[QUOTE="femin";29502837]Sääliksi kävi kerran pientä poikaa, kun olin päiväkodissa ensimmäistä päivää töissä ja eräs rastapää toi poikansa hoitoon. Ruoalla oltiin ja poika alkoi itkeä, kun olisi halunnut syödä samaa ruokaa, kuin muutkin, mutta vanhempien halusta poika oli kasvissyöjä.
Mielestäni tuo on ilkeää ja ajattelematonta vanhemmilta. Aikuisen on ok olla kasvissyöjä, mutta mielestäni on väärin kieltää lapselta lihansyönti, jos lapsi siihen on selvästi halukas. Mitä lapsi oppii siinä, kun vanhemmat lyttäävät lapsen oman mielipiteen ja pakottavat toimimaan haluamallaan tavalla?[/QUOTE]
Entä jos lapsen kaverit hyppäävät kaivoon, ja lapselle tulee paha mieli kun ei saa itse hypätä perässä? Perheitä on niin paljon erilaisia, että on lapsellekin tarpeellista ennemmin tai myöhemmin oppia että kaikki eivät toimi samalla tavalla. Oli sitten kyse ruosta, vaatetuksesta, uskonnosta, harrastuksista tai mistä vain. Pitäähän vanhemmilla olla oikeus kasvattaa omat lapsensa oman arvomaailmansa mukaan, eikä sen mukaan mitä valtavirta haluaa. Edellyttäen tietenkin ettei moisesta arvomaailmasta ole lapselle haittaa.
Itse olen jonkin sortin kasvissyöjä. Hetken aikaa olin vegaanikin, mutta sen droppasin muutaman vuoden jälkeen, koska olin liian laiska pitämään huolta vegaaniruokavalion terveellisyydestä ja monipuolisuudesta. :ashamed:
Mun ruokavalioon on eettisyys syynä, eli en syö tehotuotettua lihaa, enkä syötä sitä myöskään lapsilleni. Meillä kuitenkin syödään maitotuotteita (luomu), kananmunia (luomu), kalaa ja riistaa (tuttavapiirissä metsästäjä jolta saadaan usein hirven jauhelihaa). Joskus harvakseltaan myös luomu naudanlihaa. Toisinaan lapseni ovat syöneet jonkun hodarin jossain isänsä kanssa, tai isovanhempien luona maistelleet luvatta jotain ns. norminakkeja. Kyllä se välillä vähän sieppaa ettevät muut kunnioita näkemystäni lasteni ruokavaliosta, mutta en oo halunnut vetää pipoa mitenkään erityisen kireälle tässä asiassa. Lapseni ovat kuitenkin sen verran pieniä vielä etteivät itse voi ymmärtää mistä on kysymys, ja myöhemmin voin heille sitten selittää miksi en toivo heidänkään syövän tehotuotettua lihaa. Kunhan ovat siinä iässä että edes vähän ymmärtävät asiasta, he saavat kyllä päättää itse mitä suuhunsa laittavat.