Kaste, vai kastamatta jättäminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Mietin täällä, kun en itsekään ole enää varma haluanko kuulua ev-lut kirkkoon, syitä miksi kastaa lapsi?

Mä en keksi enää muuta kuin perinteet :/

Jos päädytään siihen, että ei kasteta (mies ei muuten kuulu kirkkoon) niin millaiset juhlat on sitten nimiäiset? =)

Meillä on ollut sekä nimiäisiä että ristiäisiä. Nimiäiset on olleet samantyyliset kuin lasten synttärijuhlatkin. Eli on julkistettu se virallinen nimi ja kummit ja sit kahviteltu.

Me päädyimme nimiäisiin, joita siis juhlistetaan maaliskuussa -09. En vielä tiedä minkämoiset juhlat pidetään, mutta jokin puhe miehen kanssa väännetään jossa kerrotaan lapsen nimestä ja sitten annetaan "kummeille" kummitodistukset.

Varmaan vuokrataan jokin isompi tila, jonne sitten kakuit ja kaffeet tarjolle. Jos jotain muutakin keksitään, niin sitten jatketaan sen mukaan.

Kastehan tarkoittaa sitä, että kastaa lapsensa siihen uskontoon johon itse kuuluu, mutta kuuluuko kovin moni lastaan kastava oikeasti uskontoon, sis muutoin kuin ns paperilla? Enpä usko. Enemmän tuo taitaa olla perinne, josta ainakin meillä nousi miehen suvussa iso haloo, kun ei lasta kastettu un ei kerran kuuluta kirkkooonkaan. Ja toisekseen; lapsella pitää olla oikeus itse valita mihin uskontoon haluaa kuulua sitten kun sen aika on.

Mä tunnustan: olin tuon toisen ketjun ap (tuon linkittämäni) ja samaa juttua siis pohtinut.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1164505

Meillä näyttää siltä, että 99% varmasti ei kasteta.

Hmm, mitenköhän vanhempi polvi suhtautuu tuohon papittomuuteen? :D Ne pitää mua jo muutenkin vähän radikaalina joten mun piikkiin menee tämäkin päätös...

Sef, millaiset kummitodistukset teette?
Toisaalta mä en ole varma edes tosta kummijutusta, mieheltä en oo tajunnu kysyäkään mitä se ajattelee.

En ole niitä kummitodistuksia vielä suunnitellut mutta siihen tulee varmaankin siis tyyliin todistus kummiudesta ja että se ja se henkilö on siitä ja siitä päivästä lähtien sen ja sen kummi ja joku kaunis kiva runo varmaan. Eli sellainen virallisen epävirallinen. Etsitään nätit paperit sitten näitä todistuksia varten.

Meille tulee kummit, koska esikollakin on, joka siis on kastettu. Kummeiksi valitaan sekä mun, että miehen sisaret.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Hmm, mitenköhän vanhempi polvi suhtautuu tuohon papittomuuteen? :D Ne pitää mua jo muutenkin vähän radikaalina joten mun piikkiin menee tämäkin päätös...

Sef, millaiset kummitodistukset teette?
Toisaalta mä en ole varma edes tosta kummijutusta, mieheltä en oo tajunnu kysyäkään mitä se ajattelee.

Mä oon itse haltijakummi yhdelle lapselle, jota ei ole kastettu. Ne oli tilanneet meille netistä valmiiksi semmoiset kummikirjat, mut voihan sen tehdä itsekin (ja varmaan kivemmat ehkä tulee, jos tekee itse...). Toisaalta eipä se siinä se tärkein juttu ole kuitenkaan.

Mutta mutta. Itse meinasin, et jos ei kasteta, miks tehdä mitään kummijuttuakaan. Jos jotakuta pyydettäis, pyydettäis vauvan tätejä ja ne on kyllä ihan yhtä tiiviisti lapsen elämässä on ne haltijakummeja tai ei. Joten ajattelin jättää senkin pois.

Nimiäiset meillä on kuten ristiäiset, mutta ilman sitä papin jumalahöpötystä. Itse kerrotaan, miksi ollaan valittu se nimi, mikä on valittu ja sitten on kahvitus/ruokailu. :)

Mä en itse kuulu kirkkoon. Nuorena olin niin radikaali että tein just niinku itse halusin eikä lapsia kastettu. Nyt vanhemmiten sitä on pehminnyt ja tunnustan et kuvittelin et anoppi saa slaagin jos ei pidetä ristiäisiä ja niinpä noi nuoremmat lapsoset (tästä mun uudesta avioliitostani) on kastettu. Ja ihan niinku oikeesti niin eihän tolla asialla oo p**kankaan merkitystä! Noin niinku käytännön elämässä. Isot pojat käy uskonnontunneilla ja varmaan haluuvat riparillekin.

Mä yritän enemmän miettiä tätä lapsen kannalta enkä oman vakaumuksen. Tunteeko hän olonsa ulkopuoliseksi jos häntä ei ole kastettu, vai onko 15-16 vuoden päästä suurin osa kastamattomia? Jos emme kasta ja hän haluaakin riparille, ja kastamme hänet sitten 15 vuotiaana, onko se hyvä vai huono juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mä yritän enemmän miettiä tätä lapsen kannalta enkä oman vakaumuksen. Tunteeko hän olonsa ulkopuoliseksi jos häntä ei ole kastettu, vai onko 15-16 vuoden päästä suurin osa kastamattomia? Jos emme kasta ja hän haluaakin riparille, ja kastamme hänet sitten 15 vuotiaana, onko se hyvä vai huono juttu?

Aina ehtii kastaa, jos siltä tuntuu. Eivät lapset vertaile, kuka on kastettu ja kuka ei. Prometheus-leirille voi riparin sijasta mennä, jos tuntee tarvitsevansa aikuistumisriittiä.

sinne riparillekin voi ainakin joissain paikoissa mennä vaikkei ole kastettu... ja kasteenhan saa tarvittaessa myös ennen sitä.

meillä jännitettiin myös, miten miehen mummo suhtautuu nimiäisiin. oikein hyvin, ei ainakaan meille asti ole kuulunut yhtään kommenttia. äidilleni ilmoitin jo hyvissä ajoin että lasta ei kasteta ja hänkin ehti asian sulatella ja oli innoissaan mukana nimiäisten järjestelyissä.

Me ollaan pakana-perhe eli lapsia ei ole kastettu,nimiäiset on vietetty ja pakana-kummitkin noilla...jotka tuntuvat olevan aktiivisempia kuin monen kristityn kaverin lasten kummit,jotka ostavat sen synttärilahjan ja joululahjan!Nää tuppaa tuleen hakeen lapsia ihan arkipäivinäkin esim.metsäretkelle!!!!...hulluu porukkaa!! :D
Vanhin tyttäristäni,19v. halus rippileirille,mutta sen jälkeen halus erota kirkosta(lieneekö osuutta yleisen painostuksen ja "kun aina on näin tehty")samoten muut muksuni,osallistuvat ensimmäiset kolme vuotta koulussa uskonnon opetukseen elleivät toista halua,sitten keskustellaan haluavatko vaihtaa,jos eivät jatkakoon,jos taas haluavat vaihtaa niin tuen heitä täysin rinnoin! =)
Mää haluun,että lapseni itse määrittelevät sen mihin haluuvat uskoa,en että mää tai koulu sitä määrittelee ja mihin päätyvätkin,tuen heitä olkoon usko mikä tahansa.Eli en halua myöskään heitä painostaa omaan ja mieheni pakanallisuuteen,mutta haluun että miettivät näitä,joutuvat valitsemaan..eli ei mitään "Näin on aina ollu että mennään ripille"jne.
Mää haluun mukuloistani ajattelevia yksilöitä ja tukea heitä siinä!!!
Paineita luo tietty tää että 85%suomalaisista kuuluu ev.lut.kirkkoon sen kummemmin miettimättä:"koska näin on ollu tapana" Mää haluun että lapseni miettii näitä asioita oikeesti eikä mitään:Näin on ollu tapana!!!! :kieh:

Yhteistyössä