Kasvatusmoka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en yhtään tykkää "yksi mokaa, kaikkia rankaistaan"- periaatteesta.

Olisin siis keksinyt sille pienemmälle edes jotain muuta kivaa, jos uimaan meno ei olisi onnistunut.

Tai menisin tyyliin ylihuomenna pienemmän kanssa uimaan, isompi saisi jäädä pois reissusta.

Ei se sen pienemmän vika oo, että sillä on 5 v sisarus joka ei vieläkään ole oppinut sitä, ettei toisia lyödä. Miksi sitä pientäkin siis nyt rankaistiin?

Juu, ei kaikkia rankastakaan yhden pöljäilystä. Ap:llä kuitenkin oli se oikea pyrkimys vaikka menikin molempien reissu tällä kertaa. Minäkin varmasti hyvittelisin sitä syyttä ilman jäänyttä. Eli minusta isompaa kohtaan ei ollu kasvatusmoka, ja pienemmälle jotain muuta korvaavaa kivaa tai uusi reissu ilman rankaistua lasta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ihan ok rangaistus. Sitä paitsi joskus sen vaistoaa jo menomatkalla, että tästä ei tulekaan kovin kiva elämys. Viedä nyt hakkaavaa ja jankuttavaa kakaraa uimaan. Siitä ei tule ku hermojenmenetys. Sinänsä ehkä järkevä päätös ja lapset muistaa tuon seuraavalla kerralla.

Jos asia olisi liittynyt muuhun kuin uintiin, olisin toiminut eritavalla. Liittyi suoraan uimiseen ja sen takia vihelsin pelin poikki. Meidän lapset saavat käydä harrastuksissaan ilman mitään kiristyksiä (mistä täällä näitä yleistäjiä riittää? ) ja muutenkin touhtutaan paljon. Ja tosiaan, kyseessä ei ollut mikään ainut kertainen juttu vaan mielestäni selvä asia ikävään tekoon liittyen.

Keskustelu toistoa on ollut asian tiimoilta.

Mutta näin, ehkä joku voi tehdä meistä ls-ilmoituksen. Sori, pakko vinoilla kun niitä on ollut palstalla nyt ilmassa. :)

[QUOTE="aloittaja";26092346]Mikä se erillinen juttu on?

Käymme uimassa pari kertaa viikossa, eli ei mikään ainut kertainen tapahtuma ja en ole käyttänyt tälläistä ennen. Riita liittyi selvästi uintiin, joten ilmoitin ettei tuollaisen käytöksen jälkeen mennä uimaan koska lyöminen on ehdottomasti kielletty.[/QUOTE]
No vaikka se että jos on lyömisestä ollut ennenkin puhetta niin vaikka silloin etukäteen sovittu rangaistus siitä. Mutta en siis pidä mitenkään pahana toimintaasi. Tää on vaan näitä kliseisiä näin ei saa toimia-juttuja. Ja mun mielestä näin yksittäin ihan ok.

[QUOTE="aloittaja";26092376]Jaahas, ei olisi pitänyt tänne edes tätä laittaa.
Täydelliset palsta mammat olisivat toki hoitaneet tilanteen fiksummin ja aina tasapuolisesti.

Poistun häpeämään huonoa kasvatustani.[/QUOTE]
Höpöti, höpöti.. :) Tää nyt vaan on täällä tällasta että käännetään joka kivi ja vähän kivi vierestäkin.

no tottakai on seurauksia. 5-v tarvii toistoa asioissa vielä paljon, että oppii.
seurauksia on tottakai, mutta en itse kannata sitä linjaa, että "jahas.teit väärin. nyt onkin sitten peruttu uinti/karkkipäivä/telkkari/jumppa/kaverivierailu". jos se vedetään ihan hatusta tuo asia joka evätään- eri asia,jos on etukäteen jo sovittu, että hei mikäli tyhmäilet,et pääse uimaan.
pieni ja tyhmä sävyero ehkä, mutta noin mä ajattelen :)

Kyllä mä oikeasti ihmettelisin että mikä mun viisivuotiaassani olisi vialla jos päässä ei pysyisi että ketään ei lyödä.

Ja kyllä, jos tyhmäillään niin jäädään kivasta pois tmv. Joskus se on ennalta sovittu (tyyliin teepä vielä kerran niin jää synttäreille menemättä), joskus tulee yllätyksenä, riipuu tyhmäilyn vakavuudesta. Näin se menee meidän kolmasluokkalaisellakin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä mä oikeasti ihmettelisin että mikä mun viisivuotiaassani olisi vialla jos päässä ei pysyisi että ketään ei lyödä.

Ja kyllä, jos tyhmäillään niin jäädään kivasta pois, näin se menee meidän kolmasluokkalaisellakin.

No en mä kyllä mieti mikä hänessä on vialla, ihana lapsi on kaikilta osin. Tämä asia on noussut kuukauden sisällä kun kuopus alkanut inttämään ja esikko sitten viimeisenä lyö (lue läppäsee-> mulle se on lyömistä, mutta ei siis mitään nyrkillä naamaan menoa ole) kun inttäminen ei lopu.

[QUOTE="aloittaja";26092489]No en mä kyllä mieti mikä hänessä on vialla, ihana lapsi on kaikilta osin. Tämä asia on noussut kuukauden sisällä kun kuopus alkanut inttämään ja esikko sitten viimeisenä lyö (lue läppäsee-> mulle se on lyömistä, mutta ei siis mitään nyrkillä naamaan menoa ole) kun inttäminen ei lopu.[/QUOTE]

En sulle kommentoinut tuota vaan Endielle joka oli sitä mieltä että ei tarvita isoa rangaistusta koska viisivuotias vaatii vielä paljon toistoa. Mä olen taas sitä mieltä että tuon ikäinen muistaa ja tietää kyllä mutta kokeilee että pysyykö aikuinen linjassaan.

Eli mä olen kanssasi samalla linjalla että kova rangaistus vaan peliin tuosta asiasta, kun kerran siitä on jo aiemminkin juteltu. Josko nyt sitten alkaisi pysymään päässä.

Ok.
Tähän mennessä ei ole tullut mitään isompaa seurausta ja toivon, että tämä nyt pysyisi mielessä. Pahalta tuntui, mutta toisaalta toivoin jäävän mieleen paremmin.

Ja ymmärsi kun sanoin, että ikävillä teoilla on ikävät seuraukset.

Tuntuu, että tekee miten päin vaan aina menee vinoon. No, näillä mennään nyt.

Epäreilua tai ei, riehujien kanssa ei voi mennä veden äärelle.

Tuo pienempi inttää -> isompi läppäisee -näytelmä. Mitä siinä oikeastaan tapahtuu? Pieni harjoittelee puhumista ja jää jutuissaan jumiin ->isompi hermostuu ja haluaa saada tarinalle lopun. Vai pieni haluaa huomiota ja hänet keskeytetään -isompi haluaa huomioita- isompi saa huomiota lyömisellä. Pieni ärsyttää ja on tyytyväinen kun isompi hermostuu ja saa torut ????

Joskus nuorena kun olin perhekerhon ohjaajana, oli päivittäin useasti kuultua uhkailla, että "kohta lähdetään kotiin, jos et ole kunnolla". Tämä toistui vihaisesti useita kertoja, mutta mitään ei tapahtunut. Ilmeisesti te äidit ette ole täällä (tämä tapa kun ei ole mihinkään kadonnut).

Noh... ap:lle siis haluan sanoa, että toimit esimerkillisesti, kun toteutit spontaanin "uhkauksen". Lyöminen on vakava asia. Ymmärsin, että asiasta oli keskusteltukin jo useaan otteeseen.

Yhteistyössä