Kasvatuksesta ja johdonmukaisuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Millipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Millipide

Vieras
Olin puistossa hieman alle 2v kanssa ja juttelin erään äidin kanssa jota en tuntenut ennestään.. Juttelimme niitä sun näitä ja hän kertoi myös että hänen vanhempi lapsensa (2,5v) käyttäytyy tosi väkivaltaisesti pienempien seurassa, varsinkin tyttöjä tönii ja lyö. No minä kerroin sitten että tunnen perheen jossa 3,5v poika samanlainen ja koin että väkivaltaisuus on huomionhaluisuutta ja lapsen äiti uhkailee jatkuvasti, mutta ei toteuta näitä uhkauksiaa..lapsi ei kunnioita ja arvosta vanhempaansa tarpeeksi enää koska tämä ei seiso sanojensa takana.

Ei mennyt kauaa kun tämän puistoäidin poika hakkaa keinulla lastani niin kovaa kuin pystyy ja työntää lapsen selälleen maahan että tämä lentää puoli metriä. No äiti komentaa poikaa vihaisesti ja sanoo että nyt olit tuhma ja lähdetään kotiin. menee 10 minsaa ja äiti on vielä puistossa ja poika leikkii iloisesti...mitän rangaistusta ei tullutkaan..

Mistä johtuu toisten lasten väkivaltaisuus muita kohtaan, suurin osa tuttujeni lapsista käyttäytyy hyvin ja joskus vahingossa satuttaa toista mutta että tarkoituksella hakataan pienempää?? Mitä te luulette, normaalia kehitykseen kuuluvaa?

No kyllä ainakin meillä lähdettäis kotiin jos ei sana tehoa :/ Meidän tyttö, 2.5v tappelee siskonsa kanssa jatkuvasti, mutta jatkuvasti siihen myös puututaan. Kyllä se vielä oppii että parempi on leikkiä sovussa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Millipide:
Olin puistossa hieman alle 2v kanssa ja juttelin erään äidin kanssa jota en tuntenut ennestään.. Juttelimme niitä sun näitä ja hän kertoi myös että hänen vanhempi lapsensa (2,5v) käyttäytyy tosi väkivaltaisesti pienempien seurassa, varsinkin tyttöjä tönii ja lyö. No minä kerroin sitten että tunnen perheen jossa 3,5v poika samanlainen ja koin että väkivaltaisuus on huomionhaluisuutta ja lapsen äiti uhkailee jatkuvasti, mutta ei toteuta näitä uhkauksiaa..lapsi ei kunnioita ja arvosta vanhempaansa tarpeeksi enää koska tämä ei seiso sanojensa takana.

Ei mennyt kauaa kun tämän puistoäidin poika hakkaa keinulla lastani niin kovaa kuin pystyy ja työntää lapsen selälleen maahan että tämä lentää puoli metriä. No äiti komentaa poikaa vihaisesti ja sanoo että nyt olit tuhma ja lähdetään kotiin. menee 10 minsaa ja äiti on vielä puistossa ja poika leikkii iloisesti...mitän rangaistusta ei tullutkaan..

Mistä johtuu toisten lasten väkivaltaisuus muita kohtaan, suurin osa tuttujeni lapsista käyttäytyy hyvin ja joskus vahingossa satuttaa toista mutta että tarkoituksella hakataan pienempää?? Mitä te luulette, normaalia kehitykseen kuuluvaa?

samaa tapahtuu isompien kanssa. ymmärrän sovahnigossa tekee muttta naapurin poika oli tahallaan tönäissyt poikaamme niin että poski osui oksaan poskessa iso haava.
poika pyysi vasta sitten anteeksi kun käskin. eikä ymmärtänyt etä miksi nin piti tehdä?

Niinpä. Kyllä lapsi oppii siihen että uhkaukset ovat turhia ja kaikkea saa tehdä. Meilläkin työpaikalla oli lapsi jota ilmeisesti kotona uhkailtiin ilman että niitä toteutettiin. Arvatkaa tuliko itku kun hoitotäti toteutti uhkauksensa...

En ole mikään kasvatusalan asiantuntija, mutta olen lähipiirissäkin huomannut sellaisen asian, että uhkaukset, joita ei ole tarkoituskaan toteuttaa, menettävät tehonsa hyvin nopeasti. Mä hoidin aikoinaan mun siskoni poikaa, joka on samanikäinen kuin oma esikoiseni. Pojan vanhemmat kyllä huusivat, komensivat ja uhkailivat, mutta ne uhkaukset eivät juuri koskaan toteutuneet, vaikka poika jatkoikin pahantekoaan. Samainen poika mun luonani ollessa totteli kerrasta, vaikka mä en huutanutkaan. Enkä antanut edes tukkapöllyä, kuten vanhempansa siinä vaiheessa, kun menettivät totaalisesti hermonsa poikaan. Mä olen aina ollut liian laiska tappelemaan lasten kanssa, joten kerran kielsin ja kerroin sanktion, jos sama toistuu, ja toisesta kerrasta sanktio toteutui. Heti ja välittömästi eikä siitä neuvoteltu. Poika oppi hyvin nopeasti sen, että täti ei ala tanssimaan ripaskaa, kun hän kaupassa rupeaa kahmimaan hyllyistä tavaraa, vaan täti ottaa kädestä kiinni ja jatkaa ostosten tekemistä eikä siinä auta huudot eikä kiukuttelut. Omalta junnultani sain karkin kitinän kaupassa loppumaan siten, että kaksi kertaa jätin ostokset tekemättä ja lähdin pojan kanssa kotiin. Illalla kun junnu iltapalapöydässä kitisi vesilaisllisestaan ja näkkileivästään, mä sanoin vaan että juu, olisi ollut muutakin, jos ei olisi tarvinnut lähteä kaupasta kesken kaiken kotiin. Kolmatta kertaa ei tarvinnut sitä enää tehdä vaan junnu tiesi kaupassa (oli tuolloin vähän alle 3 v), että on parasta pitää suu supussa, jos aikoo saada jotain muutakin iltapalaksi kuin vettä ja leipää. Sama juttu vähän isompana esim telkkarin kanssa. Sanoin, että 10 minutuin päästä sitten telkkari kiinni. Kun menin 10 minuutin päästä paikalle, junnu napsautti telkun kiinni. Koska tiesi, että jos hän ei sitä tee, niin sitten minä teen. Telkkari menee siis joka tapauksessa kiinni, kysymys on vain siitä, kumpi sen sulkee. Systeri taas saattoi hokea omalle pojalleen kymmeniä kertoja, että nyt telkkari kiinni. Ja poika vaan jatkoi telkkarin katsomista.

En tiedä, onko tuo väkivaltaisuus mitenkään normaaliin kehitykseen kuuluvaa vai ei, mutta joka tapauksessa se pitää lapsesta karsia pois jo hyvissä ajoin. Lasta aletaan mun mielestä kasvattaa heti, kun lapsi ylettyy joihinkin tavaroihin tai nousee pystyasentoon eikä vasta sitten, kun lapsi on vaikkapa 3 vuotta tai 5 vuotta. On asioita, joita saa tehdä ja asioita, joita ei saa tehdä ja sillä sipuli.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Meillä on vanhemman tytön karkkipäivät peruttu loppuvuodeksi jo kuukausi sitten.Nyt pitää jo miettiä uusia "uhkailukeinoja" kun ei aina usko mitä sanotaan.
Minkä ikäinen tyttö? Mä itse huomasin aikoinaan, että liian pitkiä sanktioita ei kannata käyttää, koska silloin loppuu ne sanktiot.

Lasten väkivaltaisuus ON NORMAALIA! IKävä kyllä. Antakaapa lasten toimia heikkalaatikolla ilman aikuisen ohjantaa, siellä mennään tyylillä vahvin ja röyhkein voittaa.

SIksi aikuisen on opastettava että mikä on oikein ja mikä väärin.

Uhkaukset pitäisi olla semmosia konkreettisia, kohtuullisia ja heti toteutettavia jotta ne tepsii.
Esim. karkkipäivät pois koko loppuvuodeksi on minusta ihan liian iso sanktio, olkoo teko mikä tahansa. Kyseessä on kuitenkin alle kouluikäinen lapsi??

Ja pitää muistaa että jotkus lapset on sitkeempiä, esim. oma tyttäreni ei olisi uskonut vaikka olisi ollut pelkkää vettä siinä iltapalapöydässä. Ei edes kymmenennen kerran jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä on vanhemman tytön karkkipäivät peruttu loppuvuodeksi jo kuukausi sitten.Nyt pitää jo miettiä uusia "uhkailukeinoja" kun ei aina usko mitä sanotaan.
Minkä ikäinen tyttö? Mä itse huomasin aikoinaan, että liian pitkiä sanktioita ei kannata käyttää, koska silloin loppuu ne sanktiot.

Tyttö täyttää kohta neljä.Kun on vilkas mielikuvitus niin kyllä konsteja riittää.Tietokone ja telkkari on nyt hyvä keino.Tyttö on tosi innostunut tekemään tietokoneella palapelejä.Aina kun laittaa yhden päivän pannaan niin taas helpottaa vähäksi aikaa.

Ai niin: yksi syy, miksi joku lapsi on väkivaltainen tai vaikea, voi olla ikävä kyllä kotiolot.

Esim. yksin arjesta vastaava äiti on kovin väsynyt, varsinkin jos kyseessä EI ole hänen oma valinta, vaan pakko (mies tekee tehtäviä, nainen kokee olevansa yksin). Lapsi reagoi.

Tai liian paljon muutoksia perheessä, kodissa, elämässä, lapsi alkaa reagoida. Käyttäytyy eri tavalla joko vaikeasti tai vetäytymällä.

Meillä on edelleen aika raskas perhetilanne, muutoksia ihan liikaa ja muksu on muuttunut vaikeaksi, hankalaksi, uhmakkaaksi ja pahantuuliseksi joka kiukuttelee kaikkialla. :(
Minun voimavarat ovat äärirajoilla. Aina kun on ollut kivaa, kavereita, ollaan pois kotoa, lapsi on kuten ennenkin, sama iloinen ja valoisa..

Tyttö täyttää kohta neljä.Kun on vilkas mielikuvitus niin kyllä konsteja riittää.Tietokone ja telkkari on nyt hyvä keino.Tyttö on tosi innostunut tekemään tietokoneella palapelejä.Aina kun laittaa yhden päivän pannaan niin taas helpottaa vähäksi aikaa.

Loppuvuosi on 4 vuotiaalle liian paljon, liian pitkä aika.
Ehän tuon ikäisellä ole ajantajua juurikaan. Loppuviikko, kesä.. jaa-aa. pitkiä aikoja.

Nurkkaan istumaan, siinä hyvä.
Vie pois, estää ja kieltää tekemästä jotain kivaa..

4-vuotias ei ymmärrä käsitettä "loppuvuosi": Kun lasta rankaistaan, niin rangaistus pitää olla nyt ja heti tässä. Esim. jäähypenkille istuttaminen ja siinä istutaan niin monta minuuttia kuin on ikävuosia, tai mieluisan lelun poisottaminen jos se on mahdollista. Mutta näitä "ensi viikolla et saa"... tai "ylihuomenn ei sitte ole sinulla..." Näitä kannattaa välttää. Ne tehoaa sitten isommalle lapselle.
Ja sit mä haluaisin teitää (uteliaisuuttani) että miksi tältä 4-vuotiaalta tytöltä on kielletty karkkipäivät loppuvuodeksi?

Tyttö täyttää kohta neljä.......Aina kun laittaa yhden päivän pannaan niin taas helpottaa vähäksi aikaa.

Olenkohan jotenkin ajastani jäljessä: meillä on 4 v jo täyttänyt eikä pelaa joka pv tietokoneella, itse asiassa kirjoittaa kirjaimia ehkä kerran kuukaudessa.. ei siis pelaa mitään.. tietokoneella.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

Tyttö täyttää kohta neljä.......Aina kun laittaa yhden päivän pannaan niin taas helpottaa vähäksi aikaa.

Olenkohan jotenkin ajastani jäljessä: meillä on 4 v jo täyttänyt eikä pelaa joka pv tietokoneella, itse asiassa kirjoittaa kirjaimia ehkä kerran kuukaudessa.. ei siis pelaa mitään.. tietokoneella.

Meillä täytti vastikään tyttö 4v. ja pelaa koneella, mutta aikaraja on ihan maximissaan 30min /pv. Ja se pitää, siitä ei saa kiukutella, tai sitten laitetaan pelit pois kokonaan.
Itseasiassa esim. hiirenkäyttö auttaa hienomotoriikan hiomisessa.

Meillä pelaa myös oikeita palapelejä.Sellaisia kuudenkymmenen palan.Mutta kun tuntui olevan kiinnostunut tietokoneesta niin annettiin kokeilla.Vaikka tietysti kaikki käpylehmää teknisemmät lelut ovatkin alaikäisille pahasta niin ajattelimme että esim.hiiren käyttö opettaa ihan kivasti silmän ja käden koordinaatiota.Samoin kuin muistipelit.Meillä ei pelata esim.ampumapelejä.Meillä ammutaan ainoastaan metsällä oikeita eläimiä ruuaksi.Ja kyllä se lapsi ymmärtää loppuvuoden perutut karkkipäivät:muistaa joka lauantai muistuttaa että hänellä ei olekaan tänään karkkipäivää kun se on peruttu.

Meillä pelaa myös oikeita palapelejä.Sellaisia kuudenkymmenen palan.Mutta kun tuntui olevan kiinnostunut tietokoneesta niin annettiin kokeilla.Vaikka tietysti kaikki käpylehmää teknisemmät lelut ovatkin alaikäisille pahasta niin ajattelimme että esim.hiiren käyttö opettaa ihan kivasti silmän ja käden koordinaatiota.Samoin kuin muistipelit.Meillä ei pelata esim.ampumapelejä.Meillä ammutaan ainoastaan metsällä oikeita eläimiä ruuaksi.Ja kyllä se lapsi ymmärtää loppuvuoden perutut karkkipäivät:muistaa joka lauantai muistuttaa että hänellä ei olekaan tänään karkkipäivää kun se on peruttu.

Ei olekaan kyse muistamisesta. Vaan siitä, että tuon ikäinen lapsi ei hahmota vielä käsitettä loppuvuosi, alkukesä, joulunaika jne. Ja muistatko sinä itsekään että mikä siihen kieltoon oli syynä?

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

4-vuotias ei ymmärrä käsitettä "loppuvuosi": Kun lasta rankaistaan, niin rangaistus pitää olla nyt ja heti tässä. Esim. jäähypenkille istuttaminen ja siinä istutaan niin monta minuuttia kuin on ikävuosia, tai mieluisan lelun poisottaminen jos se on mahdollista. Mutta näitä "ensi viikolla et saa"... tai "ylihuomenn ei sitte ole sinulla..." Näitä kannattaa välttää. Ne tehoaa sitten isommalle lapselle.
Ja sit mä haluaisin teitää (uteliaisuuttani) että miksi tältä 4-vuotiaalta tytöltä on kielletty karkkipäivät loppuvuodeksi?

Kun mikään ei onnistunut ja mitään ei uskonut.Tosin sen reaalivaikustus hieman laskee kun "karanteenin" ajalle sattui sisarusten synttärit,kavereiden synttärit,omat synttärit,kerhon nyyttärit,siskon nimpparit ja vielä joulu.Kaikkia ei kehdattu perua...

Ei olekaan kyse muistamisesta. Vaan siitä, että tuon ikäinen lapsi ei hahmota vielä käsitettä loppuvuosi, alkukesä, joulunaika jne. Ja muistatko sinä itsekään että mikä siihen kieltoon oli syynä?

Minäpä en ollut edes paikalla:äiti julmuudessaan sen määräsi!Kyllä te naiset olettekin julmia!

Minäpä en ollut edes paikalla:äiti julmuudessaan sen määräsi!Kyllä te naiset olettekin julmia!

Ollaan ollaan julmia :ashamed: Kyllä mä sen myönnän. Mutta tuossakin tilanteessa ehkä kannattais laittaa nurkkaan/jäähypenkille istumaan 4minuutiksi, sit jututtaa lasta ja antaa mahdollisuus parantaa käytöstä. Ja jos sit ei toimi, niin joku etuisuus silloin pois, vaikkapa se tietokonepeli, kun kerran niistä teillä tyttö tykkää.

Timppa lähti töihin ja saanko minäkin nyt julmana äitinä tähän kommentoida jotain. Tilanne oli se että tyttö on erittäin mustasukkainen ja monet ongelmat johtuvat meillä siitä että hän ei mielestään saa niin paljon huomiota kun 1 vuotiaat kaksoissisaret. Olin matkalla lasten kanssa ja koko reissu vanhan sukulaisen luo oli yhtä taistelua joka asiasta. Kaupassa käydessä jouduin lähtemään tytön kanssa ulos kesken kun meni ihan ranttaliksi ja muuta mukavaa. Ajoimme sitten kotiin päin (matkaa noin.300 km) ja kun pienet nukahtivat autossa aloitti tyttö sellaisen mellastuksen ihan huvikseen piti huutaa ja laulaa ja pitää meteliä vaikka olisi voitu jutella ihan hiljakseenkin. No tietysti pienet heräsi ja alkoi olla melko mielenkiintoinen matka kun yksi kiukkuaa ja toiset änisee väsymystään. Kaiken lisäksi tämä isomman kiukku ei liittynyt pelkästään tähän matkaan vaan jo ainakin viikon oli jaksanut jo ennen sitä, ja nyt sitten olin niin väsynyt ja kiukkuinen tästä tilanteesta että menin v:mäisyyttäni perumaan ne karkkipäivät enkä myöhemmin voinut niitä palauttaa koska se ei olisi mielestäni ollut oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Timppa lähti töihin ja saanko minäkin nyt julmana äitinä tähän kommentoida jotain. Tilanne oli se että tyttö on erittäin mustasukkainen ja monet ongelmat johtuvat meillä siitä että hän ei mielestään saa niin paljon huomiota kun 1 vuotiaat kaksoissisaret. Olin matkalla lasten kanssa ja koko reissu vanhan sukulaisen luo oli yhtä taistelua joka asiasta. Kaupassa käydessä jouduin lähtemään tytön kanssa ulos kesken kun meni ihan ranttaliksi ja muuta mukavaa. Ajoimme sitten kotiin päin (matkaa noin.300 km) ja kun pienet nukahtivat autossa aloitti tyttö sellaisen mellastuksen ihan huvikseen piti huutaa ja laulaa ja pitää meteliä vaikka olisi voitu jutella ihan hiljakseenkin. No tietysti pienet heräsi ja alkoi olla melko mielenkiintoinen matka kun yksi kiukkuaa ja toiset änisee väsymystään. Kaiken lisäksi tämä isomman kiukku ei liittynyt pelkästään tähän matkaan vaan jo ainakin viikon oli jaksanut jo ennen sitä, ja nyt sitten olin niin väsynyt ja kiukkuinen tästä tilanteesta että menin v:mäisyyttäni perumaan ne karkkipäivät enkä myöhemmin voinut niitä palauttaa koska se ei olisi mielestäni ollut oikein.

Elikä Timpan vaimon /avovaimon kanssako mulla on kunnia keskustella asiasta?
No joo, kyllä itselläkin pinna palais tuommosessa tilanteessa, ja vaikka olenkin pph, ja pinna on pitkä, niin kyllä se välillä katkeaa. Ihan oikein teit tuossa tilanteessa, että et mennyt sitten sanojasi syömään ja perunu karkkipäivä-peruutusta. Oletteko katsonu tytön kans esim. kalenterista, mitä tarkoittaa loppuvuosi? Tai antanu muuten selkeää selitystä, että mitä tällä nyt ajetaan takaa?

Joo ja se on oikeasti jouluun asti ja on kyllä keskusteltu kuinka pitkään se on. Sovittiin kyllä heti kun riita oli siltä kertaa ohi, että juhlissa voi syödä karkkia ja niinkun timppa kerto ni niitä on riittäny Ja eihän tässä oo enää ku muutama viikko...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja nyt sitten olin niin väsynyt ja kiukkuinen tästä tilanteesta että menin v:mäisyyttäni perumaan ne karkkipäivät enkä myöhemmin voinut niitä palauttaa koska se ei olisi mielestäni ollut oikein.
Meillä on kyllä käytetty "armahduksiakin", jos olen katsonut myöhemmin antamani rangaistuksen kohtuuttomaksi tekoon nähden. En ole pitänyt mitenkään lasteni kannalta haitallisena sitä, että olen voinut myöntää heille olleeni kohtuuton. Meillä on myös voinut "päästä ehdonalaiseen" eli osan ajallisesti pitkästä rangaistuksesta on voinut korvata tekemällä jonkun tietyn homman. Esim loppuvuoden karkkipäiväkiellon (meillä ei tosin ole ollut koskaan karkkipäivä, mutta jos olisi ollut, niin) olisi voinut korvata 2 viikon karkkipäiväkiellolla ja viikon ajan jonkin kotityötehtävän hoitamisella lapsen iästä riippuen. Esim 4 v voisi kattaa ja siivota ruokapöydän viikon ajan.

minä en voi perua jos jotain tuollaista menen sanomaan koska seuraavan kerran alkaa rankutus ja jankutus ja sitä ei uskota todeksi. Mutta lievensinhän minäkin rangaistusta lupaamalla että juhlissa karkkia saa. Nyt jos olisin sanonut että ei sittenkään peruta olin kohtuuton niin seuraavan kerran olisin voinut sanoa mitä vaan ja tuskin tulosta olisi tullut. (Yhtä jääräpää ku isänsä)

Mua kaikkein eniten raivostutta pojan kerhokaveri. Aina hän on tönimässä toisia ja nyt lumiaikaa tietenkin heittelee lumipalloja toisia lapsia päin. Kaikkein eniten mua ärsyttää se, että se olen minä, joka joutuu kieltämään ja vahtimaan. Äitinsä kyllä kieltää, mutta tuntuu, että välttelee olemasta pojan näköetäisyydellä, jottei kokoajan tarvitsisi olla kieltämässä :headwall:

Meillä on myös pojilla ollut kausia, jolloin ovat tönineet ja tehneet tuhmuuksia. Kaikkein raskain oli aika, jolloin 1,5v teki tuhmuuksia ja minä yritin vauvan hoidon ohella häntä valvoa. On myös ollut aikoja, jolloin esikoinen on mekeinpä vieraantunut muista lapsista, kun missään ei hänen kanssaa voinut liikkua. Sen takia en heti ensimmäisenä suosittelisikaan, että uhkaatte poislähdöllä. Miten lapsi oppii nätisti leikkimään, jos koskaan ei voi toisten lasten kanssa olla? Muitakin keinoja varmasti on.

Yhteistyössä