Kannattaako tradenomiksi opiskella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ja nyt ei mitään vastausta, että "opiskelu kannattaa aina". Tilanne siis, se että minulla on merkonomin koulutus 90-luvulta. Sen jälkeen monta kotiäiti vuotta, ja viimeiset 9 vuotta samalla työnantajalla. En kuitenkaan ole tyytyväinen nykyiseen työhöni, mutta uutta työtä en saa mistään. Olisiko tradenomin tutkinnosta mitään hyötyä? Tradenomejahan alkaa olla yhtä paljon kuin merkonomejakin, eikä työmarkkinat tradenmeille ole mitenkään hyvät. Mutta saako tradenemin tutkinnolla kuitenkin paremmin töitä kuin merkonomin?

Taloushallinnon tradenmoista on todellakin pulaa myös täällä idässä. Eli mikäli taloushallintoon suuntaudut, niin töitä on.

Tradenomi on silti ihan eri asia kuin merkonomi.

[QUOTE="Laura";28226066]Taloushallinnon tradenomeistahan suorastaan pulaa. Ainakin täällä pohjanmaalla.[/QUOTE]

No täällä on pulaa ihan vaan taloushallinnon kaikista henkilöistä :D Ja kyllä ns. vanha merkonomi saa saman homman kuin tradenomi eli mun mielestä ap:n ei kannata sillä asenteella lähteä kouluttautumaan, että tradenomin tutkinto olisi jotenkin merkittävästi parempi ja sitä kautta saisi parempia hommia.

Mun mies on tradenomi ja alansa töitä saanut tehdä heti ekan opiskeluvuoden jälkeen ja vakkaripaikka omalta alalta irtosi heti. Palkkakin hyvä. Tai noin 4000e. Ei se toki kaikkien mielestä hyvä ole:)

No täällä on pulaa ihan vaan taloushallinnon kaikista henkilöistä :D Ja kyllä ns. vanha merkonomi saa saman homman kuin tradenomi eli mun mielestä ap:n ei kannata sillä asenteella lähteä kouluttautumaan, että tradenomin tutkinto olisi jotenkin merkittävästi parempi ja sitä kautta saisi parempia hommia.

Kyllä on. Meidän firmassa nimenomaan halutaan palkata tradenomeja ja KTM:iä. Ei todellakaan oteta edes haastatteluihin merkonomeja. Sama homma myös monissa muissa firmoissa.

Vielä "vanha"merkonomi, niin päivitä nyt ihmeessä tutkintosi. Vaikka et tradenomin papereita hankkisi, niin vanhoilla merkonomin papereilla et tee mitään.
2000l merkonomit vähän eri asia.

Ei todellakaan saa. Nyt on ihan höpö juttua. Talousmaailma ja tekniikka on muuttunut 90-luvulta paljon. On todellakin täysin eri asia olla tradenomi, joilla päivitetty KORKEAkoulututkinto, kuin joku 90-luvun merkonomi.

Et todellakaan tule saamaan tutkinnollasi tradenomin paikkaa. Jos olisit merkonomi vuodelta 2009 esimerkiksi, niin tilanne olisi toinen.

Samoin on täälläkin päin, laskentatoimen osaajia tarvitaan, kirjanpitäjiä, palkanlaskijoita jne. eli suuntaudu sinne.

Jos olet laskentatoimen merkonomi niin ehkä kannattaisi opiskella vaikka taloushallinnon erikoisammattitutkinto, kestää n. 1-1,5v ja antaa valmiudet noihin ylläoleviin hommiin?

Kyllä on. Meidän firmassa nimenomaan halutaan palkata tradenomeja ja KTM:iä. Ei todellakaan oteta edes haastatteluihin merkonomeja. Sama homma myös monissa muissa firmoissa.

Vielä "vanha"merkonomi, niin päivitä nyt ihmeessä tutkintosi. Vaikka et tradenomin papereita hankkisi, niin vanhoilla merkonomin papereilla et tee mitään.
2000l merkonomit vähän eri asia.

No minä olen itse tradenomi ja mun mielestä sillä paperilla sais persettä pyyhkiä. Samoja hommia teen, mitä olisin voinut tehdä paljon pienemmälläkin koulutuksella... Täälläpäin on paljon KTM:iä ja ne "hyvät hommat" menee niille (eikä edes riitä) ja kyllä tradenomit tekee juurikin merkonomien hommia.

Päivän naurut. Ai että "vanha" merkonomi saa kyllä tradenomin paikan? 90-luvun merkonomi ei saa edes merkonomin paikkaa.
Tekniikka, järjestelmät yms vaativat todellakin erinomaista ATK-osaamista, näppäryyttä, nopeaa oppimista yms nykyään ja 90-luvun merkonomilla näitä taitoja tuskin on.
90-luvun merkonomin kielitaito tuskin yltää tradenomien kielitaitoon ja englannin osaaminen on talosalalla välttämätöntä.

Ihan talousmaailma, liiketalous, hallinto yms painii nykyään eri sarjassa, mitä sitten edes 2000-luvun alussa, että itse en edes harkitsisi "vanhan"merkonomin paikkaamista..

Vähän sama asia, kuin että kyllä vanha perushoitaja nyt sairaanhoitajan paikan saa..

Mä jouduin hankkia tradenomin tutkinnon, koska ilman sitä en olisi saanut haluamaani työtä. Kyllä merkonomin ja tradenomin tutkinoilla on paljon eroa. Ei merkonomeja enää paljon kaivata. Joku vastavalmistunut näppärä kielitaitoinen merkonomi varmaan alansa töitä saa, mutta kyllä ne pääasiassa menee tradenomeille.

Alkuperäinen kirjoittaja hän-joka-jääköön-nimeämättä;28226123:
Päivän naurut. Ai että "vanha" merkonomi saa kyllä tradenomin paikan? 90-luvun merkonomi ei saa edes merkonomin paikkaa.
Tekniikka, järjestelmät yms vaativat todellakin erinomaista ATK-osaamista, näppäryyttä, nopeaa oppimista yms nykyään ja 90-luvun merkonomilla näitä taitoja tuskin on.
90-luvun merkonomin kielitaito tuskin yltää tradenomien kielitaitoon ja englannin osaaminen on talosalalla välttämätöntä.

Ihan talousmaailma, liiketalous, hallinto yms painii nykyään eri sarjassa, mitä sitten edes 2000-luvun alussa, että itse en edes harkitsisi "vanhan"merkonomin paikkaamista..

Vähän sama asia, kuin että kyllä vanha perushoitaja nyt sairaanhoitajan paikan saa..

Ap on ollut kuitenkin 9 vuotta töissä. Kyllä minä ajattelisin työkokemuksen olevan arvokkaampaa kuin tutkinto vailla työkokemusta.

Mä en vaan käsitä koko tradenomin tutkinnon arvostusta. Itse en varmaan kirjan kirjaa koko kouluaikana avannut ja keskiarvo oli yli 4. Opinnäytetyö oli yks p-aska kyhäelmä, jonka väsäsin alle 2 viikossa yhteensä ehkä 20 tunnin työpanoksella. Kyllä, tosi vaativa ja arvostettava tutkinto :D

[QUOTE="eksu";28226176]Ekonomit vie tradenomien työt.[/QUOTE]

Ekonomit vievät ekonomien työt, tradenomit tradenomien ja merkonomit merkonomien.

Eiköhän nyt jokainen normaali ihminen tajua, että opiskelu todellakin kannattaa. AP:n kannattaa hankkia korkeakoulututkinto ja ottaa asioita muualta selvää, kuin tältä palstalta. Täältä harvoin asiallisia vastauksia saa.

Sen verran ap:lle, että atk-osaaminen pitää kyllä olla huipussaan. Eli jos sulla on tietotekniikan taidot erinomaiset, olet nopea oppimaan ja uskot, että opit nopeasti käyttämään haastaviakin atk-järjestelmiä, niin olet jo hyvällä pohjalla.
Matikkapäätä ja loogista päättelykykä pitää olla. Englannin kielen suullinen ja kirjallinen taito oltava hyvä ja alan ammattisanasto hallussa.

Ap on ollut kuitenkin 9 vuotta töissä. Kyllä minä ajattelisin työkokemuksen olevan arvokkaampaa kuin tutkinto vailla työkokemusta.

Mä en vaan käsitä koko tradenomin tutkinnon arvostusta. Itse en varmaan kirjan kirjaa koko kouluaikana avannut ja keskiarvo oli yli 4. Opinnäytetyö oli yks p-aska kyhäelmä, jonka väsäsin alle 2 viikossa yhteensä ehkä 20 tunnin työpanoksella. Kyllä, tosi vaativa ja arvostettava tutkinto :D

No en minä oikiksessa ollessani lukenut yhtäkään kirjaa ja gradun tein loppujen lopuksi varmaan kolmessa viikossa. Opiskeluajan lähinnä matkustelin ja pari lastakin pyöräytin :)

No en minä oikiksessa ollessani lukenut yhtäkään kirjaa ja gradun tein loppujen lopuksi varmaan kolmessa viikossa. Opiskeluajan lähinnä matkustelin ja pari lastakin pyöräytin :)

No niin!

Miksi ihmeessä yhdenkään työnantajan pitäisi siis ajatella, että sillä tutkinnolla on jotain merkitystä, kun se ihminen on se, mikä ratkaisee? Minulle on tarjottu jokaikistä paikkaa, jossa haastattelussa olen käynyt.

[QUOTE="KTM";28226104]Ei todellakaan saa. Nyt on ihan höpö juttua. Talousmaailma ja tekniikka on muuttunut 90-luvulta paljon. On todellakin täysin eri asia olla tradenomi, joilla päivitetty KORKEAkoulututkinto, kuin joku 90-luvun merkonomi.

Et todellakaan tule saamaan tutkinnollasi tradenomin paikkaa. Jos olisit merkonomi vuodelta 2009 esimerkiksi, niin tilanne olisi toinen.[/QUOTE]

Höpö-höpö.... Mulla on laskentaoimen merkonomin paperit vuodelta 2003. Sen lisäksi myös 10v työkokemus vaativista taloushallinnon tehtävistä (pääkirjanpitoa, konsernilaskentaa jne), hyvät atk-taidot ja ohjelmatuntemus. Aika kevyesti näyttää näillä papereilla + kokemuksella tradenomeja päihittävän, myös palkoissa ;)

AP: jos opiskelemaan haluat, niin ehkä mielummin sitten KTM-ksi? Tulisi heti päivitetty kunnon korkeakoulutukintaan. Itsekin ajattelin vastaavat opinnot aloittavan työn oheessa, koska olen aina halunut korkeakoulututkinnon ja nyt tuntuu oikeelta hetkeltä.

Yhteistyössä