Kasvissyöjän lapsen ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokavaliosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";29502774]Sinä sen sanoit! En pidä kasvissyöntiä huonona tai vääränä valintana. Enkä pidä ateistina oloa huonona tai vääränä valintana. En tosiaan vain tahdo aivopestä tulevia lapsiani tai opettaa heille että just kasvissyönti ja ateismi ovat oikein. Ehkä nämä asiat siksi mietityttävät.[/QUOTE]

Äitinä en ikipäivänä halua pakottaa lapsiani johonkin tiettyyn muottiin, oli kysymys sitten tyylistä, musiikkimausta, liikunnasta tai ruokavaliosta. Ruokatottumukset tahdon opettaa mahdollisimman helpoiksi, terveellisiksi ja monipuolisiksi, koska mielestäni sekin lähtee kotoa. Me annetaan malli ja lapset itse päättävät mitä sitten tuolla maailmalla tahtoo syödä.

Mä en koe oikeudekseni päättää että lapsesta tulee kasvissyöjä, koska on isompana elimistölle paljon rankempaa aloittaa lihan syöminen kuin lopettaa.

En ole tällaisesta kuullut koskaan, omalla lapsella ja tuttavapiirissä (paljon kasvissyöjiä) ei ole ollut ongelmia. Tietenkään jos on ollut 15 vuotta kasvissyöjä ja ekan kerran maistaa lihaa niin ei kannata tuosta vaan siirtyä pelkkään täyslihapihviin ainoana ravintona vaan syödä myös lisukkeita normaaliin tapaan.

En ole tällaisesta kuullut koskaan, omalla lapsella ja tuttavapiirissä (paljon kasvissyöjiä) ei ole ollut ongelmia. Tietenkään jos on ollut 15 vuotta kasvissyöjä ja ekan kerran maistaa lihaa niin ei kannata tuosta vaan siirtyä pelkkään täyslihapihviin ainoana ravintona vaan syödä myös lisukkeita normaaliin tapaan.

Mun tuttavan tytär oli muistaakseni reilut kymmenen vuotta kasvissyöjä, ja suurimman osan ajasta vegaani. Ja hänellä oli ainakin vatsa kovasti oireillut kun oli joutunut siirtymään liharuokaan lääkärin määräyksestä/kehoituksesta.

Mutta mä uskon että se on ihan ihmisestä ja elimistöstä kiinni kuka reagoi huonosti ja kuka ei ollenkaan.

[QUOTE="aapee";29502774]Sinä sen sanoit! En pidä kasvissyöntiä huonona tai vääränä valintana. Enkä pidä ateistina oloa huonona tai vääränä valintana. En tosiaan vain tahdo aivopestä tulevia lapsiani tai opettaa heille että just kasvissyönti ja ateismi ovat oikein. Ehkä nämä asiat siksi mietityttävät.[/QUOTE]

Yhtä lailla sen opettaminen että syödään lihaa, on lapsen aivopesua. Se nyt vaan on fakta että vanhemmat siirtää omia arvojaan lapsilleen ja niin kuuluukin tehdä. Samalla logiikalla ei saisi esim kierrättää lasten vaatteita, koska muuten aivopesee lapsiaan siihen että luonnon säästäminen on oikein? Tai urheilija ei saisi aivopestä omia lapsiaan liikuntaharrastukseen koska kaikki muut eivät urheile eivätkä pidä sitä tärkeänä asiana?

• Tykkää
Reactions: Cassyput
ei noin verrata. ateisti toki kertoo eri uskonnoista, mutta vegetaristin tulisi muka kokkailla lihaa. ei ihan sama asia. sitten ateistin tulisi opettaa lapsilleen jumalan sanaa.

Sisareni on kasvissyöjä, ei syö edes kalaa, mutta kokkaa kyllä silti lapsilleen liha- ja kalaruokia. :)

Sääliksi kävi kerran pientä poikaa, kun olin päiväkodissa ensimmäistä päivää töissä ja eräs rastapää toi poikansa hoitoon. Ruoalla oltiin ja poika alkoi itkeä, kun olisi halunnut syödä samaa ruokaa, kuin muutkin, mutta vanhempien halusta poika oli kasvissyöjä. :(

Mielestäni tuo on ilkeää ja ajattelematonta vanhemmilta. Aikuisen on ok olla kasvissyöjä, mutta mielestäni on väärin kieltää lapselta lihansyönti, jos lapsi siihen on selvästi halukas. Mitä lapsi oppii siinä, kun vanhemmat lyttäävät lapsen oman mielipiteen ja pakottavat toimimaan haluamallaan tavalla?

Ihan yhtälailla harmittaa erään ystävän kasvatustapa, kun lapsi oli äidiltään kysellyt Jeesuksesta ja ystävä oli naureskellut ja lapselle sanonut, että se on keksitty huru-ukko, eikä sitä oikeasti ole ollut olemassa. (Miksi, oi miksi ne omat mielipiteet pitää istuttaa sen lapsen päähän?! Miksi lapsi ei saa itse oppia ja järkeillä asioita?)

Kyllä minua huolettaisi paljon enemmän soijatuotteiden tuputtaminen lapselle kuin lihan syöttäminen. Soijan vaikutuksista ei voi tietää, aasiassa elimistöt sitä tottuneet käyttämään, mutta miten käy kun sitä syötetään suomalaiselle lapselle. Ja aasiassakin sen käytöstä tiedetään johtuvan haittoja.

Käytin soijaa paljon aiemmin, kun se on niin "terveellistä", no kärsin sitten lapsettomuudesta ja jätin soijan pois. Eläintarhoissa soijaa käytetään ehkäisyyn eli aiheuttaa hedelmättömyyttä. Soija estää myös hyvien ravintoaineiden imeytymistä mikä on kasvuikäiselle erityisen tärkeää.

Pitäisi miettiä että millaiseen ravintoon suomalainen elimistö on tottunut. Ja kyllä liha sekä kananmunat ovat todella hyviä ravintoaineiden lähteitä, samoin voi ja kala.

Tunnen pari kasvisyöjää ja heidän elimistöstä näkee että hiilarihöttöä tulee syötyä paljon, ovat turpeita mutta luisevia. Parempi syöttää lapselle eri ruokia jos itse haluaa olla vegaani. Päättäköön sitten itse aikuisena, mutta ei kasvuvaihetta pidä sotkea noilla soijasotkuilla.

Yhtä lailla sen opettaminen että syödään lihaa, on lapsen aivopesua. Se nyt vaan on fakta että vanhemmat siirtää omia arvojaan lapsilleen ja niin kuuluukin tehdä. Samalla logiikalla ei saisi esim kierrättää lasten vaatteita, koska muuten aivopesee lapsiaan siihen että luonnon säästäminen on oikein? Tai urheilija ei saisi aivopestä omia lapsiaan liikuntaharrastukseen koska kaikki muut eivät urheile eivätkä pidä sitä tärkeänä asiana?

Sä et selvästikään tajunnut tuota pointtia... Ei se, että lapselle antaa paljon eri mahdollisuuksia ole aivopesua.
On ok, antaa lasten kokeilla liikuntaharrastusta, mutta kannattaa kokeilla myös muitakin, ihan vaikka piirtämistä tai muuta käsillä tekemistä ja antaa lapsen itse valita niistä mieluisimmat. Näin tuetaan ja rohkaistaan lasta.

Ruoistakin kaikkea kannattaa maistattaa lapsille ja niistä sitten valikoituu lapselle se omanlainen ruokavalio ilman aivopesua.

Lapsille tulisi kulttuurikasvatuksen muodossa tunkea matoja ja kovakuoriaisia suuhun pikkulapsesta asti ettei mene mahdollisuudet tulevaisuuden liharavintoon. Nautaa ei 30 vuoden kuluttua ole juuri tarjolla.

Miten jos ei ole joulutorttuihin kallellaan, tarvitseeko alkaa leipomaan lapsia varten kuitenkin ettei tulisi traumoja ja maha aikuisena pipiksi?

En itsekään syö pipareita, mutta kyllä niitä tuli joulunaikaan moneen kertaan leivottua ja lapset tykkäs kyllä. ;) Onhan se hyvä tarjota niitä torttuja senkin takia, että ovat aika olennainen osa suomalaista joulua.

Meillä kyllä tehdään suomalaisia perinneruokia, vaikka mies ei niitä syökään. (Ei ole ikinä edes maistanut kalakukkoa tai mustaa makkaraa...)

Ystävä on kasvattanut neljä lasta vegeinä ja nykyään kaikki (nuorin 15) ovat vegaaneja. Joskus ovat tainneet lihaa maistaa, mutta ihan omasta halustaan ovat pysyneet lihattomina.
Olen edellisen kanssa samaa mieltä siitä, että liika soijatuotteiden käyttö ei ole hyvästä. En muutenkaan ymmärrä 'lihajäljitelmien' käyttöä, mutta kukin tyylillään.

[QUOTE="jooo";29502733]Mä en oo ikinä kyllä myöskään ymmärtänyt "kasvissyöjiä" jotka syövät kalaa. Saatika sitten kun löytyy niitä, jotka ovat "kasvissyöjiä", mutta syövät normaaleja hampurilaisia (lihapihvillä!)! :D Mutta sama se oikeastaan mulle on.[/QUOTE]

jotkut kasvissyöjät vastustavat lihan syöntiä koska punainen liha ja siipikarja kasvatetaan epäeettisesti. iso osa ruokakaloista taas polskii elämänsä onnellisesti oikeassa elinympäristössään ennen kalatiskille joutumista. jotkut kasvissyöjät syövät riistaakin. minusta tuo on loogisempaa kasvissyöntiä kuin kaiken lihan vastustus koska eläimet on niin ihkuja pörröpalloja ettei niitä saa popsia. sisäistetään siis se että luonnon kiertokulkuun kuuluu toisten eläinten päätyminen toisten ruoaksi, mutta ei tehotuotanto.

• Tykkää
Reactions: Nanemone
[QUOTE="pihvi";29502940]jotkut kasvissyöjät vastustavat lihan syöntiä koska punainen liha ja siipikarja kasvatetaan epäeettisesti. iso osa ruokakaloista taas polskii elämänsä onnellisesti oikeassa elinympäristössään ennen kalatiskille joutumista. jotkut kasvissyöjät syövät riistaakin. minusta tuo on loogisempaa kasvissyöntiä kuin kaiken lihan vastustus koska eläimet on niin ihkuja pörröpalloja ettei niitä saa popsia. sisäistetään siis se että luonnon kiertokulkuun kuuluu toisten eläinten päätyminen toisten ruoaksi, mutta ei tehotuotanto.[/QUOTE]

Niin no joo. Noin kun ajattelee niin ymmärrän kyllä. (En siis toki sitä hampurilaisten syöntiä, vaan kalan syönnin).

Olen itse kasvissyöjä mutta lapset ovat kyllä ihan sekä ravinnolla.
Kasvisruoka ei itselleni ole niinkään elämänkatsomus kuin makukysymys. Satun tykkäämään kasvisruoasta.
Ja aika helppo Se on mielestäni toteuttaa.
Tänään esim koko porukka syö kasviskiusausta. Lisukkeena salaattia ja miehelle ja lapsille lauantaina tehtyjä lihapullia.

Kuinka te soijan syöjät tarkistatte, ettei käyttämänne soija ole geenimanipuloitua? Mitä soijan suuri estrogeenipitoisuus aiheuttaa itsellenne ja lapsillenne? Oletteko miettineet tätä?

[QUOTE="Heissan";29503007]Kuinka te soijan syöjät tarkistatte, ettei käyttämänne soija ole geenimanipuloitua? Mitä soijan suuri estrogeenipitoisuus aiheuttaa itsellenne ja lapsillenne? Oletteko miettineet tätä?[/QUOTE]

En tarkista mitenkään. Toista kysymystä en edes ymmärtänyt. En ole miettinyt näitä asioita.

[QUOTE="femin";29502837]

Ihan yhtälailla harmittaa erään ystävän kasvatustapa, kun lapsi oli äidiltään kysellyt Jeesuksesta ja ystävä oli naureskellut ja lapselle sanonut, että se on keksitty huru-ukko, eikä sitä oikeasti ole ollut olemassa. (Miksi, oi miksi ne omat mielipiteet pitää istuttaa sen lapsen päähän?! Miksi lapsi ei saa itse oppia ja järkeillä asioita?)[/QUOTE]

Ai olisiko sen vanhemman pitänyt sitten sekoittaa lapsen pää niillä jeesus saduilla? Juuri sen takia en ymmärrä, että koulussa opetetaan uskontoa ja aivopestään lapsia eikä anneta lasten itse oppia ja järkeillä asioita.

Yhteistyössä