kannattaako kokeilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "manon"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"manon"

Vieras
kannattaako kokeilla hormoniehkäisyä?
Vai onko ne tosiaankin vain ongelmia aiheuttavia?

Niin kuin olen vain kuullut huonoja kokemuksia.

Lähinnä positiivista kuulee vain näiltä ihmisiltä joilla on jo omasta takaa jotain vaivaa esim akne, epäsäännölliset kierrot/vuodot ja kuukautiskipuja tms.

Itselläni ei mitään vaivaa. Kaikki sujuu lunnostaan niinku pitää. Pelottaa jos kaikki menee ihan sekaisin sitten.

Olin kiinnostunut kokeilemaan ehkäisyrengasta mutta lääkäri ei sitä kuulemma voinut määrätä koska minulla on migreeni. Sen sijaan sain minipillerit.

Kertokaa kaikenlaisia kokemuksia hormoniehkäisystä ja ehkä jotain rohkaisuakin?

Minipillereitä olen itsekin käyttänyt. En saanut mitään oiretta, jonka olisin voinut vedenpitävästi yhdistää minipillereihin. Painokin vaihteli pillereiden käytön aikana viidelläkin kilolla ihan ruokavalion ja liikunnan mukaisesti. Pillereillä ei asiaan tainnut siis olla mitään vaikutusta. Mielialakin vaihteli. Välillä olin todella surullinen, mutta siihen löytyivät kyllä syyt ihmissuhteista. Olin välillä myös iloinen, toiveikas ja tasapainoinen, koska elämäni oli tuolloin kunnossa.

Ei ole aina ihan täysin varmaa, mistä mikäkin oire johtuu. Kokeile siis rohkeasti. Ainahan voit todellakin lopettaa, jos ongelmia ilmenee.

Tässä mun kokemus ekoista ja viimeisistä pillereistäni: minipillereitä söin 3kk vuosin ku seula joka ikinen päivä. Limakalvot kuivui pilalle, puhkesi akne, hiuksia lähti niin että pelkäsin tulevani kaljuksi, hiivatulehduksia ja toistuvia virtsatietulehduksia. Ikinä aikaisemmin en ole kärsinyt tällaisista asioista. Ei enää mitään hormoneja minulle!

Yhteistyössä