Kassatäti valitti, kun maksoin kymmenen euron ostoksen kolikoilla.........

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööh........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25157783]Joo, mutta viestisi alussa sanoit kassatädille, että ovat hollantilaisia. Kun poistuit kassalta sanoit, että suomalaisia.[/QUOTE]

Tein kirjoitusvirheen, jonka äsken korjasin. Jos satuit huomaamaan.

Se, että tein Kaksplussan palstalla kirjoitusvirheen ei taida muuttaa tapahtumia siellä kaupassa. Ja tehdä minusta varasta.

Ei liity suoraan valuuttaan mutta vuosia takaperin ostin Wii-pelin jonka hinta oli 29.95€ mutta kassalla kävi ilmi että tuotteessa oli väärä hintalappu (pelin sisällä jota asiakas itse ei saa auki tukevan muovikotelon vuoksi). Silti kassa yritti katsella tuotetta siihen malliin että onko sitä näpelöity ja olisinko itse voinut laittaa tuotteeseen väärän hintalapun! Soitti myös jonnekin ja lopulta tuote kuitenkin myytiin minulle hintaan 29.95€ vaikka tuotteen oikea hinta 69.95€.

Vitun köyhät, ei voi muuta sanoa.

Kuka oikeasti on niin sille, että menee maksamaan ostoksensa helvetillisellä kasalla kolikoita. Pitäisi pikkasen ajatella niitä muita jonossa olijoita.

Vitun köyhät, ei voi muuta sanoa.

Kuka oikeasti on niin sille, että menee maksamaan ostoksensa helvetillisellä kasalla kolikoita. Pitäisi pikkasen ajatella niitä muita jonossa olijoita.
no noissa vanhoissa ihmisissä ja miehissä on aika paljon tällaisia. ja sitten kun ei kolikoista tule tarvittavaa määrää, penkotaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat taskut ja kassin pohjat, etteikö enää löytyis yhtään kolikkoa ja sitten kaivetaan seteliä sieltä kukkarosta tai kenties korttia että saadaan loputkin maksettua

[QUOTE="vieras";25157740]Eivät ota???? Miten he voivat hylätä maksavan asiakkaan?[/QUOTE]

On tosiaan olemassa kohtuullinen lukumäärä kolikoita jonka yli myyjän EI ole pakko ottaa rahaa vastaan. Kyse ei siis ole mistään rahasummasta vaan kappalemäärästä, en nyt vaan kuollaksenikaan muista mikä se kappalemäärä on, joitakin kymmeniä kolikoita kuitenkin. On tietenkin harkinnan varaista myyjältä ottaako kolikoita vastaan vai ei.

On tosiaan olemassa kohtuullinen lukumäärä kolikoita jonka yli myyjän EI ole pakko ottaa rahaa vastaan. Kyse ei siis ole mistään rahasummasta vaan kappalemäärästä, en nyt vaan kuollaksenikaan muista mikä se kappalemäärä on, joitakin kymmeniä kolikoita kuitenkin. On tietenkin harkinnan varaista myyjältä ottaako kolikoita vastaan vai ei.

Itse olen maksanut kortilla viimeiset 19 vuotta, mutta jos kassa alkaa urputtamaan kolikoilla maksamisesta, voi kauppias ohjeistuksineen olla ihan varma, että ohjaan rahani jatkossa sinne, minne kaikki lailliset maksuvälineet kelpaavat.

[QUOTE="sasa";25157927]Itse olen maksanut kortilla viimeiset 19 vuotta, mutta jos kassa alkaa urputtamaan kolikoilla maksamisesta, voi kauppias ohjeistuksineen olla ihan varma, että ohjaan rahani jatkossa sinne, minne kaikki lailliset maksuvälineet kelpaavat.[/QUOTE]

Kauppialle tuli varmaan tosi paha mieli!

Meillä ainakin töissä otetaan riemumielin vastaan kolikot, mitä pienempiä, sen parempi =) meillä menee 10snt niin paljon ettei kukaan ehdi pankissa niitä käydä vaihtamassa..
eli kannattaa tyrkyttää niitä kolikoita pieniin liikkeisiin, jossa hinnat on pieniä, kioskit, kahvilat jne

No jos joku maksaa 10 €:n ostokset 5 centtisillä, niin ei ne mahdu sinne kassaankaan. Jos siellä 5 centtisiä muutenkin paljon. Hidastaa myös illalla kassojen laskua, jos paljon kolikoita. Nissä kaupoissa jossa kassat lasketaan itse. Ja kassojen laskuunhan ei todellakaan anneta paljon laskuaikaa tai sitten tilität omalla ajalla...

Kolikot kannattaa antaa pikkuhiljaa eteenpäin. Eli kun ostos tekee vaikka 15,75, antaa sen 20 euron setelin ja 75 senttiä kolikoina. Kaikki ovat tyytyväisiä, kassa kun saa kohtuullisesti vaihtorahaa, muut asiakkaat kun ei tarvitse odottaa kymmentä minuuttia ja asiakas itse kun saa kolikoita vähemmälle. =)

Jos kassatäti vihjasi minun yrittävän tomaattivilppiä, olisin halutessani voinut järjestää hänet ikävyyksiin ihan todella. Näitä asioita on hyvä miettiä, ennen kuin alkaa kassalla syyttelemään asiakkaita.

Kun ostan useita kurkkuja punnitsen ne yhdessä ja laitan lapun vain yhteen. Kerran kassa kysyi happamaisella äänellä että onko kaikki punnittu ja kun vastasin myöntävästi silmäili lappua ja mutisi ääneen että "onkohan noin". Teki mieli lyödä.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-myyjä;25157782:
No niinkuin sanoin, joka kaupalla on eri tavat. Mutta jos mä olisin antanut maksaa euron ostoksen 100€:n setelillä esim. heti aamusta, niin mulla olis mennyt puolet pohjakassasta vaihtorahoina. Toisaalta se joka maksaa sen 10€:n ostoksen 5 senttisillä jouluruuhkassa, haittaa ihan törkeästi muiden asiakkaiden palvelua joten hänen hiluistaan tuli kohteliaasti kieltäytyä. Tilannetajua toki. Kyllä mäkin voin ne 10 senttiset ottaa 5 euron ostoksesta jos esim. ei ole jonoa :)

Mä en usko hetkeäkään, että missään kaupassa on ohjeistuksena olla ottamatta hiluja vastaan. Sori, tuo vaan on täyttä puppua.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-myyjä;25158207:
No mulle on aivan sama mitä uskot :D johan täällä muutkin totesi että sellaisia ohjeistuksia joissakin kaupoissa on ja niille on ihan perusteet.

Ai muut? Mistä kukaan voi tietää, että "muut" totesi? Ettet vaan itse siellä huutele näitä totuuksia? ;) Jos löydät mulle kyseisen ohjeistuksen kirjallisena niin uskon sitten. Ja samalla voinkin jättää asioimasta kyseisessä liikkeessä vaikken kolikoilla kyllä maksakaan ;)

Mä en usko hetkeäkään, että missään kaupassa on ohjeistuksena olla ottamatta hiluja vastaan. Sori, tuo vaan on täyttä puppua.

Kyllä se vaan niin on että ei tarvitse ottaa vastaan kuin se 50 kolikkoa. Toki omaa järkeä saa käyttää, jonain rauhallisena aamuna ei ole isokaan ongelma laskea hiluja. Mutta jouluruuhkassa voi ihan ystävällisesti kysyä josko kuitenkin olisi joku seteli tai kortti ettei koko summaa tarvitse viisisenttisistä laskea.

Kyllä se vaan niin on että ei tarvitse ottaa vastaan kuin se 50 kolikkoa. Toki omaa järkeä saa käyttää, jonain rauhallisena aamuna ei ole isokaan ongelma laskea hiluja. Mutta jouluruuhkassa voi ihan ystävällisesti kysyä josko kuitenkin olisi joku seteli tai kortti ettei koko summaa tarvitse viisisenttisistä laskea.

Saisinko ihan linkkiä kyseiseen ohjeistukseen? En nimittäin itse koskaan ole sellaista saanu enkä kuullutkaan semmosesta joten vaikea uskoa, sori.

Ai muut? Mistä kukaan voi tietää, että "muut" totesi? Ettet vaan itse siellä huutele näitä totuuksia? ;) Jos löydät mulle kyseisen ohjeistuksen kirjallisena niin uskon sitten. Ja samalla voinkin jättää asioimasta kyseisessä liikkeessä vaikken kolikoilla kyllä maksakaan ;)

Joo, miten vaan hei, voit luulla mitä tykkäät :D Kauppojen omat ohjeistukset työntekijöille aika harvoin on mitään julkista kauraa mitä jokainen voi käydä lukemassa ja tonkimassa.

Saisinko ihan linkkiä kyseiseen ohjeistukseen? En nimittäin itse koskaan ole sellaista saanu enkä kuullutkaan semmosesta joten vaikea uskoa, sori.

Ne on ihan kauppojen omia ohjeistuksia, ei kaikissa välttämättä ole mutta joissain voi olla jos asia on todettu ongelmaksi :) ei tämä ole mikään uskonasia. Voihan teistä jokainen ottaa kaikki 5 ja 10 senttiset mukaan ja mennä kokeilemaan jouluruuhkaan niillä maksamista, ottakaa nyt alkuun vaikka sellainen 50 euron ostos :D soittakaa sitten vaikka poliisille jos ette saa niillä maksettua, jos ootte niin varmoja oikeuksistanne :D

"Korttimaksamisen yleistyminen on nostanut esiin kysymyksiä mm. myyjän velvollisuudesta vastaanottaa
seteleitä ja kolikoita. Maksun vastaanottajalle voi olla kohtuutonta vastaanottaa joko suurta määrää kolikoita
tai erityisen suurta seteliä. Ns. Euroasetuksen4 perusteella samassa maksussa ei tarvitse hyväksyä enempää
kuin 50 metallirahaa. Jos maksun saaja hyväksyy käteismaksun, mutta asettaa rajoituksia hyväksymilleen
käteisvälineille, rajoituksista tulee ilmoittaa selkeästi ennen kaupan tekemistä."

En saanut suoraa linkkiä laitettua, mutta googleta hakusanoilla kolikoiden määrä maksettaessa. Siinä tulee kolmantena kuluttajaviraston PDF tiedosto, otsikolla Maksaminen ja laskutus.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25157968:
Meillä ainakin töissä otetaan riemumielin vastaan kolikot, mitä pienempiä, sen parempi =) meillä menee 10snt niin paljon ettei kukaan ehdi pankissa niitä käydä vaihtamassa..
eli kannattaa tyrkyttää niitä kolikoita pieniin liikkeisiin, jossa hinnat on pieniä, kioskit, kahvilat jne

Näin itsekin olen luullut! Itteäni vähän hävettää aina kun tyhjennän "säästöpossun" (eli kukkaron), kun on itsellä sellainen fiilis että kassatätiä kuitenkin v*tuttaa nuo saamarin pikkuhilut. Sit yritän mielessäni vain hokea että oikeasti he ovat kiitollisia noista, he tarvitsevat hiluja.
Mutta näköjään osaa kassatädeistä oikeastikin v*tuttaa pikkuraha?

Yleensä kysyn/tokaisen et käykö pikkuraha (kortti kuitenkin myös mukana). Ja oikeastaan aina myyjän ilme kirkastuu ja sanoo että todellakin. Tosin näin tapahtuu vain pikkuputiikeissa/kahvilassa. Ehkä ne kassatyöntekijätkin ovat vähän eri laatua ja eriluonteisia kuin isoissa marketeissa?

Alkuperäinen kirjoittaja ex-myyjä;25157724:
Tottakai kolikoilla saa maksaa, mutta itseasiassa kassankaan ei tarvitse ottaa vastaan esim. 10 euron ostosta 5 senttisillä maksettuna, kuin ei myöskään tarvitse ottaa vastaan monen sadan euron seteliä jos ostos maksaa euron. :) silloin voi ystävällisesti ohjata lähimpään pankkiin..

Onko tämä jossakin kohti työehtosopimusta ja lain kohtakin kiinnostaa. Kiinnostaa myös koska se lähin pankki voi olla 20 tai 50 km päässä.

"Korttimaksamisen yleistyminen on nostanut esiin kysymyksiä mm. myyjän velvollisuudesta vastaanottaa
seteleitä ja kolikoita. Maksun vastaanottajalle voi olla kohtuutonta vastaanottaa joko suurta määrää kolikoita
tai erityisen suurta seteliä. Ns. Euroasetuksen4 perusteella samassa maksussa ei tarvitse hyväksyä enempää
kuin 50 metallirahaa. Jos maksun saaja hyväksyy käteismaksun, mutta asettaa rajoituksia hyväksymilleen
käteisvälineille, rajoituksista tulee ilmoittaa selkeästi ennen kaupan tekemistä."

En saanut suoraa linkkiä laitettua, mutta googleta hakusanoilla kolikoiden määrä maksettaessa. Siinä tulee kolmantena kuluttajaviraston PDF tiedosto, otsikolla Maksaminen ja laskutus.

Yhteistyössä