohtainen, mutta ei tässä maassa voida aina kaikkia miellyttää ja ottaa kaikki erilaiset halut ja toiveet huomioon, rajansa kaikella.
Alkuperäinen kirjoittaja Ktlö;28433052:Ajattelen ja toivon myös äitien ajattelevan niin että tärkeintä on että Suomessa synnytykset hoidetaan erittäin turvallisesti ja asianmukaisesti, eikö tärkeintä kuitenkin ole, että lapsi ja äiti voit hyvin ja synnytys sujuu turvallisesti?
Alkuperäinen kirjoittaja Ktlö;28433052:Suuri osa haluaisi section, kaikille sitä ei suunnitellusti tehdä, osa haluaa synnyttää luomuna, kaikille sitä ei voida suoda, mutta ei niitä lääkkeellisiä kivunlievitysmenetelmiä keneenkään väkisinkään tungeta.
Alkuperäinen kirjoittaja Ktlö;28433052:Ja jos joskus äidistä tuntuu ettei halua mitään kivunlievitystä ja näyttää ettei synnytys etene yhtään mihinkään kun tuleva äiti niin "lukossa" on syytä kipua helpottaa jotenkin, miten se silloin sitten onkin siinä paikassa ja siinä tilanteessa mahdollista
Eihän tässä olla siirtymässä sairaalasta kotisaunaan keppi hampaiden välissä synnyttämään. Tarpeeton synnytyksen kulkuun puuttuminen lisää komplikaatioiden riskiä, esimerkkinä juurikin oksitosiinin antaminen synnyttäjälle vaikka avautuminen etenee normaalisti, rutiininomainen episiotomia, lääkkeellinen kivunlievitys ensisijaisena kivunhoitona ennen luonnonmukaisempien menetelmien kokeilemistakaan jne.
Itsekin pidän tärkeänä, että kaikki lääketieteen keinot ovat käytettävissä synnytyksen edetessä, jos niiden käyttö on tarpeellista.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28433119:Niinpä, kipuun voi todellakin jäädä jumiin. Siksi olisi parempi, että niitä pehmeitäkin menetelmiä olisi. Esim. epiduraalia ei voi antaa liian aikaisin, mutta siinä vaiheessa voisi kuitenkin käyttää joitain lääkkeettömiä menetelmiä. Ja mikäli näitä lääkkeettömiä olisi tarjolla riittävän monenlaisia, voi olla että entistä useampi pärjäisi pitempään tai jopa kokonaan ilman puudutteita. Ja se taas vähentäisi tarvetta erilaisille toimenpiteille. Se vähentäisi jopa monen äidin kokemaa kivuntunnetta, koska apua olisi saatavilla aikaisemmin - kun nyt sitä epiduraalia saattaa joutua odottelemaan.
Missä sairaalassa sinä olet kätilönä?
Nimenomaan näin. Lääkkeellinen puuttuminen synnytykseen tekee yleensä vain toimenpidekierteen; 1. toimenpide johtaa toiseen toimenpiteeseen ja sitä seuraavaan. Lopulta ollaan siinä tilanteessa että jopa äidin että vauvan hyvinvointi on vaaraantunut ylihoitamisella. Myös äiti ei koe synnytystä omana synnytyksenä vaan se on lääkärin ja kätilön manipuloima synnytys missä synnyttäjän keho ei pääse toimimaan sille luontaisella tavalla.
Näiden sijaan olisi tärkeämpää inhimillinen tuki kätilöltä äidille. Se on toki aina helpompaa käydä lääkekaapilla tai soitella anestesialääkärille kun olla läsnä synnyttäjän kanssa; kuunnella, tukea, kannustaa ja ohjeista häntä - mikä on varmasti työläämpi vaihtoehto. Mutta jos ajatellaan mikä on äidin ja lapsen kannalta turvallisin ja vähemmän riskejä ja komplikaatioita aiheuttava niin se on tuo inhimillinen tuki. Monessa muussa yhteydessä on tutkittu että henkinen tuki on usein tehokkaampi hoitomuoto kuin lääkkeellinen, toki näitä voidaan käyttää rinnankin, mutta monesta turhasta lääkkeellisestä hoidosta voisi luopua jos olisi henkistä tukea.