kateellinen

  • Viestiketjun aloittaja kolmikon äiti
  • Ensimmäinen viesti
kolmikon äiti
Olen kateellinen niille äideille joilla on mahdollisuus viedä lapsensa mummolaan yökylään tai muuten vaan lapset hoitoon mummolle tai papalle. Meidän lapsilla on enää vain yksi pappa ja yksi isomummo ja nämä molemmat asuu yli 200 km:n päässä. Olisi kiva jos lapset voisi viedä joskus yösi mummolaan niin saisi kerrankin nukkua kunnon yöunet. Vanhin lapsi on 8 vuotias ja toinen 3 v ja nuorin 1,5 v ja tuntuu että tänä kahdeksana vuotena en ole nukkunut kertaakaan kunnon yöunia. Aina on ollut vauva herättämässä tai vanhempi on huutanut pissahätää tai nähnyt painajaisia tms. Olisi ihanaa jos joskus voisi nukkua edes yhtenä yönä kunnon yöunet. Tai kun on johonkin meno esim. hammaslääkäriin tai muualle jonne pitäisi päästä yksin, on kova työ löytää lapsille hoitaja, mieskään ei voi olla aina pois töistä. olisikohan mahdollista saada mistään varamummolaa jonne lapset voisi joskus viedä. Kysynkin nyt että mitä te olette tehneet joilla ei myöskään ole mummoja tai pappoja lähettyvillä, oletteko käyttäneet MLL:n lastenhoitajia, kodinhoitajia tms.? Meillä on ollut joskus kodinhoitaja, mutta niitä on täällä aika vaikea saada.
 
voi kun kuulostaa tutulta , meillä kanssa ei ole mitään paikkaa mihkä lapset voisi joskus viedä .
minäkinihan kateellisena katselen ja kuuntelen kun toiset äidit puhuvat että mummo lupasi ottaa lapset viikonlopuksi että he saavat levätä :'( .
Tosi kun käyt lääkärissä, verotoimistossa tai jossain vastaavassa niin kaikki lapset mukana ja jos joutuu kauan odottelemaan niin lapset makailevat pitkin lattioita .
Tästä tietenkin joku sanoo että mitäs teet lapsia kun mariset kun et saa niitä hoitoon mihkään .
No eipä välitetä siitä terkut ja jaksamisia =)
 
Meillä kanssa mummelit 200 kilsan päässä mutta mä käytän naapuriapua...mulla on pari naapuria joilla on myös lapsia joten käytämme toinen toisiamme avuksi lasten yökyläilyyn...kätevää. Kannattaa yrittää tutustua sellaiseen perheeseen joka haluaisi myös välillä omat lapsensa hoitoon jonneen ni vaihtokaupat onnistuu oikein hyvin.... Tääl tampereella toimii myös vanhempien itsejärjestämiä hoitorinkejä joissa jokainen hoitaa aina vuorollaan ja sillain että kaikilla on yhtä paljon/vähän menoja...
 
Kuulostaa tutulta! Olen myös kolmen äiti, 7v, 5 v ja 1v ja isovanhemmat yli 200 km päässä. Mieheni puolella on enää mummu joka on jo 75- vuotias ja ei voi nostella vaippaikäistä. Muutenkaan hän ei miehensä kuoleman jälkeen oikein halua käyttää julkisia kulkuneuvoja, kun on koko ikänsä päässyt omalla autolla (miehensä kuljettamana) ovelta ovelle. Omalla puolellani vanhempani ovat myös noin 200 km päässä, yli 60 vuotiaita eläkeläisiä. He pitävät kyllä lapsistamme, mutta kokevat ajomatkan rankkana. Oma vuodekkin kun on kuulemma niin hyvä. Lisäksi kesällä täytyy päästä jokapäiväiselle pyörälenkille ja talvella hiihtämään. Kyllähän ne harrastukset täälläkin onnistuisivat, mutta he vain ovat omassa kodissaan viihtyviä tyyppejä. Olemme muuttanet kolme vuotta sitten tälle paikkakunnalle, joten suhteiden luominen on vienyt oman aikansa. Pääosin pärjäämme omin voimin, mieheni järjetää joskus töitään, mutta olen tottunut käymään kaikkien lasten kanssa esim. silmäpolilla tutkimuksissa, jotka kestivät 2 tuntia. Kaikkiaan meillä on mieheni kanssa nykyisin vuodessa 2-5 vapaailtaa. Tietysti asia helpottuu, kun nuorimmainen kasvaa ja yökyläilyt ystäväperheissä onnistuvat paremmin. Muutaman kerran olemme ystäväperheiden kanssa vuorotelleet lastenhoidossa. Joka kerta kuitenkin on tosi kova miettiminen, miten menomme järjestäisimme. Arkirutiinit olen tottunut tekemään lasten kanssa: neuvolat, hammaslääkärit, lääkärit, kouluun tutustumiset... Ulkopuolisiin hoitajiin en ole vielä turvautunut. Joku ajattelee että olen... kun en halua antaa lapsiani täysin vieraan hoitoon. Haluan tuntea ja tietää ihmisen, joka lapsiani hoitaa. Haluan, että hoitajalla ja lapsillani "synkkaa". Mieluummin sitten odotan muutaman vuoden, kunnes kaikki sujuu paremmin. Olisi se kiva, kun olisi isovanhemmat lähempänä, syksylläkin olisi kiva konsertti tiedossa, mutta... Ihan turha on kuvitella esimerkiksi, että saisin vanhempani hoitamaan lapsiani viikon tai kahden välein. Kerran kuussakin on liikaa. Pikkujoulu kun on tiedossa marraskuussa, niin ei voi siis kuvitellakaaan muuta menoa ainakaan vanhempieni varaan marraskuuksi. Aikansa kutakin! Lapset ovat ihania, mutta täytyy koettaa myös joskus löytää se pieni aika itselle ja pieni aika miehelle ja itselleen, niin jaksaa taas paremmin. Voimia sinulle! Ehkä sinua lohduttaa tieto, että et ole ainoa joka painiskelee lastenhoitopulmien kanssa.
 
Meilläkin on tuttua tuo lastenhoito-ongelma. Äitini asuu kyllä 40km päässä, mutta en voi kuin isompia joskus viedä yökylään. Äitini hoitaa nimittäin maatilaa yksin, joten meidän parivuotiasta sinne ei voi yöksi viedä. Yleensä otan kaikki lapset mukaan jos menen asioille. Joskus on sellaisia tilanteita, että on ihan pakko mennä yksin. Eli ihan omalla paikkakunnalla, jonne on matkaa noin kilometrin verran. Olen tehnyt päiväsaikaan niin, että vien lapset äitini luo tulen ja haen heidät sen jälkeen pois. Eli tuleekin yhteensä matkaa 160km sen kahden sijaan! MLL lapsenkaitsijoitakaan ei saa päiväsaikaan, sillä ovat koulussa silloin. Ois ihana mennä joskus miehen kanssa kahdelteen jonnekin muutamaksi päiväksi, mutta ei löydy innokkaita lapsenkaitsijoita. Meillä onneksi nuo neljä ja kuusivuotiaat nukkuvat jo hyvin yönsä (herättelivät ennen usein yössä) ja nuorimmainenkin rupeaa jo pikku hiljaa nukkumaan paremmin. Aiemmin olin tosi väsynyt, että olisin halunnut ihan yksin mennä jonnekin vain nukkumaan.
 
Mä en muista nyt mikä se virallinen nimi on, mutta sellainen varamummula-juttu on oikeasti ihan virallisesti olemassa!! Kysele kaikilta: naapureilta, kavereilta, terveyskeskuksista, neuvolasta, ovatko kuulleet tai tietävätkö mitä tarkoitan. Nimittäin tässä jokin aika sitten luin lehdestä, että toimii eri kaupungeissa suomessa (siinä kerrottiin lähinnä meidän kaupungista) ja toiminta periaate on sellainen että lapset joilla isovanhempia ei ole, tai on liian kaukana saisivat sellaiset elämäänsä. Kysele!! Voi kun muistaisin millä nimellä toimii. :/
 

Yhteistyössä