Kasvissyöjän lapsen ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokavaliosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hah. mammat kuvittelevat lastensa olevan ihan heppoisilla aivoilla varustettuja. jos kotona ei anneta mahdollisuutta valita ihan kaikesta, niin lapsihan jumahtaa mamman ajatuksiin kiinni. kaikki pupuruokalaisetkin ovat pupuruokamammoista ulostulleita. not.

[QUOTE="näin meillä";29502649]Me emme ole vegaaneja ja kalaa syömme eettisistä ja terveydellisistä syistä ehdottomasti.[/QUOTE]

Miten eläintä, voi syödä eettisestä syystä???

Jos minulle eläinten hyvinvointi olisi kaikkein tärkein asia, niin lukisin insinööriksi ja keksisin tuotantoeläimille paremmat elinolot tai auttaisit kehittämään teknologiaa joka mahdollistaa paremman elämän.

Tai sitten alkaisin maanviljelijäksi ja tekisin oman luomutilan jossa eläimet saisi olla miten haluaa. Sitä en ymmärrä miten lihan välttely parantaa maailmaa. Viljojen ja muidenkin kasvisten kasvattaminen suurtiloilla vaatii eläinten lannoitetta, ja monet hedelmät sekä muut joudutaan tuomaan ulkomailta talvisen Suomen takia. Kasvisten, hedelmien ym. kuljetukset saastuttaa, kun taas eläimet voidaan kasvattaa paikallisilla suomalaisilla tiloilla. En siis näe että vegaaniruokavalio pelastaa maailmaa. Suututan jonkun varmasti, mutta väittäisin että vegaaniruokavalio on hyvän omantunnon keinotekoista ylläpitämistä. Se myös altistaa puutostaudeille, asiasta on tehty ihan tutkimuskin.

Voihan eläimelle eettistä elämää elää myös metsästämällä itse. Käy ampumassa itse jäniksen tai hirven metsästä. Toimenpide on nopea, helppo eikä aiheuta kärsimystä eläimelle joka on saanut elää luonnonvaraisena.

ammut ja nasut ei kuitenkaan suomessa elele kokonaan suomen antimilla vaan tuontirehulla, jota menee paljon. lihan kotimaisuus on siis myytti. yhteen lihakiloon menee lukemattomia kiloja rehua. liha ei ole siis taloudellista vaan tuontipavut ja vilja kannattaa ihmisen itse popsia. ja polttoaineen, veden ym. kulutus on lihan tuotannossa ihan toista luokkaa.

[QUOTE="femin";29502837]Sääliksi kävi kerran pientä poikaa, kun olin päiväkodissa ensimmäistä päivää töissä ja eräs rastapää toi poikansa hoitoon. Ruoalla oltiin ja poika alkoi itkeä, kun olisi halunnut syödä samaa ruokaa, kuin muutkin, mutta vanhempien halusta poika oli kasvissyöjä. :(

Mielestäni tuo on ilkeää ja ajattelematonta vanhemmilta. Aikuisen on ok olla kasvissyöjä, mutta mielestäni on väärin kieltää lapselta lihansyönti, jos lapsi siihen on selvästi halukas. Mitä lapsi oppii siinä, kun vanhemmat lyttäävät lapsen oman mielipiteen ja pakottavat toimimaan haluamallaan tavalla?[/QUOTE]

Entä jos lapsen kaverit hyppäävät kaivoon, ja lapselle tulee paha mieli kun ei saa itse hypätä perässä? Perheitä on niin paljon erilaisia, että on lapsellekin tarpeellista ennemmin tai myöhemmin oppia että kaikki eivät toimi samalla tavalla. Oli sitten kyse ruosta, vaatetuksesta, uskonnosta, harrastuksista tai mistä vain. Pitäähän vanhemmilla olla oikeus kasvattaa omat lapsensa oman arvomaailmansa mukaan, eikä sen mukaan mitä valtavirta haluaa. Edellyttäen tietenkin ettei moisesta arvomaailmasta ole lapselle haittaa.

Itse olen jonkin sortin kasvissyöjä. Hetken aikaa olin vegaanikin, mutta sen droppasin muutaman vuoden jälkeen, koska olin liian laiska pitämään huolta vegaaniruokavalion terveellisyydestä ja monipuolisuudesta. :ashamed:

Mun ruokavalioon on eettisyys syynä, eli en syö tehotuotettua lihaa, enkä syötä sitä myöskään lapsilleni. Meillä kuitenkin syödään maitotuotteita (luomu), kananmunia (luomu), kalaa ja riistaa (tuttavapiirissä metsästäjä jolta saadaan usein hirven jauhelihaa). Joskus harvakseltaan myös luomu naudanlihaa. Toisinaan lapseni ovat syöneet jonkun hodarin jossain isänsä kanssa, tai isovanhempien luona maistelleet luvatta jotain ns. norminakkeja. Kyllä se välillä vähän sieppaa ettevät muut kunnioita näkemystäni lasteni ruokavaliosta, mutta en oo halunnut vetää pipoa mitenkään erityisen kireälle tässä asiassa. Lapseni ovat kuitenkin sen verran pieniä vielä etteivät itse voi ymmärtää mistä on kysymys, ja myöhemmin voin heille sitten selittää miksi en toivo heidänkään syövän tehotuotettua lihaa. Kunhan ovat siinä iässä että edes vähän ymmärtävät asiasta, he saavat kyllä päättää itse mitä suuhunsa laittavat.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä