Karppauksesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laihiksella TAAS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Nimenomaan peruna on laihduttajan ruokaa ja sisältää paljon kaikkea elimistölle hyvää. Jopas on ihme oletuksia liikkeellä perunan suhteen :D

Kuten mitä?

Mä en tiedä kuin C-vitamiinin ja solaniinin ja jokin kivennäinen taisi olla, mutta sen kivennäisenkin saa mm. parsakaalista

tossa tosiaan parsakaalin tiedot:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3347&lang=fi

ennemmin mä parsakaalia syön kun perunaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tässä jotain:
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0601/5.htm


Vähäkalorista ja ravitsemuksellisesti arvokasta
Sadasta grammasta perunaa saa energiaa vain 87 kcal (360kJ)! Vaikka perunoita söisi kilon päivässä, laihtuisi melkoista vauhtia. Sadassa grammassa raakaa perunaa on noin 77,8 grammaa vettä, 14,8 grammaa hiilihydraatteja, 2 grammaa valkuaisaineita, 1 gramma kivennäisaineita ja vain 0,1 grammaa rasvaa.

Kivennäisaineista tärkein on kalium, jota sadassa grammassa on noin 400 milligrammaa. Muita perunan kivennäisiä ovat kalsium, magnesium, rauta ja fosfori.

Vitamiinilähteenä peruna on merkittävä. Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini.

Ei oikein vedä vertoja esim. parsakaalille. Paitsi jos haluaa syödä hiilarihöttöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Nimenomaan peruna on laihduttajan ruokaa ja sisältää paljon kaikkea elimistölle hyvää. Jopas on ihme oletuksia liikkeellä perunan suhteen :D

Kuten mitä?

Mä en tiedä kuin C-vitamiinin ja solaniinin ja jokin kivennäinen taisi olla, mutta sen kivennäisenkin saa mm. parsakaalista

Kuorineen keitetyissä perunoissa on C-vitamiinia 8.5mg per 100g. Kuorituissa vielä vähemmän. Paprikassa C-vitamiinia on 175.9mg per 100g.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja tässä jotain:
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0601/5.htm


Vähäkalorista ja ravitsemuksellisesti arvokasta
Sadasta grammasta perunaa saa energiaa vain 87 kcal (360kJ)! Vaikka perunoita söisi kilon päivässä, laihtuisi melkoista vauhtia. Sadassa grammassa raakaa perunaa on noin 77,8 grammaa vettä, 14,8 grammaa hiilihydraatteja, 2 grammaa valkuaisaineita, 1 gramma kivennäisaineita ja vain 0,1 grammaa rasvaa.

Kivennäisaineista tärkein on kalium, jota sadassa grammassa on noin 400 milligrammaa. Muita perunan kivennäisiä ovat kalsium, magnesium, rauta ja fosfori.

Vitamiinilähteenä peruna on merkittävä. Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini.

Ei oikein vedä vertoja esim. parsakaalille. Paitsi jos haluaa syödä hiilarihöttöä.

Mut kun sillä energialla=kaloreilla ja jouleilla ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa saati että liittyisi millään tavalla ruuan ravintorikkauteen.
Karppaus ei ole sama asia kuin laihdutusruokavalio vaan siinä se laihtuminen tulee ikäänkuin kaupanpäällisiksi kaiken muun positiivisen terveysvaikutusten myötä.
Karppaus on oikeastaan tapa syödä terveellistä,ravintorikasta ruokaa joka ei itsessään sairastuta mihinkään elintasosairauteen :)
Näin ollen mm. lääkkeiden käyttö vähenee huomattavasti jne...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Nimenomaan peruna on laihduttajan ruokaa ja sisältää paljon kaikkea elimistölle hyvää. Jopas on ihme oletuksia liikkeellä perunan suhteen :D

Kuten mitä?

Mä en tiedä kuin C-vitamiinin ja solaniinin ja jokin kivennäinen taisi olla, mutta sen kivennäisenkin saa mm. parsakaalista

Kuorineen keitetyissä perunoissa on C-vitamiinia 8.5µg per 100g. Paprikassa C-vitamiinia on 175.9µg per 100g.

Kuka oikeasti syö paprikaa yhdellä aterialla yhtä paljon kuin yksi peruna painaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voiko noita rasvasia juustoja syödä? Ja silti laihtuis??? Mun lemppari on meinaan Brie ja sitä ei oo tullu vähään aikaan syötyä...

kun pidät hiilarit tarpeeks vähäisinä niin voit syödä rasvaa ihan huoletta. Eli juustoa joo, anna mennä vaan.
 
Mä olin nuoruudessani lihotusdieetillä, kun kärsin alipainosta paljon.
Söin mm. kilon puhdasta voita viikossa, join punaista maitoa paljon ja juustoja ihan hirveesti sekä rasvaisimmat jogurtit ym. maitotuotteet ja mikä oli mulla lopputulos puolenvuoden jälkeen...Se, että paino tippui n. puoli kiloa viikossa enkä uskaltanut enää edes liikkua mihinkään...ja ihan perinteistä suomalaista kotiruokaa söin silloin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Eihän tässä ollut tarkoituskaan verrata perunaa muihin. Peruna vaan sattuu olemaan terveellistä laihduttajalle.

Sattuu olemaan mutta ei ole mitään syytä miksi. :laugh:

Et kai sinäkin usko, että keitetyssä perunassa on 80 grammaa hiilareita per 100 gr? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka oikeasti syö paprikaa yhdellä aterialla yhtä paljon kuin yksi peruna painaa?

Yks keskikokoinen peruna painaa n. 70g. Keskikokoinen paprika painaa 170g. Ei todellakaan ole iso työ syödä vaikka puolikas paprika. :D Ja jos sitä C-vitamiinia ajatellaan, kahdesta keskikokoisesta perunasta saa n. 12mg. Samaan C-vitamiinimäärään tarvitaan alle 10g paprikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11680&lang=fi

Sori se olikin yli 80% se hiilaripitoisuus

Siis tuohan tarkoittaa, että perunan ENERGIASTA on 86 % tulee hiilihydraateista, ei sitä, että koko perunasta 86 % olisi hiilihydraatteja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Eihän tässä ollut tarkoituskaan verrata perunaa muihin. Peruna vaan sattuu olemaan terveellistä laihduttajalle.

Sattuu olemaan mutta ei ole mitään syytä miksi. :laugh:

Et kai sinäkin usko, että keitetyssä perunassa on 80 grammaa hiilareita per 100 gr? :D


En usko vaan tiedän.
Diabeetikkojen on se pakko tietää ja paljon muutakin hiilareista, koska henki riippuu niistä :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Eihän tässä ollut tarkoituskaan verrata perunaa muihin. Peruna vaan sattuu olemaan terveellistä laihduttajalle.

Sattuu olemaan mutta ei ole mitään syytä miksi. :laugh:

Et kai sinäkin usko, että keitetyssä perunassa on 80 grammaa hiilareita per 100 gr? :D


En usko vaan tiedän.
Diabeetikkojen on se pakko tietää ja paljon muutakin hiilareista, koska henki riippuu niistä :(

Et ole tosissas :D Lukasepas uudestaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka oikeasti syö paprikaa yhdellä aterialla yhtä paljon kuin yksi peruna painaa?

Yks keskikokoinen peruna painaa n. 70g. Keskikokoinen paprika painaa 170g. Ei todellakaan ole iso työ syödä vaikka puolikas paprika. :D Ja jos sitä C-vitamiinia ajatellaan, kahdesta keskikokoisesta perunasta saa n. 12mg. Samaan C-vitamiinimäärään tarvitaan alle 10g paprikaa.

Syötkö sinä sen sisuksenkin? Minä en. Juu kyllä varmasti paprika on ylivoimaisesti paljon perunaa parempi, mutta ei voi mielestäni suoraan verrata. Minä en pystyisi koskaan kerralla syömään paprikaa sellaisia määriä kuin perunaa syödään. Närästys nääs.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Eihän tässä ollut tarkoituskaan verrata perunaa muihin. Peruna vaan sattuu olemaan terveellistä laihduttajalle.

Sattuu olemaan mutta ei ole mitään syytä miksi. :laugh:

Et kai sinäkin usko, että keitetyssä perunassa on 80 grammaa hiilareita per 100 gr? :D

Finelin mukaan 13,1g. Ei kauhean paha, mutta tarpeeton. (Ja aika harvalla määrä jää 100 grammaan...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka oikeasti syö paprikaa yhdellä aterialla yhtä paljon kuin yksi peruna painaa?

Yks keskikokoinen peruna painaa n. 70g. Keskikokoinen paprika painaa 170g. Ei todellakaan ole iso työ syödä vaikka puolikas paprika. :D Ja jos sitä C-vitamiinia ajatellaan, kahdesta keskikokoisesta perunasta saa n. 12mg. Samaan C-vitamiinimäärään tarvitaan alle 10g paprikaa.

Syötkö sinä sen sisuksenkin? Minä en. Juu kyllä varmasti paprika on ylivoimaisesti paljon perunaa parempi, mutta ei voi mielestäni suoraan verrata. Minä en pystyisi koskaan kerralla syömään paprikaa sellaisia määriä kuin perunaa syödään. Närästys nääs.. :)

En syö sisusta, mitä se nyt tähän kuuluu? Eihän sitä tarvikaan syödä 100g paprikaa kerralla, vähempiki riittää. :D

Kumpi painaa enemmän, 100g paprikaa vai 100g perunaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11680&lang=fi

Sori se olikin yli 80% se hiilaripitoisuus

Siis tuohan tarkoittaa, että perunan ENERGIASTA on 86 % tulee hiilihydraateista, ei sitä, että koko perunasta 86 % olisi hiilihydraatteja.

Juu, nimenomaan. Kun pieni opiskelu puhdasta ravitsemusoppia solutasolla antaa ymmärtää, että ihmisen polttoaineena on ensisijaisesti rasva ja proteiinit ja hiilarit jää vararavinnoksi hätätilanteiden varalta.
Eli elimistö käyttää syömästämme ateriata vain rasvan ja proteiinit ja säilöö hiilarit myöhempää käyttöä varten ylimääräisenä läskinä vyötäröllä...
Mutta, tämä on erittäin hankala ymmärtää...mullakin meni siihen vuosia :)
 

Yhteistyössä