Kannattaako nykyään opiskella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LottaSikuriina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LottaSikuriina

Vieras
Ajattelin siirtyä takas koulun penkkiä kuluttamaan, mutta taloudellinen tilanne silloin hieman epäilyttää.
Olen ollut viime keväästä töissä, nyt työt sitten loppui maanantaina ja nyt taas pudonnut Kelan "paskoille" päivärahoille.

Töitä ei ole tiedossa (kyselty kyllä on kovasti ja joka paikasta, eikä niitä ole) niinpä ajattelin opiskella.
Mies on tällä hetkellä työtön ja saa liiton päivärahaa ja kolme suuta ruokittavana kuitenkin kahden aikuisen lisäksi.

Että kannattaako ennemmin jäädä kotia "makaamaan" vai lähteä opiskelemaan, jos ajatellaan asiaa rahallisesti?

Jos ajatellaan rahallisesti ja vain lähitulevaisuutta, niin jäädä kotiin makaamaan. Työkkärin minimipäiväraha on käsittääkseni kuitenkin suurempi kuin opintotuki. Pitkällä tähtäimellä taas ei välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa.

Rahallisesti ei taida opiskelu kannattaa Suomen maassa lyhyellä tähtäimellä. paitsi siinä tapauksessa voisi teillä kannattaa, että te molemmat ottaisitte täydet opintolainat ja opiskelisitte siis molemmat korkeakoulussa.

Muuten kyllä opiskelu kannattaa. Jos ajatellaan kymmenen vuoden säteellä niin opiskelusta on jo varmasti rahallista hyötyä, jos on sopivalle alalle opsikellut.

Opintotuki on sen vähän alta 300 kuukaudessa, mitähän noist kela rahoista sit mahtaa tulla...

Riippuu tietysti muustakin, että onko lainaa, oma vai vuokra-asunto jne. menoista. Meille mun opiskelu on ollu aika taloudellinen katastrofi, jota ei laskettu tarpeeksi etukäteen, et mitä se sit tarkottaa kun tulee lasten hoitomaksutkin maksettavaks.

Muuten opiskelusta on tietysti aina hyötyä enemmän kun kotona makoilemisesta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kleopatra84:
mä olisin jatkanut lähihoitajasta sairaanhoitajaksi mutta sosiaalitoimi sanoi ettei sitten ole oikeutta toimeentulotukeen kun toista ammattia opiskelee

Jos on lähihoitajan tutkinto niin helpostihan sitä heittää vähän keikkaa opiskelun ohessa ja rahaa tulee hyvin. Miksi sosiaalitoimen pitäisi kustantaa kaikki?

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja muuta en sano:
rahallisesti päiväraha on parempi kuin opintotuki.

mut pitemmän päälle, 3 vuoden päästä on helpompi mennä töihin koulun penkiltä kuin kotisohvalta

Ei ole tarkoitus kotona homehtua, kokoajan töitä kyselen, jos niitä sattuisi saamaan.

Riippuu paljon myös mitä aikosit opiskella (toisenasteen vai korkeamman asteen opintoja). Oppisopimuksella taloudellinen puoli olisi paremmissa kantimissa, mutta oppisopimuksella käsittääkseni ei voi opiskella kun toisenasteen opintoja.

Ehdottomasti kannattaa opiskella! jos on alle 3-vuotias lapsi nii voi opiskella ja olla kotona lapsen kanssa :) Sit saa kotihoidontuen, opintotuen ja lapsilisän, eli sillä pärjää ihan hyvin. Ja nyt ei puolison tulot enää vaikuta opintotukeenkaan. Mä oon ainakin tehny näin. Mut mun opiskelualalla ei oo hirveesti läsnäolopakkoa ja silloin kun on vien sukulaisille hoitoon... Muuten luen tentteihin ja teen tehtäviä lapsen päikkäriaikoina ja iltaisin :D Ja sit ku mä valmistun, nii lapsi on tarpeeks iso menemään tarhaan ja mua odottaa hyvä ammatti (5 vuotinen yliopistotutkinto)!!!

Alkuperäinen kirjoittaja fiksu:
Ehdottomasti kannattaa opiskella! jos on alle 3-vuotias lapsi nii voi opiskella ja olla kotona lapsen kanssa :) Sit saa kotihoidontuen, opintotuen ja lapsilisän, eli sillä pärjää ihan hyvin. Ja nyt ei puolison tulot enää vaikuta opintotukeenkaan. Mä oon ainakin tehny näin. Mut mun opiskelualalla ei oo hirveesti läsnäolopakkoa ja silloin kun on vien sukulaisille hoitoon... Muuten luen tentteihin ja teen tehtäviä lapsen päikkäriaikoina ja iltaisin :D Ja sit ku mä valmistun, nii lapsi on tarpeeks iso menemään tarhaan ja mua odottaa hyvä ammatti (5 vuotinen yliopistotutkinto)!!!

Mitä opiskelet?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mitä opiskelet?

Kauppatieteitä :)

Mitä opiskelet?

No kun ei ole alle 3-vuotiasta tässä pyörimässä, joten olis aikaa opiskella.
Kauppa-alaa ajattelin (3-vuotista) kun siltä alalta jo työkokemusta löytyy ja tykkäisin...

Alkuperäinen kirjoittaja LottaSikuriina:

Mitä opiskelet?

No kun ei ole alle 3-vuotiasta tässä pyörimässä, joten olis aikaa opiskella.
Kauppa-alaa ajattelin (3-vuotista) kun siltä alalta jo työkokemusta löytyy ja tykkäisin...

No sitten vaan äkkiä tekemään :D Sopivasti ehit aloittaa jo opinnot ennen lapsen syntymää. Ja sit saat kuitenki 9 kk korotettua äippärahaa ja sen jälkee voi jatkaa opintoja. Ei vaan, kyl sitä opiskelijana pärjää pelkällä opintotuella. Kyllä sitä voi muutaman vuoden opiskella et saa koko loppuelämäksi mukavan palkan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Alkuperäinen kirjoittaja kleopatra84:
mä olisin jatkanut lähihoitajasta sairaanhoitajaksi mutta sosiaalitoimi sanoi ettei sitten ole oikeutta toimeentulotukeen kun toista ammattia opiskelee

Jos on lähihoitajan tutkinto niin helpostihan sitä heittää vähän keikkaa opiskelun ohessa ja rahaa tulee hyvin. Miksi sosiaalitoimen pitäisi kustantaa kaikki?

nooh ei sen tarvitsekaan kustantaa.. keikkahommiin ei valitettavasti ainakaan täälläpäin oteta raskaana olevia hoitajia.. muutenkin taitaa lykkääntyä opiskelut nyt muutamalla vuodella

Yhteistyössä