Käsien turvotus ja puutuminen rv22

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottaja1986
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Odottaja1986

Jäsen
06.02.2010
48
0
6
Tampere, Finland, Finland
Onko normaalia näillä raskausviikoilla kun kädet on aamulla puutuneet (sormet varsinkin) ja turvotustakin on ja sormien koukistaminen/puristaminen tuntuu ilkeeltä? Päivän mittaan puutuminen häviää ja turvotuskin vähenee ja koukistamaan ja puristamaan pystyy normaalisti ilman et tuntuu ilkeeltä.
Nilkat on kans vähän turvonnut mutta jaloissa ei mitään kipuilua tunnu.

Paino on noussut viime neuvolakäynnistä joka oli 4.1., n 4kg.
Jos on nesteen kertymistä niin millä sitä saa poistettua? Kun ei voi mitään nesteenpoistopillereitäkään nyt käyttää.
Voiko olla jotain raskausmyrkytyksen alkuoireita? Oon vaan lukenut siihen kuuluvan turvotusta. Mutta muita siihen viittaavia oireita ei ole (verenpainetta ei oo kyllä neuvolan jälkeen mitattu eikä virtsanäytettä otettu, mutta viime neuvolassa oli kumpikin ok).

Mulla rv30 menossa ja tutulta kuulostaa. Paino nousi rv18 -> rv28 noin 10kg, osa siitä on varmasti turvotusta. Pissa puhdas ja verenpaine ok, ei terkka ollut huolestunut. Nilkat ja varpaat on kans ihan pötkylät. :kieh: Ei mulla ihan noin aikaisin kyllä alkanut tämä turvotus. Ole neuvolaan yhteyksissä, jos huolettaa. :)

Joku ehdotti toisella sivustolla jotain rannejuttu oireyhtymääkin mutta sairaanhoitaja mies teki mulle sellasen testin mitä niillä töissä tehdään kun testataan ko. oireyhtymää, sen perusteella mulla ei sitä olis ainakaan.

Turvotusta ei käsissä hirveästi ole. Toinen nilkka on kyllä turvonnut pyöreäksi mutta se on ollut jo pitkään tollanen. Ja mulla oli joskus ennen raskauttakin jo nilkat välillä turvoksissa. Toi käsijuttu on ihan uutta...

Mulla oli aivan hirveä turvotus loppuraskauden ajan ja tälläisiä kikkoja kokeilin:
-Vettä vettä ja vettä, juo ainakin 2l päivässä
-ananas, mansikat, vihreä tee poistaa ainakin nestettä kehosta
-apteekista muistaakseni suosittelivat magnesiumia, itse en ostanut, sillä monivitamiinissa sitä jo oli tarpeeksi.
-Lymfaterapia pistää kuonat ja nesteet kiertoon, tätä käytin itse kuitenkin vasta 2 vkoa ennen La sillä jostain luin, että saattaa nopeuttaa synnytyksen alkamista joten ei varmaan ihan vielä ole aiheellista, siitäkin kannattaa neuvolassa/fysioterapeutilta kysyä. itsellä ainakin toimi ja nesteet poistu nopeasti.

Toivottavasti helpottaa, ekana kuitenkin lisää vettä kehoon, siellä on nyt just kova spurtti päällä ja vettä kuluu :D

Täytyy kokeilla. Vettä on kyllä varmaan tullu juotua liian vähän... eikä ananasta ja mansikoitakaan oo tullu kovin paljoa syötyä. että jos ne nyt sit auttais.

Toi painonnousu nyt sit kuitenki on varmaa ihan normaalirajoissa viel ku tossa laskeskelin että neuvolasta tulee maanantaina 5 viikkoa, ja tosiaan vähän vajaa 4kg tullu painoa tässä ajassa, laskin et tekis ton 5 viikon aikana 760g/viikko, ja neuvolassa saadusta vihkosta luin että normaali painonnousu on 200-800g/viikko. Sen mukaan olis siis normaalirajalla vielä.

Lähinnä pelästyin vaan tota et olisko kyse raskausmyrkytyksestä kun toi painonnousukin tuli mieleen mut sitä nyt sit pelästyin ihan turhaan kun en heti laskenu aikaa ja painomäärää viikossa. :)
Kai toi pelkkä turvotus voi olla sitte ihan normaaliakin, ainakin mitä oon nyt täällä ihmisten kommentteja lueskellut.

Onko teillä ollu millaset verenpainearvot raskausaikana??
mulla on ne ollu pikkasen normaalista koholla koko raskausajan, vaihdellu 130/75-139/88 välillä.. Viime neuvolakerralla oli 131/77.

Yhteistyössä