Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Kystia voi olla erilaisia, mulla oli musinoottinen kystadenooma. Se ei ole syöpää, mutta tuollaisissa varmuuden vuoksi poistetaan myös munasarja.
Onko tuo siis sama kuinn cystadenoma mucinosum ? Sellainen lukee mulla lääkärinlausunnossa. Mulla on ollut molemmissa munasarjoissa sellainen, 12 cm ja 10 cm kokoiset halkaisijaltaan. Poistettiin molemmat munasarjat, parin vuoden välein.
Minun käsittääkseni kasvaimen koko on kaikkein oleellisin asia munasarjan säästymisen kannalta. Nimittäin jos on pieni, vaikka kananmunan kokoinen, pystyy tehdä säästävän leikkauksen. Ja munasarjakudosta ei kauhean paljon tarvitse olla, että se voi toimia ihan normaalisti, eli tuottaa munasoluja.
Kystahan on siitä parempi, ettei se leviä muualle elimistöön niin kuin syöpä. Niiden erottaminen toisistaan on aika vaikeaa, mullakin tulos tuli vasta parin viikon päästä leikkauksesta, kun kasvainta oli tutkittu kunnolla.
Toivotaan että ap:n kasvain olisi kysta eikä syöpä. Ja toivotaan myös, että se olisi tarpeeksi pieni, että munasarjakudosta jää tarpeeksi jäljelle.
Mutta vaikkei jäisikään, niin kerron rohkaisuksi että minulla on 13 vuotta tuosta hormonitoiminnan loppumisesta, ihan hyvin pärjään hormonikorvaushoidolla. Menkkoja ei ole ollut tippaakaan ikävä. =) Ja kaiken lisäksi, sain 1 v. 2 kk sitten lapsen luovutetulla munasolulla. :heart:
Jaksamisia ja tsemppiä sinulle ja miehellesi! :hug: