Karppaatko? Kaipailen kokemuksia...

• Viestiketjun aloittaja Yksss
  • Ensimmäinen viesti
Yksss
Tiedän karppaamisesta jonkunverran mutta
tässä muutama kysymys :

1. montako kertaa päivässä syöt?
2. annoskoko?
3. oletko laihtunut, jos niin kuinka paljon? Mitkä olivat lähtömittasi?
4. meneekö ruokaan karpatessa enemmän rahaa kuin ennen "sekaruokavaliolla"?
5. onko karpatessa tullut hyviä terveysvaikutuksia, jos niin mitä?
6. negatiivista karppaamisessa?

"hippo"
-Syön kun on nälkä, noin 4 kertaa päivässä.
-Annoskoot ovat mulle tyypilliseen tapaan reippaita, etenkin lounaalla. Partista yritän ottaa vain vähän, sillä sen kanssa menee helposti mässäilemiseksi.
- Painoin 1.1. tänä vuonna 85kg, nyt 73,7kg, mittaa 170cm.
-Mässäilin ennen paljon, nyt herkutteluun käytetty raha jää käytettäväksi karppiruokiin, kauppalasku on edelleen aika lailla sama.
-Ainakin mä olen energisempi (mitä arvelin huuhaaksi) ja ajatus juoksee paremmin, sen arvelen johtuvan herkuttelun myötä poisjääneistä lisäaineista
-Aluksi mulla kukki iho muutaman viikon, se meni onneksi nopeasti ohi. Suurin ongelma taitaa olla anoppi, joka jaksaa kiukutella mulle, kun en syö perunaa. Alkuun oli työlästä kehitellä itselleen sopiva ruokavalio, ennen kuin oppi ulkoa, mitä kannattaa syödä ja mitä ei.

trhrh

Syön kun on nälkä. Kun alun tahtoosokeria-vaihe meni ohi, niin nälkä on harvemmin kuin ennen. Juon paljon vettä.

2. annoskoko?

Ihan normaali, sama kuin ennenkin.

6 viikossa putosi 10 kiloa, enkä ole mitenkään ryppyotsainen karppaaja.

Itseasiassa vähemmän, koska en ole kunnon karppaaja, eli syön reippaasti kasviksia, kananmunaa ja juustoa ja vähemmän lihaa.

Paino putosi kuin huomaamatta, kolesteroliarvot parantuivat huomattavasti ja kun paino putosi, huomasin jaksavani enemmän.

Joskus on todella hankala löytää pikaista syömistä kaupasta, tai tehdä mukaan eväitä. Ruokalassa ei ole juuri mitään, mitä sopisi ruokavalioon, eli omat eväät ovat lähes välttämättömät.

"Helmi S"
Mä karppaan välillä, en siis jatkuvasti. Nyt pari viikkoa tällä erää takana.
Syön neljä kertaa päivässä. Annoskoko normaali tai vähän pienempi. Maksaa mun mielestä selvästi enemmän kuin sekaruokavalio, vaikka meillä ei mene rahaa niinkään lihaan. Kasviksetkin on kalliita.
Mitat on nyt 172 cm ja 72 kg. Neljä kiloa haluaisin pois. Lähtöpaino alun perin 78 kg, mutta suunnilleen näissä lukemissa (tai pari kiloa enemmän) olen ollut melko tovin. Terveysvaikutuksia ei varmaan muuta, mutta ei ole turvotusta.

-3-4krt

2. annoskoko?
-No se riippuu lautasmallin mukaisesti yritän mennä eli paljon salaattia ja sitten lämminta (ei tietty pastoja ym. kakkaa)

-Ekalla kerralla 3kk/10kg nyt kolmatta päivää karpaten ja toistaseks tulos nolla :D Lähtömitat ekalla kerralla oli 81kg/166cm

Ei mene, jos osaa katsoa mitä kaupasta ostaa.

-Olo on pirteä, energiaa riittää muillekin, muisti tosin mättää välillä. Atopinen iho kadonnut lähes kokonaan. (lisätään tähän, että mun isoäiti on karpannut vuoden ja psori-ihottuma kadonnut järjettömän paljon, sitä ei siis edes oikeastaan edes ole enää)

-Jos lopetat ja palaat edes vähänkin "vanhoihin" malleihin, paino tulee takaisin nopiaan. (mä olen elävä esimerkki.)

Viimeksi muokattu:
vastaillaas
1. Syön päivässä 3-4 kertaa. Jos olen kotona, syön ns. brunssin, muuten melko kevyen aamupalan ja erikseen lounaan. Sitten päivällinen ja illalla myöhään vielä pieni iltapala.
2. Annoskoko on samaa luokkaa kuin ennenkin, mutta jos olen kamalan nälkäinen, syön reilusti. Vastaavasti nälkä pysyy kauemmin poissa, jopa 6-7 tuntia.
3. 3,5 vuotta sitten aloitin ekan kerran karppaamaan, paino oli silloin 116kg. Sain sen pikkuhiljaa 93kg josta se kuitenkin nousi masennuksen, karppauksen lopettamisen ja työttömyyden myötä 105kg:n. Nyt aloin taas karppaamaan ja paino on 99kg, tähän meni vajaa kuukausi.
4. Ei periaatteessa. Itse sovellan sen verran, että syön välillä perunaakin(kuorineen), niin ei ruokalasku kasva älyttömäksi. Yksi syy tähän on myös se, että kruunuvihannekset ja kaalit tulevat jo ulos korvista! :D
5. Kyllä on, moniakin. En ole keliaakikko mutta saan viljoista ja sokereista mm. ihokutinaa, nivelsärkyjä sekä hiivaa. Karppaamisen myötä huomaa aina ekana että alapää ei tuoksahtele samaan tapaan eikä iho kutise. Mieliala on tasaisempi kun ei tarvitse koko ajan syödä jotain tai puputtaa välipaloja nälän takia.
6. Mitä useammin lopettaa ja aloittaa touhun, sitä vaikeammin paino laskee joka kerta. Jos vetää hiilarit minimiin, verensokeri voi laskea liian alhaiseksi pitkien ateriavälien ym. vuoksi ja sitten tulee kamala olo, johon helposti mussuttaa nopeita hiilareita. On aika ärsyttävää kun kaupasta ei juuri saa valmiita karppiruokia kohtuuhintaan.

"vieras"
Syön aamupalaksi rahkaa, maitoa, mustikoita, öljyä ja tehosekottimeen, päivällä pari tonnikalaleipää majoneesilla ja illalla ruoka muiden kanssa, jättäen perunan tms. pois itseltäni. Yleensä ei illalla enää ole nälkä.

"aapee"
Kiitos vastauksistanne!

Aloittelen karppaamista ja sen mitä olen 20v tehnyt ( = laihduttanut vaikka ja millä .. ) yritän työntää taka-alalle ja haen karppauksen kautta parempaa ihoa, jaksamista, hiivasyndrooman oireita pois.....

1. montako kertaa päivässä syöt? Syön 3 kertaa päivässä, saatan välissä syödä esim. marjoja tai pähkinöitä.
2. annoskoko? 1 lautanen
3. oletko laihtunut, jos niin kuinka paljon? Mitkä olivat lähtömittasi? Olen laihtunut 32kg, 170/57 on mitat nyt.
4. meneekö ruokaan karpatessa enemmän rahaa kuin ennen "sekaruokavaliolla"? Menee enemmän. Ennen syötiin puolivalmiita halppisruokia. Nyt ostetaan luomua ja tehdään ruuat alusta loppuun itse. Silti ollut jokaisen euron arvoista!
5. onko karpatessa tullut hyviä terveysvaikutuksia, jos niin mitä? Olen virkeä, herään aamulla iloisena ja pirteänä. En ole sairastanut juuri lainkaan, mitkään flunssat ja vatsataudit eivät meihin iske. Vatsa toimii loistavasti.
6. negatiivista karppaamisessa? Kateelliset ja tietämättömät ihmiset.

Yhteistyössä