Kasvot menosuuntaan..

-Tumpula-
Yleensä kolarin törmäysvoima tulee edestäpäin. Esimerkiksi törmäyksessä johonkin tai ulosajossa. Takaa tuleva törmäys on harvinaisempi ja sattuu monesti jonossa eli pienemmällä nopeudella.
Eli meillä pidetään mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan.
 
Meidänkin tytyn istuin oli pakko siirtää kasvot menosuuntaan asentoon, koska tyty niin pitkä ja voi muutenkin herkästi pahoin autossa. :x Nyt viihtyy paljon paremmin kyydissä kun näke maisemia paremmin! Painoakin on jo sen verran paljon, että senkin puoleen pitäisi olla ok. Ikää on 2v.

Auto ja kunnon istuin hankittiin ihan tällä viikolla, :whistle: Graco Cosmic, se TM:n testivoittaja ja kyllä huomaa että on KUNNON istuin kun vertaa siihen edelliseen, jo 2 lapsella olleeseen vanhaan istuimeen... :eek: :whistle:
 
Yhdyn huutoon että älkää kääntäkö lapsianne liian aikasin kasvot menosuuntaan, liian riskaapeliä.
Itse ajoin kolarin peugeot 306 talvella ja poikamme joka oli silloin 7kk oli luojan kiitos selkä menosuuntaan päin,etupenkillä. Isku tuli 30km tunnissa kun tolppa pysäytti meidät ja takapuskuriin ajoi toinen auto samalla nopeudella. Airbag räjähti minun kasvoille polttaen takkini hihan ja pojallemme ei tapahtunut mitään, mutta kun kattelen noita videoita netistä mitä olisi voinut tapahtua jos hän olisi istunut kasvot menosuuntaan...ja vain 30km tunnissa...Ihan välillä hirittää kun katselee kun pieniä vauvoja viedään autossa kasvot menosuuntaan päin, koska niin kun sanottu, kolarit tulee yleensä edestä päin.
Vaikka polvet olisi suussa asti en häntä tule kääntämään, mutta kiitos uuden gracon XTP istuimen, hän saa istua vielä pitkään selkämenosuuntaan päin, takapenkillä. Vaikka häntä en nyt näekkään koko ajan, kolari on vielä vahvasti mielessä ja sen myötä turvallisuus.
:wave:
 
lapsi autossa
Olen turhan usein nähnyt, että lasta kuljetetaan etupenkillä apumiehen paikalla aikuisen sylissä.
Turhan usein myös lapsi keikkuu takapenkillä ilman minkäänlaista turvavyötä, istuimesta puhumattakaan.

Tuttavat kertoivat, ettei heidän 3-4 v lapsi suostu istumaan turvaistuimessa niin, että istuimen vyöt menevät olkapäiden yli = ovat paikallaan. Hän pudotti aina hihnat pois.
´Kun lapsi tuli kerran meidän kyytiimme, pysäytimme auton joka kerta kun olkahihnat putosi; hihnat laitettiin takaisin paikalleen.. ehkä kolme kertaa teki tämän, sitten antoi hihnojen olla. Toki lapset ovat omille vanhemmilleen hankalampia, mutta silti.

Lapsen kuuluu olla AINA asianmukaisessa, ikää ja kokoa/painoa vastaavassa turvaistuimessa / turvavöissä !!!!
 
sanna 74
meidän ukkeli on ollut kasvot menosuuntaan jostain 1v ja 2kk iästä. se syy oli sama ku muillakin et jalat ei mahtunut mitenkää olee suorana. ja luulis lastaki oksettavan ku pitää olla väärinpäin. itteäni aina oksettaa autossa ni tulee otettua sekin mahdollisuus huomioon.
 
Persilja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.07.2005 klo 11:59 sanna 74 kirjoitti:
meidän ukkeli on ollut kasvot menosuuntaan jostain 1v ja 2kk iästä. se syy oli sama ku muillakin et jalat ei mahtunut mitenkää olee suorana. ja luulis lastaki oksettavan ku pitää olla väärinpäin. itteäni aina oksettaa autossa ni tulee otettua sekin mahdollisuus huomioon.
Meillä ois ajankohtaista vaihtaa kasvot menosuuntaan; jalat ei mahdu kuin koukkuun.
Olen unohtanut miten edellisen lapsen kaa istuin oli kiinnitetty. Kun ohjeessa lukee ettei sais silloin käyttää niitä nelipistevöitä jos tulee auton turvavyöllä...
Mut meillä oli kyllä edellisellä nelipistevöissä ja auton turvavyöllä oli istuin kiinni, mut en muista tarkkaa miten. Onko muilla niin kiinnitettyjä istuimia.
Viime reissulla tyttö kans oksenti kun jouduttiin ajamaan mutkaista tietä 50km...Oli aika kiva sotku vaikka itse siirryinkin taakse istumaan.
 
Ohhoh vanhemmat!Ettekö ole kuulleet että kasvot menosuuntaan saa lapsen laittaa aikaisintaan 3 v., sellaiset on suositukset, kattokaa vaikka kuluttajaviraston sivuilta.Pienten niskat eivät kestä törmäystilanteessa jos istuin on väärinpäin sijoitettu ikään nähden.Jalat mahtuvat kun siirtää istuinta taaemmas.En minä ainakaan alle 2 -vuotiasta uskaltais siirtää väärinpäin matkustamaan.Mitä järkeä ostaa istuin jos siitä ei tosi tilanteessa ole hyötyä..järkeäkin saa käyttää.. :kieh:
 
Äippeli
minä laitoin takapenkin keskelle kasvot menosuuntaan heti kun ostimme istuimen, eli n. 10kk iässä! Istuimen ohjekirjassa on selkeä kohta kuvien kera, jossa sanotaan miten istuin laitetaan kiinni kasvot menosuuntaan pienelle lapselle. Sit on eritavalla kiinnitys kasvot menosuuntaan isommalle lapselle.. Ainakin meidän istuimen voi laittaa noin.. minä varmaan sitten olenkin niin tyhmä ja aivoton kun en toimi noiden kaikkien normien mukaan..

Ja sit vielä noista törmäystesteistä.. Ootteko ajatellu et harvoin kolari ajetaan niin kuin niissä törmäystestin kuvissa on. Eli aivan suoraan niinkuin nokka kohti kohti tiiliseinää, tai samanlainen törmäys sivulta... Ja ei niis kuvis ollu sen turvaistuimen edessä penkkiä tai mitään, mikä oikeassa tilanteessa tietenkin estää turvaistuimen niin kovan heittelehtimisen.. no joo antaa olla..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2005 klo 09:53 mami kirjoitti:
Ohhoh vanhemmat!Ettekö ole kuulleet että kasvot menosuuntaan saa lapsen laittaa aikaisintaan 3 v., sellaiset on suositukset, kattokaa vaikka kuluttajaviraston sivuilta.Pienten niskat eivät kestä törmäystilanteessa jos istuin on väärinpäin sijoitettu ikään nähden.Jalat mahtuvat kun siirtää istuinta taaemmas.En minä ainakaan alle 2 -vuotiasta uskaltais siirtää väärinpäin matkustamaan.Mitä järkeä ostaa istuin jos siitä ei tosi tilanteessa ole hyötyä..järkeäkin saa käyttää.. :kieh:

Kirjoittaja mahtanee olla 1 lapsen äiti :whistle: :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2005 klo 08:16 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2005 klo 09:53 mami kirjoitti:
Ohhoh vanhemmat!Ettekö ole kuulleet että kasvot menosuuntaan saa lapsen laittaa aikaisintaan 3 v., sellaiset on suositukset, kattokaa vaikka kuluttajaviraston sivuilta.Pienten niskat eivät kestä törmäystilanteessa jos istuin on väärinpäin sijoitettu ikään nähden.Jalat mahtuvat kun siirtää istuinta taaemmas.En minä ainakaan alle 2 -vuotiasta uskaltais siirtää väärinpäin matkustamaan.Mitä järkeä ostaa istuin jos siitä ei tosi tilanteessa ole hyötyä..järkeäkin saa käyttää.. :kieh:

Kirjoittaja mahtanee olla 1 lapsen äiti :whistle: :whistle:

Ihan peräti 3 lasta
:saint:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2005 klo 14:15 mami kirjoitti:
Ihan peräti 3 lasta

Ja ikäerot oli? Meillä on ihan pikapuoliin semmonen tilanne, että meillä pitäs olla sitte 3 istuinta selkä menosuuntaan, esikoinen on 3v. kun kolmas lapsi syntyy ja todettiin että ainakin ihan tavallisessa isohkossa henkilöautossa 3 istuinta selkä menosuuntaan oli mahdottomuus. Että vaikka ne "lait ja määräykset" sanois mitä, niin aina se ei oo mahdollista, että 3-4v. pidettäis selkä menosuuntaan. Jokainen päättäkööt tämän itse omien mahdollisuuksiensa mukaan. Ja mä en näe järkeä ostaa 3lapsiselle perheelle mitään isoa crysleriä, mihin sais kaikki mahtumaan selkä menosuuntaan. Ja sekin muuten, eipä löytyis niin isoa selkä menosuuntaan istuinta, mihin mahtuis selän pituudeltaan tuo meidän 3vee, vaan täytyy olla jo selkänojallinen turvavyöistuin, josta saa harva se kuukausi nostaa selkänojaa entistä korkeammalle ettei pää tule yli laidan.
 
Niiskuneidin äiti
Poika 4 v. istuu edelleen selkä menosuuntaan Gracon Cosmicissa ja ihan hyvin mahtuu. Tyttö 1 v istuu tietysti myös selkä menosuuntaan. Poika käännetään varmaan kun alkaa talvivaatekeli...
 
mitä istuimia teillä on oikein käytössä jos ei kerta mahdu selkä menosuuntaan päin????

meillä on britaxin two way elite vanhassa toyota corollassa ja hyvin mahtuu. Jos haluaa istuimen enemmän makuuasentoon niin silloin tekee tiukkaa mutta normaalissa istuma asennossa mahtuu hyvin. Eikä meillä mikään pieni poika oo: 12 kiloo ja 80cm.
 
Nää turvaistuin jutut on aika kakspiippusia juttuja...kukaan ei tee oikein eikä väärin. Törmäystestit antaa vain osviittaa että miten käy jos jos jos.....henk.koht itse en tule, niin kuin edellisessä sivussa kirjotin, kääntämään lastamme kasvot menosuuntaan kun vasta sitten ehkä 3 vuotiaana. Ymmärrän kyllä ihmisiä joilla on pieni auto, monta lasta ja kuljetus ei onnistu ilman tuolin kääntämistä.
Pääasia on että lapset on kiinni, eikä roiku ohjaajan selkänojassa kun täälä Slovakiassa, ihan kauhistuttavaa katseltavaa, ihan pienet vauvatkin on äitien sylissä takapenkillä.
Turvallista matkaa lapsille***
 
mietiskelee myöskin
Edelleen ihmettelen miksi lapsen hengellä leikitään ilman mitään ihan todellista syytä? Kuinka te pystytte antamaan anteeksi itsellenne jos lapsi kuolee kolarissa sen takia ettei noita suosituksia ole noudatettu?
 
Kaksi muksua on käännetty käytännön syistä 2,5 vuotiaana. Olisin halunnut pitempään pitää selkä menosuuntaan, mutta mihin ne jalat laittas. On kumma, ku suositukset on mitä on tietenki turvallisuussyistä, mutta kuitenki käytännössä hankala toteuttaa. Oisko kehittämisen paikka panostaa pienten lasten turvallisuuteen. Ihmettelen tosissaan huolettomia vanhempia, jotka kääntää lapsensa jo 9 kiloisina! Haloo, järkeä mukaan. Semmoisia istuimia, joissa tämä luvataan tehä, ei tarvis edes myydä. Pitäs olla yhtenevät säännöt istuinvalmistajien suosituksiin.
 
3 muksun äiti
Käsittääkseni nämä istuimet, joissa luvataan kasvot menosuuntaan pienten lasten istua, on Eurooppalaisten valmistajien istuimia. Pohjoismaissa on eri systeemi ja tiukemmat säädökset ja ihan syystäkin. Meillä on 3 lasta ja pieni auto. Järjestelyä vaatii, mutta mahdutaan nipin napin istuiminemme autoon. Itse käänsin vanhimmat 15 kiloisina ja mielestäni liian aikaisin kuitenkin kasvot menosuuntaan. Britax Two Way Elite on meiän istuin. 5-vuotiaalla Gracon turvavyöistuin. Istuinmyyjät kyllä kauppaa näitä Euroopassa käytössä olevia penkkejä. KÄYTTÄKÄÄ silti JÄRKEÄ! Sanotaan, että alle 4-vuotiaan niska ei kestä nokkakolarin voimaa kaupunkinopeudellakaan. Toisaalta käytäntö pakottaa siirtymään toisinpäin aikasemmin. Meillä vähää vaille 3 vuotiaana. Älkää antako mukavuuden ja helppouden vaikuttaa, vaan lapsen koko ja ikä ratkaisee asian. Eihän muissakaan hengenvaarallisissa tilanteissa mukavuus voi mennä turvallisuuden edelle, varsinkaan lasten kanssa. Järkeä myös istuinten myyjille. Hop hop kääntämään niitä istuimia takaisin selkä menosuuntaan, ennen ku rysähtää.
 
Meillä tyttö vaihdettiin toisessa autossa reilu vuoden ikäisenä kasvot menosuuntaan.JA roisessa autossa istuu vieläkin selkämeno suuntaan etupenkillä.Toisessa asutossa oli pakko vaihtaa istuinta,kun ei tytsy viihtynyt yksin takapenkillä selkä menosuuntaan!
 

Yhteistyössä