Karppaus

  • Viestiketjun aloittaja Saapas
  • Ensimmäinen viesti
Saapas
on lähellä mun sydäntä koska ilman sitä en olisi ikinä päässyt tähän missä nyt olen reilun puolen vuoden jälkeen. Elämä on melko lailla siedettävämpää 30 kiloa köykäsempänä. Kaikkea yrittelin ennen sitä mutta nälkä ja kituuttaminen tai veri suussa liikunnoiminen vaan ei onnistu multa.

Oma mieskin suoranaisesti kettuili mulle alkuun, mutta pian alkoi tulla muunlaista kommenttia siitä miten näytin kuulemma yhtäkkiä sporttisemmalta, että joku vastaantulija ajattelisi varmaan että harrastan jotain - vaikken ollut harrastanut muuta kuin töitä ja hyötyliikkumista kuten ennenkin. Hyvin pian mies käänsi takkinsa ja on nyt itsekin pudottanut 20 kiloa ja on nuorentunut silmissä.

Kituuttamallakin laihtuu varmasti mutta mielummin laihduttelen niin että turvaan hyvän rasvan saannin jolloin elimistö ei panttaa ihraa, jonkin verran proteiinia lihaksille (sitäkään ei hirveästi voi syödä päivässä koska kulumattomana sekin kai varastoituu läskimuodossa), ja sokerit alas.
Toimii mulla loistavasti ja on tuntunut uskomattoman helpolta. Vielä kun saan ne veriarvot niin asia on mun kohdalla harvinaisen selvä. ;) Mulla on ollut kolesteroli riskirajoilla ja nyt kiinnostaa nähdä oisko asia korjaantunut kuten kuulemma joillain karpeilla on tapahtunut.
 
ex-karkkinarkki
Mulla taustalla sama tarina. :)

Muut laihduttakoon kituuttamalla, mä tiedän, että pystyn pudottamaan helposti vähän siinä sivussa, sen kummemmin asiaa ajattelematta (ekaa paria viikkoa lukuunottamatta. Toki kaikkeen menee aikaa oppia ja perehtyä, mut kun hommasta tulee tapa..)
 
Saapas
munia
pekonia
juustoa
kermakahvia
broileri-herkkusieni-kasiketta
tuoresalaattia
turkkilaista jogurttia
mehukeittoa (makeutusaineilla makeutettua)
tummaa suklaata pari palaa

pian ois tarkoitus korjailla vielä tuota kasvispuolta
 
ex-karkkinarkki
Koska karppauksessa on monta eri tyyliä (yhdistävä tekijä on oikeastaan vain se, että kiinnitetään huomiota hiilarien määrään ja laatuun eikä vältellä rasvaa samassa mittakaavassa kuin nyky-yhteiskunta), kukaan toinen ei voi sanoa, mikä toiselle sopii. Jos yks juttu ei toimi, korjataan ja muutetaan omalle kropalle sopivaksi. Kukaan ei todennäköisesti noudata mitään "tyyliä" (esim. Atkins, SB jne.) orjallisesti, vaan tekee sen mukaan, mikä sopii itselle parhaiten ja toimii.

Eri karppityyleihin voi tutustua mm. Laihdu ilman nälkää -kirjan avulla. Se oikeasti kannattaa lukea ja sen jälkeen hakea lisätietoa siitä tyylistä, mikä itselle tuntuis parhaalta.

Tähän ei ole pikatietä (tyyliin tee näin ja näin), vaan hommaan on pakko tutustua itse. Mutta sen alkututustumisen jälkeen ei tarttee tehdä mitään (toki välillä kantsii tarkistaa juttuja uudestaankin ;) ). Eli ei ruokien tuijottelua tai kalorien laskemista.

Tuo karppaus.info auttaa alkuun myös. :) Siellä on oma osionsa aloittelijoille. Se vie pari tuntia, kun hommaan tutustuu, mutta jos oikeasti tahtoo laihtua ja pitääkin sen painon poissa, pari tuntia ei tunnu missään.

Hauskaa lukemista. ;)
 
ex-karkkinarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Saapas:
munia
pekonia
juustoa
kermakahvia
broileri-herkkusieni-kasiketta
tuoresalaattia
turkkilaista jogurttia
mehukeittoa (makeutusaineilla makeutettua)
tummaa suklaata pari palaa

pian ois tarkoitus korjailla vielä tuota kasvispuolta
Vertaukseksi esitän yhden mun tyypillisen päivän:

munia + salaattia
salaattia+kypsennettyjä kasviksia+lihaa+oliivi-/rypsiöljypohjainen kastike (sis. usein myös viinietikkaa tms.)
Turkkijogurttia, marjoja, leseitä
leipäjuustoa
vihersalaattia sis: lihaa, pähkinöitä/siemeniä, juustoa, kastiketta (jälleen itsetehtyä, kaupan sokeri+lisäainelitkuihin en koske)

+jos juon kahvia juon sen kermalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saapas:
munia
pekonia
juustoa
kermakahvia
broileri-herkkusieni-kasiketta
tuoresalaattia
turkkilaista jogurttia
mehukeittoa (makeutusaineilla makeutettua)
tummaa suklaata pari palaa

pian ois tarkoitus korjailla vielä tuota kasvispuolta
Mistä sä niitä hyviä rasvoja saat? Pekonissa, juustossa, kermassa tai munissa ei ainakaan ole kuin huonoja rasvoja.
 
Hei
Alkuperäinen kirjoittaja Saapas:
munia
pekonia
juustoa
kermakahvia
broileri-herkkusieni-kasiketta
tuoresalaattia
turkkilaista jogurttia
mehukeittoa (makeutusaineilla makeutettua)
tummaa suklaata pari palaa

pian ois tarkoitus korjailla vielä tuota kasvispuolta
Mutta tuo pekonihan on rasvasta (mutta hyvää) eikös niitä liikoja rasvojaki pidä hiukan välttää
 
ex-karkkinarkki saappaan puolesta
Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:
Alkuperäinen kirjoittaja Saapas:
munia
pekonia
juustoa
kermakahvia
broileri-herkkusieni-kasiketta
tuoresalaattia
turkkilaista jogurttia
mehukeittoa (makeutusaineilla makeutettua)
tummaa suklaata pari palaa

pian ois tarkoitus korjailla vielä tuota kasvispuolta
Mistä sä niitä hyviä rasvoja saat? Pekonissa, juustossa, kermassa tai munissa ei ainakaan ole kuin huonoja rasvoja.
Karppien rasvakäsitys eroaa virallisterveellisestä linjasta (joka on osittain hyvin vanhentunut). Rasva suositellaan saatavaksi nimenomaan ravinnosta (lihasta jne.), mutta useimmat käyttävät lisäksi myös oliiviöljyä ja rypsiöljyä (extra vergine -versioina tietty). :) Rasvankäytössä ei kursailla, se on pääenergianlähde. Tokana proteiini, vasta vikana hiilarit.

 
ex-karkkinarkki
Sitä paitsi eikö munat ole päästetty pannasta jo myös virallisterveellisellä linjalla? =) Taisi tuossa muutama vuosi sitten tulla siltäkin taholta myönnytys, että joo, väärässä oltiin...
 
ex-karkkinarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Mä kokeilin tässä syksyllä ja tykkäsin muuten, mutta ongelman tuotti se, että melkein kaikki hedelmät ja vihannekset oli kiellettyjä. :/
Vihannekset kiellettyjä?

Höpsis. Nyt puhut hulluja. Ei tosiaankaan ole. Karpit syövät enemmän vihanneksia kuin monet muut. =) Hedelmätkään eivät ole kiellettyjä, niitä vain ei suositella tyhjään mahaan eikä induktiovaiheessa. Muulloinkin rajoitetusti. Niissä kun on sokeria aika paljon. Marjoja voit syödä myös.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ex-karkkinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Mä kokeilin tässä syksyllä ja tykkäsin muuten, mutta ongelman tuotti se, että melkein kaikki hedelmät ja vihannekset oli kiellettyjä. :/
Vihannekset kiellettyjä?

Höpsis. Nyt puhut hulluja. Ei tosiaankaan ole. Karpit syövät enemmän vihanneksia kuin monet muut. =) Hedelmätkään eivät ole kiellettyjä, niitä vain ei suositella tyhjään mahaan eikä induktiovaiheessa. Muulloinkin rajoitetusti. Niissä kun on sokeria aika paljon. Marjoja voit syödä myös.
Olen kysynyt tätä ennenkin, mutta aina saan vastauksen, että ei multa ole mitattu, joten kysyn taas, nyt sinulta. Onko sinulta mitattu kolesterolia ennen kuin olet aloittanut karppaamisen ja sittemmin, onko vaikutusta puoleen tai toiseen? =)
 
Saapas
Alkuperäinen kirjoittaja ex-karkkinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Mä kokeilin tässä syksyllä ja tykkäsin muuten, mutta ongelman tuotti se, että melkein kaikki hedelmät ja vihannekset oli kiellettyjä. :/
Vihannekset kiellettyjä?

Höpsis. Nyt puhut hulluja. Ei tosiaankaan ole. Karpit syövät enemmän vihanneksia kuin monet muut. =) Hedelmätkään eivät ole kiellettyjä, niitä vain ei suositella tyhjään mahaan eikä induktiovaiheessa. Muulloinkin rajoitetusti. Niissä kun on sokeria aika paljon. Marjoja voit syödä myös.
Kotimainen omena yksi parhaista. :)
 
ex-karkkinarkki
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-karkkinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Mä kokeilin tässä syksyllä ja tykkäsin muuten, mutta ongelman tuotti se, että melkein kaikki hedelmät ja vihannekset oli kiellettyjä. :/
Vihannekset kiellettyjä?

Höpsis. Nyt puhut hulluja. Ei tosiaankaan ole. Karpit syövät enemmän vihanneksia kuin monet muut. =) Hedelmätkään eivät ole kiellettyjä, niitä vain ei suositella tyhjään mahaan eikä induktiovaiheessa. Muulloinkin rajoitetusti. Niissä kun on sokeria aika paljon. Marjoja voit syödä myös.
Olen kysynyt tätä ennenkin, mutta aina saan vastauksen, että ei multa ole mitattu, joten kysyn taas, nyt sinulta. Onko sinulta mitattu kolesterolia ennen kuin olet aloittanut karppaamisen ja sittemmin, onko vaikutusta puoleen tai toiseen? =)
On, mutta ei nyt vähään aikaan. Mulla ei ole koskaan ollu mitään ongelmia sen kanssa. Jotain kolmosella alkavaa, alle neljä se oli. :)
 
ex-karkkinarkki vielä ennen kauppaan lähtöä
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-karkkinarkki:
On, mutta ei nyt vähään aikaan. Mulla ei ole koskaan ollu mitään ongelmia sen kanssa. Jotain kolmosella alkavaa, alle neljä se oli. :)
Eli voit sanoa, ettei se ruokavalio ole nostanut arvojasi? =)
Ei ole nostanut. :) En muista, mitä luvut oli ennen sitä, joten en voi sanoa, onko laskenutkaan. En ole niihin niin kiinnittänyt huomiota (että ois luvut jääny tarkalleen mieleen), kun tosiaan, mulla ei niiden kanssa ollu ongelmaa alunperinkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ex-karkkinarkki vielä ennen kauppaan lähtöä:
Ei ole nostanut. :) En muista, mitä luvut oli ennen sitä, joten en voi sanoa, onko laskenutkaan. En ole niihin niin kiinnittänyt huomiota (että ois luvut jääny tarkalleen mieleen), kun tosiaan, mulla ei niiden kanssa ollu ongelmaa alunperinkään.
Ok,kiitos vastauksesta =)
 
Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja ex-karkkinarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Mä kokeilin tässä syksyllä ja tykkäsin muuten, mutta ongelman tuotti se, että melkein kaikki hedelmät ja vihannekset oli kiellettyjä. :/
Vihannekset kiellettyjä?

Höpsis. Nyt puhut hulluja. Ei tosiaankaan ole. Karpit syövät enemmän vihanneksia kuin monet muut. =) Hedelmätkään eivät ole kiellettyjä, niitä vain ei suositella tyhjään mahaan eikä induktiovaiheessa. Muulloinkin rajoitetusti. Niissä kun on sokeria aika paljon. Marjoja voit syödä myös.
Juu, ei kaikki vihannekset. Mutta aika moni kuitenkin. Ja ne hedelmät, jotka on mun paheeni. Muuten kyllä mun mielestä karppaus oli erittäin terveellistä kun vain käytti järkeä aterioita kootessa. :D
 

Yhteistyössä