kaverin lapsella kova uhma ja on väkivaltainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Minulla ja kaverillani kummallakin 3-vuotiaat pojat. Kaverini Ei tunnu saavan lapselleen mitään kuria ja lapsi on tosi raisu. Vähän aikaa leikkii nätisti, mutta pian alkaa heittelemään tavaroita, repii lastani vaatteista, tönii ja mätkii leluilla. Itse aina joudun mennä väliin ja Kaverini Ei juuri tee muuta kuin uhkailee vievänsä lelun pois jos Ei käyttäydy, koskaan ei kuitenkaan toteuta uhkaustaan. En halua olla ylisuojelevainen äiti ja pitäähän lapsen oppia pitämään puoliaan, mutta minusta tuntuu erittäin pahalta kun tämä poika kiusaa ja satuttaa lastani, joka haluaisi vaan leikkiä nätisti. Kaverilleni asiasta olen sanonut monta kertaa, mutta Ei tosiaan asialle tee mitään toteaa vain "joo, on se aika villi". Pitääkö meidän vaan lakata käymästä heillä? Lapsellani on kyllä muitakin leikkilavereita.

Lakkaa käymästä tai kasvata kaverin lasta. Ota heitetty lelu pois, anna otettu lelu takaisin ja toru, laita repimisestä jäähylle tms tai sitten kestät tai sitten ette enää käy.

Mä pitäisin vähintään taukoa.

En jaksa ns. munattomia äitejä - niitä, jotka inisee että "jos et nyt lopeta niin otan sulta lelun pois", eikä kuitenkaan koskaan ota sitä lelua pois. Enkä hyväksy fyysistä väkivaltaa lapsilta ollenkaan, tottakai sitä jossain mittakaavassa tapahtuu aina pikkulasten kanssa, mutta hyväksyttävää se ei ole ja vanhemman pitäisi siihen puuttua johdonmukaisesti.

Äänestäisin siis jaloillani, maailmassa on taatusti mukavampaakin leikkiseuraa :)

Mun kaverilla on samanlainen, kohta 3v täyttävä poika. Äiti kanssa vaan uhkailee, just esim. että ottaa lelun pois, mutta ei ikinä toteuttaa sitä uhkausta. Muutenkaan, ei saa pidetty pojalleen kuria.
Silloin, kun ovat täällä käymässä, niin pidän itse sen kurin yllä. En välitä, että se pomppii vaikka ruokapöydästä pois-takais, vaikka minusta se on raivostuttavaa. Mutta jos rupea kiusamaan tai vaikka heittelemaan tavaroita eli hommat menee jo vaaralliseksi, niin kyllä sanon, että et heitä ja jos ei usko, niin otan lelun pois. Välillä uskoo kerrastaan, välillä heittää kiukuttelemaan, mutta yleensä lopettaa nopeasti, kun huomaa, että tämä täti ei pelleilekään :D

mä oon varmaan tuollainen munaton äiti. Tosin mä kyllä toteutan uhkaukseni. Ne ei vaan auta mitään. Hetken päästä se sama touhu alkaa uudestaan päivästä toiseen.

Minä oikeasti pelkään että joku kerta satuttaa poikaani pahastikin :( Ei kai siinä auta muu kuin pitää taukoa ja puuttua itse enemmän kun kaverista Ei siihen ole

Mulla oli vastaava tilanne yhden kaverin kanssa. Lakattiin näkemästä heitä ja sanoin ettemme voi nähdä ennen kuin poikasi lopettaa lapseni tönimisen ym. Parin kuukauden kuluttua oli jo ihan toinen lapsi vastassa ja nykyään 4-vuotiaina leikit sujuvat hyvin :)

Samaa aihetta sivuten, ystäväni lapsi (4-v) on toisella tavalla epämiellyttävää leikkiseuraa omalleni (3,5-v). Osaa piilossa kiusaamisen taidon, ei satuta fyysisesti mutta tekee jatkuvasti kiusaa. Esim. villitsee johonkin kivaan leikkiin lapseni ja yhtäkkiä omiikin kyseisen leikin itselleen, ei jaa leluja ym. Haukkuu tyhmäksi, ei halua leikkiä ollenkaan lapseni kanssa, puhuu tosi loukkaavasti jne. Osaa tehdä tämän kaiken tosi huomaamatta, lapsen äiti, hyvä kaverini ei edes huomaa mitä tekee. Olen harventanut tapaamiskerrat minimiin ja silloin kun tavataan en annan juurikaan leikkiä keskenään, koska tämä kiusanteko alkaa samantien. Omani on tosi kiltti ja haluaisi leikkiä kivoja leikkejä, mutta aina lopputulos on se, että tämä kaverin muksu on ominut kaikki lelut itselleen ja jos omani rupeaa sitten lelujen puutteessa lukemaan kirjaa, potkii kirjaa koko ajan tai mölisee korvan juuressa että "et saa luettua, et saa luettua...." Ei siis suoranaisesti ota mitään kädestä eikä satuta fyysisesti, sen tämä äiti kieltääkin heti mutta ei jotenkin näe tuota henkistä kiusantekoa :(

Meidän lasten serkku on vastaavanlainen. Emme tapaa tätä serkkua, koska äitinsä ei osaa pitää lastaan "kurissa". Ikävää, mutta lapsillamme on kuitenkin myös paljon kunnon kavereita, jotka osaavat käyttäytyä.

mä oon varmaan tuollainen munaton äiti. Tosin mä kyllä toteutan uhkaukseni. Ne ei vaan auta mitään. Hetken päästä se sama touhu alkaa uudestaan päivästä toiseen.

Sitten lisätään panoksia. TOiset vaativat tosi lujaa otetta kuten omani joka nykyään kyllä osaa olla ja tietää että mutsi määrää. On takavarikoitu leluja, lähetty pois kylästä, pantu jäähylle jne. Ja samalla huomioitu toivottua käytöstä. Selvitetty lapselle säännöt ja seuraukset sekä pidetty ihan aina niistä kiinni. Säkin pystyt. Älä anna lapsen pomottaa.

[QUOTE="a p";26210985]Minä oikeasti pelkään että joku kerta satuttaa poikaani pahastikin :( Ei kai siinä auta muu kuin pitää taukoa ja puuttua itse enemmän kun kaverista Ei siihen ole[/QUOTE]

Taukoa vaan. Meilläkin on yksi tuttavaperhe jonka lapsesta poika ei enää oikeen perusta emmekä me. Likka ei tottele ketään ja riehuu vaan.

Kaverini päälle 3,5v on samanlainen. Parilla viimekerralla ei ole ollut lapsilla asiaa kahdestaan yläkertaan leikkimään, vaan portaissa on portti ja leikkiä saa minun valvovansilmän alla. Tämä ko lapsen äiti myös aina vaan uhkailee ja komentaa lässyttämällä. Viimeksi kun he olivatkylässä niin päätin että se oli viimeinen kerta. Mun lapsia ei vieraat penikat (eikä kukaan muukaan) pahoinpitele! Onneksi lapsilla on paljon muitakin kavereita ja yksikään noista muista ei ole tuollainen kaistapää. Epäilen että tuolla lapsella on oikeasti vikaa päässä. Se toiminta on niin käsittämätöntä...

Mun kaverilla on 4v tyttö ja se on aina meidän taaperon kimpussa, tönii, vie leluja, kuristaa kurkusta, lyö. Kaverini vaan hokee sille että juu nyt sulla on paha mieli ja sen takia sä teet noin ja noin ja plaaplaaplaa. ja muksu senkun vaan kiusaa. Itte on ollu pakko sitte mennä aina väliin vaikka äitinsä on paikalla. KUn äitinsä ei voi lasta ojentaa kun hänen mielestään lasta pitää kasvattaa neuvottelevalla otteella ja selittämällä lapselle tämän omaa käytöstä sanoin... :headwall: ei muuten olla hetkeen pyydetty heitä kylään :whistle:

Yhteistyössä