Kannattaako pesukonetta korjauttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mamma italiana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mamma italiana"

Vieras
tàmmòinen kysymys tàllà kertaa. jo koneella jo ikàà 12 vuotta, kannattaako edes harkita korjauttamista vai suosiolla ostaa uusi? alkoi lingota huonosti

No tietenkin riippuu koneesta ja korjauskustannuksista, mutta itse en enää noin iäkästä konetta korjaisi. Mulla vaihdettiin vähän aikaa sitten kolme vuotta vanhaan koneeseen joku tietokonekortti, ja maksoi 150€.. :p

En alakisi korjaamaan enää 12 vuotiasta konetta. Siinä alkaa paukkua osa tosiensa jälkeen...

Edellisestä koneeta hajosi moottori, korjaus osineen olisi maksanut melkein saman kuin uusi kone. -> ostettiin uusi. Tästä nykyisestä hajosi vedenpoistopumppu. Osa maksoi 18e ja mies vaihtoi osan itse.

[QUOTE="Mamma italiana";23394158]tàmmòinen kysymys tàllà kertaa. jo koneella jo ikàà 12 vuotta, kannattaako edes harkita korjauttamista vai suosiolla ostaa uusi? alkoi lingota huonosti[/QUOTE]
Suomessa ei oikein kannata, miten sitten italiassa on kustannukset.

Meillä alkoi pesukone lingota huonosti. Mies irroitti koneesta sen pumpun ja se olikin täynnä(=tukossa) sitä pyykinpesuaineesta muodostuvaa paksua möhnää. Pumpun puhdistus, takaisinlaitto, pesuaineen vaihto ja nyt on toiminut jo 3 vuotta moitteetta.

no asiahan riippuu TÄYSIN siitä koneesta itsestään ja hieman siitä esiintulleesta viasta.

itse juuri muutama vuosi sitten korjasin yli 20-vuotta vanhaa pesukonetta, jolloin pelkät uudet osat kustansivat n. 250 eur - ja ehdottomasti kannatti. edes 1000 eurolla kun ei nykyään enää saa yhtä hyvää uutta konetta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Suomessa ei oikein kannata, miten sitten italiassa on kustannukset.

ei varmaan ainakaan halvempaa kuin suomessa (tarkoitan nyt kaikkea kàsityòtà, putkimiehet, sàhkòmiehet, pesukoneen korjjaajat sun muut)

no asiahan riippuu TÄYSIN siitä koneesta itsestään ja hieman siitä esiintulleesta viasta.

itse juuri muutama vuosi sitten korjasin yli 20-vuotta vanhaa pesukonetta, jolloin pelkät uudet osat kustansivat n. 250 eur - ja ehdottomasti kannatti. edes 1000 eurolla kun ei nykyään enää saa yhtä hyvää uutta konetta.

mikà on mielstàsi hyvà pesukone?

12 vuotta on aika pitkä ikä pesukoneelle, en ehkä lähtisi korjauttamaan. MUTTA toisaalta, vanhemmat pesukoneet ja kodinkoneet yleensäkin ovat kestävämpää tekoa, kuka tietää jos korjauksella saisi vielä toiset 12 vuotta? Uudempien pesukoneiden kohdalla on turha haaveilla edes 6 vuodesta :D

[QUOTE="Mamma italiana";23394261]mikà on mielstàsi hyvà pesukone?[/QUOTE]

onhan niitä joitakin.

tämä meidän oli ASEA Skandia Cylinda. Sittemmin huomasin, että tämäkonetyyppi on ihan maailmanlaajuisessa kulttiasemassa. YouTubessa on paljon tätä konetyyyppiä koskevaa aineistoa.

Mm. tässä kaverit kiusaavat käytöstä poistetettua konetta kallionjärkäleillä:

YouTube - Cylinda Stone washer

Itselläni on tuosta konetyypistä hieman modernimpi versio.

[QUOTE="Mamma italiana";23394322]en ole varma lòytyykò italiassa tuota merkkià[/QUOTE]

Jos tuota linkkaamaani Cylinda-konetta tarkoitat, niin eihän niitä ole valmistuettu enää vuosiin. Noin hyviä ja kestäviä ei yksinkertaisesti enää valmistetta missään.

Tässä yli neljännesvuosisadan ikänen kone linkoaa nätisti 1600 rpm:
YouTube - Asko 20003 Spin 1600rpm!

Raskaasti kuormattuna. Kaksoisrunkorakenne on toimiva ja kestävä ratkaisu. Edelleen tuossa on niin kehittynyt laakerointi ja moottorinohjaus, ettei nykyään sellaisia ratkaisuja enää missään kuluttajalaitteissa ole.

Valitetaan , että nykypesukoneet ei kestä , voi olla totta , mutta kannattaa huomioida hinta nykyään , että kun katsotaan nykyistä tulotasoa ja siihen nähden hintaa , koneet on todella halpoja toisin kuin joskus kauan sitten

Yhteistyössä