Kasvain munasarjassa :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
N.6vuotta sitten multa poistettiin toinen munasarja kun siinä oli pahanlaatuinen kasvain. Ja nyt, kun mulla on ollu kummallisia oireita, löysivät eilen sitten kasvaimen toisesta munasarjasta :( Sitä ei vielä tiedetä onko ihan normaali kysta vai pahanlaatuinen kasvain. Mutta kysymys kuuluukin: miten mä saan miestä rauhoiteltua, kun tosiaan ei vielä ole tietoa kasvaimen laadusta. Kun mies on ihan hermorauniona, varsinkin kun toiveissa olisi vielä toinen lapsi.

No mulla on kans poistettu toinen munasarja kun siitä ensin poistettiin kasvain. Toisessakin munasarjassa oli kasvain. Niin vaan tulin yhdellä munasarjalla raskaaksi 41-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Kystia voi olla erilaisia, mulla oli musinoottinen kystadenooma. Se ei ole syöpää, mutta tuollaisissa varmuuden vuoksi poistetaan myös munasarja.

Onko tuo siis sama kuinn cystadenoma mucinosum ? Sellainen lukee mulla lääkärinlausunnossa. Mulla on ollut molemmissa munasarjoissa sellainen, 12 cm ja 10 cm kokoiset halkaisijaltaan. Poistettiin molemmat munasarjat, parin vuoden välein.

Minun käsittääkseni kasvaimen koko on kaikkein oleellisin asia munasarjan säästymisen kannalta. Nimittäin jos on pieni, vaikka kananmunan kokoinen, pystyy tehdä säästävän leikkauksen. Ja munasarjakudosta ei kauhean paljon tarvitse olla, että se voi toimia ihan normaalisti, eli tuottaa munasoluja.

Kystahan on siitä parempi, ettei se leviä muualle elimistöön niin kuin syöpä. Niiden erottaminen toisistaan on aika vaikeaa, mullakin tulos tuli vasta parin viikon päästä leikkauksesta, kun kasvainta oli tutkittu kunnolla.

Toivotaan että ap:n kasvain olisi kysta eikä syöpä. Ja toivotaan myös, että se olisi tarpeeksi pieni, että munasarjakudosta jää tarpeeksi jäljelle.

Mutta vaikkei jäisikään, niin kerron rohkaisuksi että minulla on 13 vuotta tuosta hormonitoiminnan loppumisesta, ihan hyvin pärjään hormonikorvaushoidolla. Menkkoja ei ole ollut tippaakaan ikävä. =) Ja kaiken lisäksi, sain 1 v. 2 kk sitten lapsen luovutetulla munasolulla. :heart:

Jaksamisia ja tsemppiä sinulle ja miehellesi! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa:
kystahan on nestetäytteinen, tietääkseni se näyttää erilaiselta

Juu, kyllä jo ultran perusteella pitäisi pystyä erottamaan kiinteämmästä kasvaimesta. Mutta toisen kautta, jos ennestään jo ollut syöpä niin ottavat varmasti varman päälle.

semimaligni borderline oli viimeksi kun toinen munasarja poistettiin, löysin nuo vanhat lääkärinpaperit. Osaako joku kertoa tästä,kun mä en oikeestaan tiedä mitään kun tuosta on jo niin pitkä aika ja nuo lääkärinpaperit on aika hepreaa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå:
semimaligni borderline oli viimeksi kun toinen munasarja poistettiin, löysin nuo vanhat lääkärinpaperit. Osaako joku kertoa tästä,kun mä en oikeestaan tiedä mitään kun tuosta on jo niin pitkä aika ja nuo lääkärinpaperit on aika hepreaa :ashamed:

en tiedä lääkesanastosta mitään, mutta kielitieteilijänä sanoisin, että kyseessä ns. semi-pahanlaatuinen rajatapaus, eli jotain hyvälaatusen ja kunnolla pahalaatusen väliltä..

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Tsemppiä sekä sinulle että miehelle! Toivotaan hyviä (tai no ettei olis pahanlaatuinen) uutisia.

Saako kysyä millaisia oireita tuosta tulee?

oireet ymmärtääkseni vaihtelee paljon, mutta mulla on ollu alavatsan voimakasta turvotusta, kovia kipuja ja runsasta verenvuotoa sekä lämmöt koholla n.kuukauden...

Alkuperäinen kirjoittaja s:

en tiedä lääkesanastosta mitään, mutta kielitieteilijänä sanoisin, että kyseessä ns. semi-pahanlaatuinen rajatapaus, eli jotain hyvälaatusen ja kunnolla pahalaatusen väliltä..

näin mäkin sen ymmärsin, ja yleensä poistavat sen varmuuden vuoksi tai jotain sinneppäin...

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Tsemppiä sekä sinulle että miehelle! Toivotaan hyviä (tai no ettei olis pahanlaatuinen) uutisia.

Saako kysyä millaisia oireita tuosta tulee?

oireet ymmärtääkseni vaihtelee paljon, mutta mulla on ollu alavatsan voimakasta turvotusta, kovia kipuja ja runsasta verenvuotoa sekä lämmöt koholla n.kuukauden...

Samanlaisia oireita mullakin oli, eikä siis ollut pahanlaatuinen, toivotaan ettei sullakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Mutta vaikkei jäisikään, niin kerron rohkaisuksi että minulla on 13 vuotta tuosta hormonitoiminnan loppumisesta, ihan hyvin pärjään hormonikorvaushoidolla. Menkkoja ei ole ollut tippaakaan ikävä. =) Ja kaiken lisäksi, sain 1 v. 2 kk sitten lapsen luovutetulla munasolulla. :heart:

Jaksamisia ja tsemppiä sinulle ja miehellesi! :hug:

Mitä hormonikorvaushoitoa sä käytät?

Yhteistyössä