kasvissyönti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gg

Vieras
Hei! Lapseni on kohta 6kk vanha ja neuvolassa on sanottu että vois lihaa kohta alkaa syöttää. Itse olen ollut kasvissyöjä 6 vuotta ja tuntuisi pahalta syöttää lapselle lihaa :/ onko muita jotka eivät ole syöttäneet lapselleen koskaan lihaa? Tuntuu kuin monet rupeaisit syyllistämään jos en syöttäisi..mutta sekin tuntuisi pahalta jos syöttäisin. mitähän pitäisi tehdä ja maksaako paljon jos ottaa yhteyttä ravitsemusterapeuttiin? olen siis lakto-ovo vegetaristi. Käytän paljon soija tuotteita yms.

Ruokavalion koostaminen onnistuu kyllä lakto-ovo-vegetaarisestikin myös lapselle mutta kannattaa ottaa hyvin selvää asioista ja huolehtia myös tarvittavat vitamiinilisät.

Tietävätkö neuvolassa että olet kasvissyöjä? Sitä meinaan että yleensähän taitaa olla oletus että perhe on sekasyöjä, jos ei toisin mainita. No, eipä tuolla oikeastaan ole mitään merkitystä.

Eikai kellään ole nokankoputtamista siihen mitä lapsellesi syötät, jos hän vain saa kaikki tarvittavat vitamiinit, hivenaineet yms ruoasta. Jos teidän tk:ssa (sairaalassa) on mahdollisuus ravitsemusterapeutillä käyntiin niin varaa ihmeessä aika sinne. (Siis jos siellä on ravitsemusterapeutti). Tsemppiä, älä välitä muiden puheista. :)

Niin juu, itse olen ihan sekasyöjä, mutta vastasin silti. :)

Eikai se lihan syöttäminen vauvalle (tai lapselle) pakollista ole. Ihan sama vaikka joku syyllistäisikin kun en tälle odottamalleni lapselleni tule ikinä liharuokaa antamaan, kun en itsekään syö, tiedän kuitenkin että se on oikea ratkaisu olla antamatta lihaa. Lapseni aion kasvattaa lakto-ovo ruokavaliolla ja käsittääkseni se toimii monilla kasvissyöjäperheen lapsilla oikein hyvin, ravitsemusterapeutilla kannattaa kyllä käydä.

On ok kunhan et unohda proteiinia! Voit alottaa esim vihanneksilla ja kananmunalla. Linssejä, papuja ja soijaa ei mun mielestä suositella ennen vuoden ikää... Tofusta en tiiä, ehkä se sopis?

Yhteistyössä