Kasvain rinnassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Onko täällä ketään, jolla on joskus todettu kasvain / kyhmy rinnassa? Minulla on aivan tuossa rinnan alaosassa rasvakudoksessa kylkiluiden yläpuolella pikkurillin pään kokoinen patti joka liikkuu koskettaessa. Voiko olla normaalia vai pitäisikö tutkituttaa? En ole aikaisemmin huomannut pattia.

Patit rinnoissa pitää aina tutkituttaa, jos ei muuten niin oman mielenrauhan vuoksi. Rohkeasti vaan lääkärille, hän tunnustelemalla osaa päättää tarviiko seurantaa vai jatkotutkimuksia mammografialla ja/tai ultralla.

Mulla on ollut vuosia sitten patti, joka osoittautui hyvälaatuiseksi sidekudoskasvaimeksi. Kun löysin sen se oli ehkä herneen kokoinen ja kun lopulta uskaltauduin lääkäriin oli jo isompi. Lääkäri laittoi lähetteen mammografiaan, jonka jälkeen tehtiin ultra ja otettiin ohutneulanäyte. Tulosten perusteella patti oli muistaakseni luokka 2 ( 1 - 4, nelonen syöpä), kirurgi päätti että poistetaan kumminkin. Päiväkirurgisena poistettiin pavun kokoinen patti ja sen jälkeen ei ole tarvinnut mitään seurantoja tms., herätteli kyllä hyvin tutkimaan rintoja.

onko se sellainen joka liikkuu siinä?? itsellä on sellaisia ja se on muistaakseni mastopatia tai miten se nyt kirjoitetaan!!! kokeileppa googlettaa, mut kyllähän se kannattaa varalta tutkituttaa!!!

hei

liikkuvat patit ovat lähes 100-prosenttisesti hyvänlaatuisia, etenkin jos patti on pyöreä (ei siis kulmikas mistään päin)
näitähän tulee ja menee, patteja mitä millonki, elä huolestu suotta tästä!

Olin 23v, kun löysin kipeän aika ison kyhmyn oikeasta rinnasta läheltä kainaloa. Terveyskeskuksessa lääkäri tutki sen ja laittoi lähetteen mammografiaan. Silloin ei multa katsottu ultralla rintoja. Kyhmy on ollut vaaraton imusolmuke, joka suurenee ja kipeytyy kuukautiskierron mukaan. Mutta olen käynyt mammografiassa ja ultrassa säännöllisesti viiden vuoden välein sen jälkeen. Seuraavan kerran menen lääkäriin, jotta saan lähetteen mammografiaan, maaliskuun alussa. Edellisellä kerralla mammografiassa sanottiin, että pitäisi käydä parin vuoden välein, mutta tässä on ollut raskaus ja pitkä imetys välissä ja aika on venähtänyt melkein viiteen vuoteen. Olen nyt saman ikäinen, kun äitini oli sairastaessaan rintasyövän, joten on tärkeää, että käyn säännöllisesti tutkimuksissa ja tutkin itse rintani joka kuukausi.

Ap, käy lääkärissä. Muuten joudut pelkäämään ja taatusti mietit pattia koko ajan.

Yhteistyössä