Käsityöihmiset! Maton teko...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Mulla on hirveä hinku tehdä jotain itse ja haluaisin kovasti tehdä nukkamaton :D Miten sellainen tehdään? Mitä tarvitsee, kuinka paljon ja onkohan jossain ohjetta tai osaako joku selittää miten teko onnistuu?

Kyllä kunnon maton teko vaatisi kangaspuut. Mutta käsityökeskuksissa voi mennä tekemään mattoja ja käsittääkseni loimetkin ovat valmiina. Kalleinta tuossa on materiaalit eli kaupan keinokuitumatto on halpa...

Niiden nukkapätkien tekeminen on ihan hirvittävä homma. Olen tehnyt fanttilankapätkiä ryijyjä varten ja siinäkin oli hommaa. Fanttilankamatto olisi hieno, tulisi ihan rivakkaa vauhtia, mutta se pätkiminen...

mites kun joskus on tehty ompelemalla, siis matonkudetta kankaan mukaisesti vieriviereen esim 5cm pätkiä, suora ommel keskelle ja viereen samalainen?

--i-- --i--
--i-- --i--
--i-- --i--
--i-- --i--
--i-- --i--

jossa ----- on kude ja i = ommel

jos joku tajusi jotain :D

Käväisin tuollasessa lankaliikkeessä ja siellä ystävällinen myyjä mulle näytti mitenkä "ommellaan" :) ostin sieltä sellasen kankaan, en oikein tiiä mikä sen nimi on mutta siinä on aika isot kolot. laitoin langan kolminkerroin ja sullon sen ryijyneulaan sillä sitten vetelen menemään. teen silleen että teen eka "lenkin" ja sitten "ompeleen". ja ne lenkit sitte lopuks leikkaan auki. Tai no leikkelen vähän väliä. Eikä tuosta iso tuu, tollainen kokeiluversio enkä jaksanu millään ruveta mittailemaa niistä saman pituisiakaan :D silleen suunnilleen vain. Kattoo sitten jos innostuu. Ihan mukavaa puuhaa, saa hyvin lepuuttaa aivoja :D Niin ja liikkeessä ei juuri nyt ollut niitä mattoihin tarkotettuja kankaita , joten siksi ostin tollasta jotain muuta.

Ois yksi lisäkysymys: onko sellasta villalankaa minkä saa "kammattua" auki jotenkin? Siis valmiista matosta... Ois kiva kun se ois oikein pehmeä :)

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2095945-lisatuloja-mattoja-virkkaamalla/

Lasipäää uppailee taas...inspiraationpoikasta tästäkin vähäsen ehkä...

Yhteistyössä