Suuri ääni on poissa. Kari Tapio 1945-2010
08.12.2010 - 07:23 (07.12.2010 - 23:43)
Iskelmätähti Kari Tapio kuoli tiistai-iltana kotonaan.
Tähden poika Joona Jalkanen vahvisti STT:lle, että hänen isänsä sydän petti tiistaina puoli seitsemältä illalla.
Jalkanen kertoo, että Kari Tapio oli palaamassa taksilla edellisyön juhlista kotiinsa Espoon Haukilahteen. Jalkasen mukaan hänen isänsä oli nukahtanut taksiin. Kotipihalla häntä yritettiin elvyttää, mutta turhaan.
Tapio kuului Suomen suosituimpiin miespuolisiin iskelmätähtiin. Vuonna 2003 hänet palkittiin Iskelmä-Finlandia -palkinnolla. Suomen vuoden 2008 euroviisukarsinnassa Tapio sijoittui toiseksi kappaleella "Valaise yö".
Laulajatähden ensimmäinen levytys julkaistiin vuonna 1972. Läpimurto tapahtui vuonna 1976 singlellä Laula kanssain, jota seurasivat kappaleet Viisitoista kesää ja Kaipuu.
Tapion viimeiseksi albumiksi jäi Vieras paratiisissa, joka myi kultaa. Hänen suosituin albuminsa on Myrskyn jälkeen, jota on myyty 115 000 kappaletta.
Toukokuussa Tapio kertoi STT:n haastattelussa, että hänen lauluäänensä ei ole koskaan ollut paremmassa kunnossa. Yksi asia häntä harmitti. Tapio sanoi, että nykymusiikista puuttuvat usein melodiat.
Lapset huolissaan keikkarytmistä
Kari Tapio (oik. Kari Tapani Jalkanen) syntyi 22. marraskuuta 1945 Suonenjoella. Hän oli kuollessaan 65-vuotias.
Kari Tapion lapset kertoivat vastikään Apu-lehdessä olevansa huolissaan isänsä kiireisestä keikkarytmistä. Tapio oli juuri viimeistelemässä 40 konsertin kiertuettaan.
Kypsyi kuin Johnny Cash
Kari Tapio on niitä laulajia, joiden arvo ja arvostus nousi tasaisesti iän myötä. Toiset laulajat muuttuvat vanhetessaan karikatyyreiksi itsestään, mutta Kari Tapio kypsyi samaan tapaan kuin sukulaissielu Amerikasta, toinen totisten laulujen tulkki, Johnny Cash.
Cashiin Kari Tapiota yhdistää kompurointi henkilökohtaisessa elämässä. Cash vietti aikaansa välillä vankilassa, Kari Tapio puolestaan taisteli alkoholiongelman kanssa. Ongelmastaan hän myös puhui avoimesti ja tuli sen kanssa enimmäkseen hyvin toimeen.
Näitä miehiä yhdisti myös voimakas puolisolta saatu tuki. Cashin vaimo June Carter Cash seisoi hankalinakin aikoina puolisonsa rinnalla ja tuki tätä aina loppuun asti. Kari Tapion elämän tukipiste oli Pia-vaimo. Kari Tapio rakasti puolisoaan syvästi, se tuli esiin niistä lukuisista haastatteluista, joissa laulaja muisti aina kiittää puolisoaan tärkeästä tuesta.
Aina joskus Kari Tapio kuitenkin joutui jättämään keikkoja väliin. Joitakin toisia laulajia olisi näiden erheiden takia ehkä pilkattu, jopa halveksittu, mutta Kari Tapion kohdalla asia oli toisin: Suomen kansa ei hylännyt idoliaan hankalimmallakaan hetkellä, sillä suomalaiset tunnistivat Kari Tapiossa itsensä.
Myös Kari Tapion äänessä on jotain samaa kuin Johnny Cashilla. Siinä on myös jotain samaa kuin Tapio Rautavaaralla tai Vesa-Matti Loirilla. Niitä ääniä ei ole koulutettu sellaisiksi, vaan ne tulevat laulajan sielusta. Niissä on syvyyttä ja elämän karheutta, sellaista otetta, että näiden herrojen katu-uskottavuutta ei tulisi kenenkään mieleen kyseenalaistaa.
Mä elämästä laulan
Kari Tapion levytystuotanto on laaja ja monipuolinen, mutta tottakai siltä nousee esiin yksi aikakautemme eittämätön klassikko: alunperin italialainen iskelmä Olen suomalainen. On pohjantähden alla, tää koti mulla mainen, mä elämästä laulan, sillä oonhan suomalainen, lauloi ensin Kari Tapio ja hänen jälkeensä sadat tuhannet suomalaiset kaikissa kansakunnan karaokebaareissa.
Aivan viime vuosina Kari Tapio saavutti nuoremman rocksukupolven kiistattoman kunnioituksen, aivan Johnny Cashin tapaan. Hän teki levyn, jolla hän esitti muun muassa J. Karjalaista. Esiintyipä hän myös yllättävässä yhteydessä kirjallisella levyllä: lukijana Kari Hotakaisen Finnhits-kokoelmalla.
Kari Tapion oma kirjallinen ura on suppea, mutta sitä merkittävämpi. Jos Olen suomalainen on karaokeklassikko, niin on sitä myös Kari Tapion itsensä sanoittama Myrskyn jälkeen. Tämän iskelmän kertosäkeessä laulaja tiivistää jotain oleellista paitsi omasta elämästään, myös elämästä yleensä:
"Myrskyn jälkeen on poutasää
Vihdoin oon sen saanut ymmärtää
Nyt sen nään, ei voi yksikään
Päättää päivistään, ne määrätään"
Kari Tapio lähti keskuudestamme yllättäen. Laulusta päätellen hän oli henkisesti kuitenkin asiaan valmistautunut; laulussa tunnustetaan yksiselitteisen koruttomasti, muutamalla vaatimattomalla sanalla elämän katoavaisuus. Elämän, joka loppui Kari Tapion kohdalla ihan liian varhain.
Hänen poismenonsa jättää suuren aukon suomalaiseen populaarimusiikkiin ja aikamme taiteeseen.
Seppo Roth, Aamulehti