Kasvatusmoka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Eli olimme menossa uimaan ja yli 5v löi 2,5v kun tämä intti turhan päiväistä asiaan. Lyömisestä on ennenkin sanottu ja nyt sitten peruin uimareissun käytöksen takia.

Nyt sitten omatunto soimaa, mutta kun tuntuu ettei käskyt tunnu auttavan... :/

Tämä olo tuli kun sanoin äidilleni ja tuli hirveä syyllistämis saarnaus. Sanoin 5 vuotiaalle, että ikävillä teoilla on ikävä seuraus. Äitini nyt sitten vaan paapoi kun oli niin kamala äiti.

Argh. :(

[QUOTE="jenni";26092266]Eli pienempikin joutui kärsimään isomman lyömisen takia? Ei reilua minusta.[/QUOTE]

Jep. Olisin vienyt pienemmän uimaan ja jättänyt isomman reissusta pois (jos mahdollista).

[QUOTE="jenni";26092266]Eli pienempikin joutui kärsimään isomman lyömisen takia? Ei reilua minusta.[/QUOTE]

Mies ei ollut kotona, eli olisimme joutunet kaikki menemään sinne ja asiasta on tosiaan keskustelu nyt kuukauden sisällä sen verran usein etten enää muuta keksinyt.

minusta väärin. jotenkin järjetöntä. uintireissu ja lyöminen eivät liity toisiinsa mitenkään.

itse olisin varmaan vain laittanut lapsen pyytämään asiaa anteeksi, ehkä miettimään tilannetta ja sitten olis siitä vielä juteltu.

Ei minustakaan. Olisin jättänyt vaan sen isomman pois uimareissulta.

Hienosti toimittu. Toivottavasti kuitenkin keksit jotain pientä hyvitystä pienemmälle kun ei päässytkään uimaan.

Itse olisin tehnyt ihan samalla tavalla. Paapomisella olet vain suuremmissa vaikeuksissa.

minusta väärin. jotenkin järjetöntä. uintireissu ja lyöminen eivät liity toisiinsa mitenkään.

itse olisin varmaan vain laittanut lapsen pyytämään asiaa anteeksi, ehkä miettimään tilannetta ja sitten olis siitä vielä juteltu.

Pienempi intti, että menee ekana uimaan ja isompi löi. Asioista ollaan aina keskusteltu ja nytkin anteeksi toki pyydettiin.

Johan ap sanloi että lyömisestä on puhuttu ja silti sitä tekee. Yli 5v on saatava tajuamaan se että tyhmyyksistä on seuraus. Vaikka sitten uintireissun peruuntuminen. Yhtään liikaa ei oo sellanen sanktio vaikka pienempää kohtaan se ei olekaan reilua.

Mun järki sanoo niin että kannattaa jollain muulla erillisellä jutulla rangaista. Ettei sitten tuu sellasta oloa lapselle että kun on tuhma niin äiti peruu/pettää/ei pidä sanaansa, niin ja siis jos usein käyttää tällaista rangaistusta. Niin ja tosiaan sille pienemmälle surku... Mutta ei kai toi nyt mikään suuri moka ollut.

On toltakin 4v peruttu uimareissu ja seuraavalla kertaa asia oli muistissa joten reissua ei jouduttu uudelleen perumaan. Kovakallosille tarvii konkreettisia seurauksia sen ikuisen puhumisen sijaan.

Hienosti toimittu. Toivottavasti kuitenkin keksit jotain pientä hyvitystä pienemmälle kun ei päässytkään uimaan.

Itse olisin tehnyt ihan samalla tavalla. Paapomisella olet vain suuremmissa vaikeuksissa.

Kiva, että edes joku saa mieltä. Kun tosiaan asiasta keskustelu ei ole auttanut, ajattelin kokeilla näin.
Selitin tosiaan mistä johtuu ja ymmärsi.

Äh, tää on välillä tätä.

Johan ap sanloi että lyömisestä on puhuttu ja silti sitä tekee. Yli 5v on saatava tajuamaan se että tyhmyyksistä on seuraus. Vaikka sitten uintireissun peruuntuminen. Yhtään liikaa ei oo sellanen sanktio vaikka pienempää kohtaan se ei olekaan reilua.

no tottakai on seurauksia. 5-v tarvii toistoa asioissa vielä paljon, että oppii.
seurauksia on tottakai, mutta en itse kannata sitä linjaa, että "jahas.teit väärin. nyt onkin sitten peruttu uinti/karkkipäivä/telkkari/jumppa/kaverivierailu". jos se vedetään ihan hatusta tuo asia joka evätään- eri asia,jos on etukäteen jo sovittu, että hei mikäli tyhmäilet,et pääse uimaan.
pieni ja tyhmä sävyero ehkä, mutta noin mä ajattelen :)

Yli 5v on saatava tajuamaan se että tyhmyyksistä on seuraus. Vaikka sitten uintireissun peruuntuminen. Yhtään liikaa ei oo sellanen sanktio vaikka pienempää kohtaan se ei olekaan reilua.

Mä en yhtään tykkää "yksi mokaa, kaikkia rankaistaan"- periaatteesta.

Olisin siis keksinyt sille pienemmälle edes jotain muuta kivaa, jos uimaan meno ei olisi onnistunut.

Tai menisin tyyliin ylihuomenna pienemmän kanssa uimaan, isompi saisi jäädä pois reissusta.

Ei se sen pienemmän vika oo, että sillä on 5 v sisarus joka ei vieläkään ole oppinut sitä, ettei toisia lyödä. Miksi sitä pientäkin siis nyt rankaistiin?

[QUOTE="silakka";26092317]Mun järki sanoo niin että kannattaa jollain muulla erillisellä jutulla rangaista. Ettei sitten tuu sellasta oloa lapselle että kun on tuhma niin äiti peruu/pettää/ei pidä sanaansa, niin ja siis jos usein käyttää tällaista rangaistusta. Niin ja tosiaan sille pienemmälle surku... Mutta ei kai toi nyt mikään suuri moka ollut.[/QUOTE]

Mikä se erillinen juttu on?

Käymme uimassa pari kertaa viikossa, eli ei mikään ainut kertainen tapahtuma ja en ole käyttänyt tälläistä ennen. Riita liittyi selvästi uintiin, joten ilmoitin ettei tuollaisen käytöksen jälkeen mennä uimaan koska lyöminen on ehdottomasti kielletty.

Mä en yhtään tykkää "yksi mokaa, kaikkia rankaistaan"- periaatteesta.

Olisin siis keksinyt sille pienemmälle edes jotain muuta kivaa, jos uimaan meno ei olisi onnistunut.

Tai menisin tyyliin ylihuomenna pienemmän kanssa uimaan, isompi saisi jäädä pois reissusta.

Ei se sen pienemmän vika oo, että sillä on 5 v sisarus joka ei vieläkään ole oppinut sitä, ettei toisia lyödä. Miksi sitä pientäkin siis nyt rankaistiin?

Pienemmän kanssa toki tehdään jotain muuta, mutta tähän täytyy nyt sanoa että käymme sen pari kertaa viikossa uimassa ja pääosin esikoisen takia. Pienempi on siellä sen 20 min, eikä koskaan pyydä uimaan vaan menee mieluummin saunaan. Eli pieni ei kokenut tätä luultavastikkaan rangaistukseksi,koska uinti ei hänen lempihommansa ole.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ihan ok teko mun mielestä. Pienemmälle keksit varmasti jotain lohduketta ja lisäksi tavallaan pienempikin oppii ehkä tuosta sen,että hölmöilyllä on kurjat seuraukset. Eli ei välttämättä ihan heti lähde kopioimaan isomman touhuja. Mitä muutakaan tuossa tavallaan olis voinut tehdä kun aiemmat kokemukset on osoittaneet ettei pelkkä puhe isommalle auta? Rangaistus seurasi suoraan tekoa eikä niin,että tuhmasta teosta huolimatta sai kivan jutun ja sitten kotona jossain vaiheessa otetaan joku toinen kiva juttu pois.

no tottakai on seurauksia. 5-v tarvii toistoa asioissa vielä paljon, että oppii.
seurauksia on tottakai, mutta en itse kannata sitä linjaa, että "jahas.teit väärin. nyt onkin sitten peruttu uinti/karkkipäivä/telkkari/jumppa/kaverivierailu". jos se vedetään ihan hatusta tuo asia joka evätään- eri asia,jos on etukäteen jo sovittu, että hei mikäli tyhmäilet,et pääse uimaan.
pieni ja tyhmä sävyero ehkä, mutta noin mä ajattelen :)
Juuri näin.

On todella epäjohdonmukaista jos toistuvasti toimii näin kun ap. Mutta jos tää nyt oli yksittäisiä kertoja ja vielä ehkä toiminut, niin ok.

Jaahas, ei olisi pitänyt tänne edes tätä laittaa.
Täydelliset palsta mammat olisivat toki hoitaneet tilanteen fiksummin ja aina tasapuolisesti.

Poistun häpeämään huonoa kasvatustani.