kasvatuksesta, kurinpidosta tai miten sen nyt sanoo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poikien äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poikien äiti

Vieras
Meillä neljä poitsua ja iältään ovat nyt 5, 4, 3 ja 2-vuotiaat. Yksin olen ja kasvatus ja kurinpito alkaa nyt väsymyksen mukaan tultua olla vaikeata.

Mitä ehdottaisit kun tuntuu että "kasvatustaitojen loputtua väkivalta astuu kuvioon", kuten joku viisas täällä lausahti. Jäähypenkki on käytössä, mutta siinä pitää pitää kiinni eli siis sylissä on jäähypaikka, kun muuten ei pysy - ei kertakaikkiaan pysy ja kolme muuta ehtivät sillä välillä vaikka mitä. Tämä ei siis toimi kovin hyvin.

Vaikea sanoa,toimiiko teillä,mutta meillä sain loppumaan jäähypenkiltä karkailun sillä,että joka kerta kun yritti karata,aloitin ajan alusta.Eli mitä pidempään temppuili,aina kesti pidempään jäähyt.Aika äkkiä meillä saatiin karkailu loppumaan.
Ja jäähypaikkana on korkea tuoli eteisen nurkassa,jos alkaa paukuttelemaan ovea tms. jäähytuoli siirretään keskelle lattiaa,jossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin istua jäähy rauhassa loppuun.
Uskon,että on vaikeaa saada lapsia tottelemaan,mutta ei siinä auta kuin johdonmukaisuus (jokaisesta kielletystä asiasta jäähy ja jokaiselle sama kohtelu) Toistoa ja toistoa.Ja sinulle pajon voimia!

Aluksi on takuulla yhtä helvettiä, kun ei pysty repeämään moneen suuntaan. Mutta jos onnistuu saamaan säännöt selväksi, se helpottaa...

Sitä en tiedä, kuinka se käytännössä yksin onnistuu. :hug:

Kiitos! Tuohon pitääkin alkaa, että pidentää sitä aikaa. Paljonko pidensit? Ei varmaan pysty kauaa pidentää, ettei joudu montaa tuntia siinä istumaan. Munakelloa olen tähän asti käyttänyt, jos minuutin lisäis sitten aina, oisko liikaa? Meinaan vaan, että kun juoksee pois niin paljon eikä tajua siinä huutokonsertissaan kuunnella, että mitä selitän ajan lisäämisestä... Pitää kokeilla.

Eli se jäähy alkaa joka kerta alusta,jos poistuu penkiltä.Ei selittelyjä,on meilläkin huudettu.Mutta aina kun yritti karata,nappasin kiinni ja laitoin takaisin,ja kun sain ääneni kuuluviin,kerroin,että aika on alkanut alusta,koska yritti karata.
Ja korkea tuoli ainakin meillä jonkin verran helpotti,aluksi kun yritin vaan oven vierustaa pitää jäähypaikkana.
Kyllä meilläkin on taisteltu,mutta kun lapsi huomaa,että äiti ei anna periksi vaan jaksaa pysyä lujana,alkaa vastarinta pikkuhiljaa helpottaa.Mutta myönnän,että koville se joskus ottaa ja olisi helppoa vaan antaa lapsen mennä,mutta se ei ole se helpoin tapa sit kuitenkaan jatkoa ajatellen.

Minä aloitin viime viikolla "joka hepulista karkki pois"-projektin. Eli merkitsen kalenteriin turhat riidat ja rähjäämiset, lauantaina lapsi saa itse ottaa ko määrän karkkia pois kipostaan. Meillä vaikuttaa hyvältä keinolta, mutta teillä taitaa olla porukka liian pientä tuohon. Tämähän ei käy pahoihin rikkeisiin, sellaisiin, josta joutuisi jäähylle.

STemppiä, on sinulla urakkaa. Saatko lapsia koskaan esim kummilaan tai mummilaan kylään?

Kiitos tsempeistä. En saa valitettavasti kylään (kummeja ei ole, mummit kaukana), kyllä tässä on nyt vaan jaksettava. Ikävältä tuntui se, kun alan ammattilaiset olivat peukalo keskellä kämmentä eivätkä osanneet tsempata yhtään. Sitä tässä tarvitsisi, uskoa siihen, että pystyn tähän ja konkreettisia tapoja toimia, sumuaivot ei oikein tuota mitään ideaa.

ainakin noissa nanny-ohjelmissa on se tarrataulukko systeemi. en sit tiiä toimiiko, en oo kokeillu. sit tietysti lelut pois viikoks ym. rangaistukset noille 5v ja 4v naperoille saattaa auttaakin mutta sit noi pienet niin....aika surkeeta ettei neuvolassa osaa auttaa. :( :hug:

se jäähypaikkakin kannattaa olla ihan jossain mistä ne ei näe muita. meillä on tuulikaapissa. :D

Hymiötkin voisi ottaa käyttöön. Jossain vaiheessa saivat tarroja mutta eivät ne kiinnostaneet sitä vertaa, että siitä mitään hyötyä olisi ollut. Pitäisi olla sen verran vähän ilmeisesti, että saisivat pian sen toteutettua sen "palkinnon" että tajuaisivat mistä on kyse.

Jäähypaikkakin meillä on ollut keittiössä jossa voin valvoa ihan turvallisuussyistä, mutta voisihan sitä ehkä kokeilla siirtää vaikka tuohon pukuhuoneeseen. Hmm, pitää varmaan kokeilla sitten sitäkin.

Pojat on niin raisuja leikissään. Jotenkin sumentunu jo sekin, että missä vaiheessa siihen pitää puuttua, kun kiljuvat ja huutavat ja sitten taas leikkivät ja satuttavat toisiaan ja nahistelevat ja sitten taas kikattavat.

Meillä käytetään jäähypenkkiä vain silloin jos on oikeasti tehnyt jotain kiellettyä (meillä suurin syy on pureminen ja lyöminen) Tavalliseen nahisteluun ja kinaamiseen puutun sanallisesti,joko tavallisella äänellä tai joskus kovaakin huutaen (jos ei siis puhe tehoa)
Voi olla että noin pienten ja usean kanssa on vaan kestettävä enemmän ja annettava niiden selviä itse välejään.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kans:
Meillä käytetään jäähypenkkiä vain silloin jos on oikeasti tehnyt jotain kiellettyä (meillä suurin syy on pureminen ja lyöminen) Tavalliseen nahisteluun ja kinaamiseen puutun sanallisesti,joko tavallisella äänellä tai joskus kovaakin huutaen (jos ei siis puhe tehoa)
Voi olla että noin pienten ja usean kanssa on vaan kestettävä enemmän ja annettava niiden selviä itse välejään.

Niin. Näinkinhän se on.

huomenna tulee kakkoselta nanny. siellä selostetaan aika tarkkaan joskus tuo jäähypenkki. sitä pitää käyttää oikein, jotta se toimii. en nyt tiedä, mikä on se oikea tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aika kummallista jos apua olet pyytänyt ja et ole sitä saanut

No niin on minustakin. Tuli olo, ettei ole enää mitään tehtävissä.

Nyt nämä luettuani kuitenkin totean, että olen toiminut aivan oikein, nyt vain kaipaan tukea tähän, että jaksan toimia näin myös jatkossa ja kiristää hieman otetta (väsyneenä olen lipsunut asetetuista rajoista). Tukea ei ole saatavilla kuin teistä ja ystävistä, joten huh. Mutta kaipa tämä tästä. Nyt jatkan vielä viimeiset unille.

Yhteistyössä