Kätilöt synnytyksistä: ylihoitaminen pois!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jes"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28435590:
Millä lailla epiduraali tekee synnytyksestä turvallisemman?

Mutta alunperinhän lääkärit halusivatkin synnytyksestä lääkärivetoisen, ja usein lääkärit (kuulemma, näin kertoi eräs tuntemani kätilö) suhtautuvat kielteisesti kaikkiin ammeisiin yms. Kätilöliitto sitten onkin usein eri linjoilla.

Käsittääkseni niissä maissa, joissa synnytetään lääkärivetoisesti, homma sujuu keskimäärin useammin selinmakuulla, jalat telineissä kera ison episiotomian ja tehokkaan puudutuksen.

Kun päivän sana näissä asioissa tuntuu olevan asiakaslähtöisyys, niin varmaan asiakas saa halutessaan sellaisenkin synnytyksen.

Muuten olen sitä mieltä, että suomalaiset kätilöt ovat pääsääntöisesti upeaa porukkaa, ja heidän kannanottonsa rohkeita tässä nykymaailmassa, jossa medikalisaatio on usein verhottu nykyaikaisuuden, turvallisuuden ja asiakaslähtöisyyden valepukuun.

• Tykkää
Reactions: Porho ja Viikate
Siitäkin huolimatta että minulla on kaksi kiireellistä sektiota takana ja tulossa on mitä todennäköisimmin kolmas sektio, kannatan tuota kätilöliiton aloitetta ehdottomasta. Raskaus ei ole sairaus eikä synnytys ole normaalitilanteessa lääketieteellinen operaatio. Ideahan on nimenomaan, että nuo "tuvat" ovat sairaalan yhteydessä, eli hätätilanteissa apu on lähellä, mutta synnyttäjää ei ahdisteta sairaalaan piikkien ja letkujen keskelle, vaan saa rauhassa ammattilaisen kanssa keskittyä siihen luonnolliseen tapahtumaan ja annetaan paremmin mahdollisuus keholle toimia niin kuin sen kuuluu toimia ilman turha stressiä.

No, jos mä oisin tollaseen tupaan menny synnyttää, niin luutavasti esikoinen olisi menehtynyt.
Tuskin sieltä kovin nopsaa oltaisiin päästy sairaalan puolelle.
Hapen kulku heikkeni, ja tosiaan kaksi kätilöä ja lääkriä oli onneksi paikalla.

Naisten synnytyskertomukset ovat verrattavissa miesten inttijuttuihin. Mitä kamalampi synnytys, mitä suurempi tikkimäärä ja mitä enemmän lääkäreitä ympärillä, sitä hienompaa on jakaa kokemus jonkun kanssa....

Hyvältä kuulostaa. Oliskin ollu tuollanen vaihtoehto, kun tytärtä odotin. Itse inhoon sairaaloita ja sairaalassa oloa. Eli toivottavasti tuollasia on, joskus tulevaisuudessa. Ja, jos meille toinen lapsi tulee joskus, niin toivottavasti on noita tupia jo olemassa.

Mun viimeisestä synnytyksestä etenkin jäi kovin ylihoidettu olo. Synnytys oli nopea, siis 3tuntia ja silti piti kalvoja puhkoa ja peräsuoleen tuupata cytoteciä synnytyksen päätteksi. Kauhea söheltäminen jäi mieleen.

Ja vaikkakin mun kaikki synnytykset on käynnistetty.

Eihän tässä olla siirtymässä sairaalasta kotisaunaan keppi hampaiden välissä synnyttämään.

Itsekin pidän tärkeänä, että kaikki lääketieteen keinot ovat käytettävissä synnytyksen edetessä, jos niiden käyttö on tarpeellista.

Mut saunaan päin ollaan menossa koska synnäreitä suljetaan kovalla vauhdilla ja matkat pitenee. Yhä useampi äiti joutuu pohtimaan mahdollista kotisynnytystä tai autoon/ambulanssiin, ja valmistumaan tähän mahdollisuuteen haluamattaan. Samoin lisääntyy käynnistykset perusteella " kun jo kerta olette täällä".

[QUOTE="Viima";28436679]Mut saunaan päin ollaan menossa koska synnäreitä suljetaan kovalla vauhdilla ja matkat pitenee. Yhä useampi äiti joutuu pohtimaan mahdollista kotisynnytystä tai autoon/ambulanssiin, ja valmistumaan tähän mahdollisuuteen haluamattaan. Samoin lisääntyy käynnistykset perusteella " kun jo kerta olette täällä".[/QUOTE]

Tuo pienempien synnytysyksiköiden sulkeminen on todellakin huono asia :(

Miksi synnyttäminen tavallisessa sairaalassa on "piikkien ja letkujen keskellä" olemista? Oon synnyttänyt kahdesti, toisen nk. luomuna, ja ihan samanlainen paikka se on, luomumpi osasto tai tavallinen. Ei epiduraalia ole pakko ottaa, eikä kodinomaisella ympäristöllä ole väliä. Tärkeintä on, että on huone ja kätilö ja hädän tullen lääkäri ja kirurgi minuutin päässä. Musta tupia ei tarvita, menkää sairalaan ja sanokaa ettette ota puduutteita, punnertakaa ilman. Samat kätilöt jotka kannattaa liian hoitamisen lopettamista on nyt töissä sairaalassa, osaa ne teidät hoitaa sielläkin liikaa synnytykseen puuttumatta.

SIIS MIKSI pitää olla joku oma tupa? Kysymys on siitä miten kätilöt menettelee tai ei, ja mitä naiset toivoo tai ei.

Ensisynnyttäjistä 60 % ottaa epiduraalin. Eli haluavat lääkärin hoitoa, eivät tupaa.

Minä olen jälkeenpäin onnellinen, siis todella onnellinen siitä että kuopusta synnyttäessä ehtisin olla sairaalassa alle tunnin kun tyttö jo oli maailmassa. Sain olla siis kotona, rauhassa. Sain liikkua, hengittää omaan tahtiin. Ei sisätutkimuksia, ei käyrillä makaamista, ei sairaalaympäristöä. Ei turhia oksitosiineja. Eppareita minulle ei ole koskaan tehty, en käsitä miksi monelle tutulle on se viilto tehty "varmuuden vuoksi". Huh!

Kun tyttö alkoi syntyä, salissa oli kolme kätilöä. En tiedä miksi. Lääkäri kävi paikalla, mutta häntä ei tarvittu. Kivunlievitystä ei keretty antaa, mutta sekin on nyt ajateltuna vain hyvä asia. Esikoisesta minulla oli epiduraali enkä tuntenut yhtään mitään, en siis ponnistussupistuksia, en mitään ja se oli kamalaa. Ei itse tiennyt, mitä tapahtuu ja piti luottaa tympeään kätilöön.

En käsitä tätä länsimaista halua medikalisoida kaikki. Jos lähellä olisi synnytyssairaala jossa saisi synnyttää esim. veteen, olisin mennyt sinne ilomielin! Tämä nykyinen meno, että kätilöä näkee sen pari kertaa ennen tosi toimia ja itse joko kestät kivut tai makaat tunnottamana sängyllä kunnes lapsi syntyy, on kamala. Ei lainkaan inhimillinen.

Mua ei kiinnosta. Riittää kun sain käydä laitoksella synnyttämässä ja sain epiduraalin. Se on "vain" synnytys. Tärkeämpää on asiat synnytyksen jälkeen.

itse lilluin ammeessa enkä tuntenut sen auttavan tai tekevän mitään mikä olisi edistänyt omaa synnytystäni. Pidin sitä aivan turhana enkä tulevaisuudessa edes harkitse sitä vaihtoehtoa. Epiduraalin sain itse halutessani ottaa,kukaan ei sitä tyrkyttänyt eli valinta oli omani. Kätilöt olivat mukavia ja mukana mutta antoivat oman rauhan eli eivät olleet kokoajan tuijottamassa vieressä. Molemmissa synnytyksissä oli omat eronsa enkä oikeastaan edes tiedä mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Sain molemmat vauvat elossa,itsekin elän eikä kivulta jäänyt traumaa mikä estäisi synnyttämästä uudestaan.

[QUOTE="ihmetys";28439701] Ei epiduraalia ole pakko ottaa, eikä kodinomaisella ympäristöllä ole väliä. Tärkeintä on, että on huone ja kätilö ja hädän tullen lääkäri ja kirurgi minuutin päässä. Musta tupia ei tarvita, menkää sairalaan ja sanokaa ettette ota puduutteita, punnertakaa ilman.[/QUOTE]

Et ole ilmeisesti erityisen perehtynyt aiheeseen, synnytyskäytäntöihin, synnytyksen fysiologiaan yms?

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmäkkö;28436102:
Naisten synnytyskertomukset ovat verrattavissa miesten inttijuttuihin. Mitä kamalampi synnytys, mitä suurempi tikkimäärä ja mitä enemmän lääkäreitä ympärillä, sitä hienompaa on jakaa kokemus jonkun kanssa....

Jaahas, eli koska sinulla on ollut helppo synnytys, muiden synnytyskertomukset ovat vain liioittelua ja leveilyä? Mä olen ystäville kertonut ja ihan sillä mielellä, että ystävä kuuntelee. Ilmeisesti ei saisi kertoa omasta vaikeasta ja pitkästä synnytyksestä joka päätyi leikkauspöydälle kaiken lisäksi. Kehuskelen vain?
Mua enemmän ällöttää toi kerskailu sillä miten vähällä lääkkeellä sitä mentiin hohhohhoh no helppohan se on hohotella jos oli helppo synnytyskin... Huoh mikä daiju.

[QUOTE="hohhoh";28440154]Jaahas, eli koska sinulla on ollut helppo synnytys, muiden synnytyskertomukset ovat vain liioittelua ja leveilyä? Mä olen ystäville kertonut ja ihan sillä mielellä, että ystävä kuuntelee. Ilmeisesti ei saisi kertoa omasta vaikeasta ja pitkästä synnytyksestä joka päätyi leikkauspöydälle kaiken lisäksi. Kehuskelen vain?
Mua enemmän ällöttää toi kerskailu sillä miten vähällä lääkkeellä sitä mentiin hohhohhoh no helppohan se on hohotella jos oli helppo synnytyskin... Huoh mikä daiju.[/QUOTE]

mua haittaa ne "5min ja byää" vauva pihalla,sitten jaloilleen ja lenkille ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

[QUOTE="hohhoh";28440154]Jaahas, eli koska sinulla on ollut helppo synnytys, muiden synnytyskertomukset ovat vain liioittelua ja leveilyä? Mä olen ystäville kertonut ja ihan sillä mielellä, että ystävä kuuntelee. Ilmeisesti ei saisi kertoa omasta vaikeasta ja pitkästä synnytyksestä joka päätyi leikkauspöydälle kaiken lisäksi. Kehuskelen vain?
Mua enemmän ällöttää toi kerskailu sillä miten vähällä lääkkeellä sitä mentiin hohhohhoh no helppohan se on hohotella jos oli helppo synnytyskin... Huoh mikä daiju.[/QUOTE]

Ei lääkkeettömyys tee synnytyksestä helppoa. Tai sen nopeus. Siis välttämättä.

[QUOTE="sasa";28436089]No, jos mä oisin tollaseen tupaan menny synnyttää, niin luutavasti esikoinen olisi menehtynyt.
Tuskin sieltä kovin nopsaa oltaisiin päästy sairaalan puolelle.
Hapen kulku heikkeni, ja tosiaan kaksi kätilöä ja lääkriä oli onneksi paikalla.[/QUOTE]

Ymmärsin että kyseessä on ikäänkuin yksi osasto? Miksi ihmeessä potilasta ei voisi siirtää tai kiireellisessä tilanteessa lääkäriä ei viereisestä siivestä voisi hälyttää tuvalle?

Luulisin tuon olevan oikein hyvä vaihtoehto avautumisvaiheeseen, jos vaikka sitten haluaakin puudutteita niin siirtyy vaan viereiseen siipeen. Itse ainakin haluaisin rauhalliseen ja ei-sairaalamaiseen paikkaan synnyttämään mielelläni. Tuonne varmaan pääsisi myös synnytyksen jälkeen?

[QUOTE="vieras";28440184]mua haittaa ne "5min ja byää" vauva pihalla,sitten jaloilleen ja lenkille ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.[/QUOTE]

Mikä niissä haittaa? Minusta on upeaa, jos kaikki menee helposti ja hyvin. Fyysisesti helppokin synnytys on henkisesti merkittävä kokemus, joka monella meistä vaikuttaa syvästi minäkuvaan. Erästä vanhaa lapsenpäästäjää siteeratakseni synnytys on vähintään yhtä paljon henkinen kuin fyysinenkin kokemus.

Siinä samalla vastaus siihen mitä väliä -kysymykseen.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi

Yhteistyössä